شهرهای فرودگاهی جهان

شهرهای فرودگاهی جهان

نویسنده: جان دی.کاساردا

موضوع: فرودگاه‌ها، شهرها و شهرستان‌ها، شهرسازی، جهانی شدن، جنبه‌های اجتماعی

ناشر: گروه بین‌المللی ره‌ شهر

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱

تعداد صفحات: ۲۳۲ صفحه

درباره کتاب
برای بسیاری از تمدن‌های بشری، شهرها – مکان هایی که مردم دور هم جمع می شوند و پول، کالا و ایده مبادله می‌کنند- از طریق مراکز حمل و نقل همچون بندر و ایستگاه‌های راه‌ آهن تعریف می‌شوند. در کتاب Aerotropolis جان کاساردا (پژوهشگر دانشگاه و مشاور امور شهر) و گرگ لیندسی (روزنامه‌نگار)، مهمترین مرکز حمل و نقل دنیای امروز، یعنی فرودگاه را به عنوان مرکز باشکوه تمدن در دنیای آینده در قالب کتاب «شهر فرودگاهی» بررسی می‌کنند. عبارت شهر فرودگاهی ترکیبی از فرودگاهی عظیم، کلانشهری مدیریت شده و محدوده‌ای تجاری است.

Aerotropolis تجسمی شهری از اینترنت فیزیکی است، به طوری که اولویت حمل و نقل هوایی باعث می شود تا فرودگاه‌ها و مناطق دورافتاده‌ آنها، مکان‌هایی برای مشاهده عملکرد و عواقب آن باشند. اگر شما به مفهوم aerotropolis دقیق شوید، چیزی که توجه را جلب می‌کند این است که تکامل سیستم آن، به آرامی منجر به کاهش هر دو می‌شود. اینجا جایی است که متوجه می‌شویم پدیده‌ جهانی شدن چگونه شهرها، زندگی و فرهنگ ما را تغییر خواهد داد.

درباره نویسنده
دکتر جان دی. کاساردا (John D. Kasarda)، آکادمیسین آمریکائی و نظریه پرداز شهر فرودگاهی است که کانون توجه و بررسی هایش بر روی راهبرد مدیریت فرانگر، و توسعه‌ هوانوردی و اقتصادی است. وی احیاکننده‌ ایده و واژه‌ کلان‌شهر فرودگاهی (Aerotropolis) در سال 2000 نیز هست که بنابر نظریه‌اش، مجتمعی شهری است از به هم پیوستن چندین شهر فرودگاهی در یک منطقه.  اصطلاح شهر فرودگاهی توسط این بازرگان محقق در زمینه هوانوردی در سال ۲۰۰۰ و بر اساس تحقیقات قبلی مبتنی بر توسعه اقتصادی فرودگاه پرداخته شده است.

طبق عقیده‌ کاساردا، به نظر می رسد تاریخ توسعه‌ جهان، چهار مرحله را پشت سر گذاشته و هر کدام از آنها تحت تسلط یکی از حالت‌های ترابری مکانیزه قرار گرفته است. در حالی که این دوران‌ها متفاوت از یکدیگرند، اما شاید نگاهی به خروجی مشترک آنها بتواند ما را در درک چند و چون آنها یاری دهد.

به طور کلی، تعریف روشن و استانداردی برای شهر فرودگاهی وجود ندارد. این تعریف به شرایط اجتماعی-سیاسی، جغرافیایی و فرهنگی محیطی بستگی دارد که فرودگاه در آن قرار گرفته است. اما در یک نگاه جامع می‌توان شهر فرودگاهی را تغییر و گذار از فرودگاه یک شهر به شهر یک فرودگاه تعریف نمود. یک شهر فرودگاهی شامل تعدادی از عناصری است که یکدیگر را تقویت می‌کنند و از آنجا که شهر فرودگاهی نام دارند، هم به نیازهای حمل و نقلی مسافران پاسخ می‌دهند و هم نیازهای فردی آن‌ها را تأمین می‌کنند.

از آنجا که فرودگاه‌ها به‌ عنوان یکی از آلوده‌ کننده‌ترین کاربری‌ها محسوب می‌شوند، در گذشته در خارج از شهرها مکان‌یابی می‌شدند تا عوارض جانبی آنها برای ساکنان شهر به حداقل ممکن برسد. بی هیچ تردیدی می توان گفت که شهرهای فرودگاهی خودرو و بدون برنامه‌ریزی و طراحی شهری قبلی، به یک فاجعه شهری بدل شده اند. از آنجا که شهرهای فرودگاهی به هر ترتیب در حال شکل گیری هستند، بنابراین برنامه ریزی برای آنها اجتناب ناپذیر می شود. شهر فرودگاهی ایده آل محصول طرحی است که هدف آن بیشینه سازی کاربری ترابری هوایی و یک پارچه سازی کامل آن با سامانه های گوناگونی است که از خدمات این طرح بهره مند می شوند.

آثار دیگر
خصوصی سازی خدمات و زیرساختهای شهری در کشورهای در حال توسعه