شهر نابرابر: تجدید حیات شهری، جابه‌جایی و ایجاد نابرابری در شهرهای جهانی

شهر نابرابر: تجدید حیات شهری، جابه‌جایی و ایجاد نابرابری در شهرهای جهانی

نویسنده: جان‌ رنی شورت

موضوع: شهرنشینی، شهرها و شهرستان‌ها، جهانی شدن، سیاست شهری

ناشر: آگاه

تاریخ انتشار: 1399

تعداد صفحات: 318 صفحه

درباره کتاب
این کتاب راهنمای جامعی در زمینه ی شهرگرایی معاصر و روایت سرگذشت تغییرات شهری است و به بررسی نقش سرمایه ی نقدی، تجدید حیات جمعیت، ساخت ابر پروژه ها، میزبانی رویدادهای بزرگ جهانی، نقش ثروتمندان تازه و پیدایش طبقه ی متوسط تازه پرداخته است و دلایل اصلی جا به جایی فقرا به حومه ها و آن سوی مرزهای شهری را واکاوی می کند. با توجه به مطالعات موردی در سراسر جهان، خوانندگان این کتاب در جریان بررسی پروژه های شهری مانند استفاده مجدد از فضاهای صنعتی قدیمی، سبزسازی شهرها و امنیتی شدن فضاهای عمومی قرار می گیرند.

اهمیت این کتاب از این‌ جهت است که بعد فضایی به نابرابری می‌دهد و آن را در عرصه‌های شهری و منطقه‌ای می‌کاود و از طریق آن روایت سرگذشت تغییرات شهری در زمینه ی شهرگرایی معاصر، تجربه های شهری را به خوانندگان خود منتقل می کند. برای مثال مولف به بررسی نقش سرمایه ی نقدی، تجدید حیات جمعیت، ساخت ابر پروژه های انحصاری، میزبانی رویدادهای بزرگ جهانی، نقش ثروتمندان تازه به دوران رسیده و ظهور طبقه ی متوسط جدید پرداخته و به دلایل اصلی جا به جایی فقرا به حومه ها و آن سوی مرزهای شهری و به بررسی پروژه های شهری در سراسر جهان می پردازد. از جمله استفاده مجدد از فضاهای صنعتی قدیمی، سبزسازی شهرها و امنیتی شدن فضاهای عمومی را مورد کنکاش قرار می دهد. اتکای کتاب بر اقتصاد سیاسی، تحلیل فرهنگی- سیاسی و رویکردهای جغرافیای شهری است تا از این رهگذر، ماهیت چندوجهی این فرایند و جلوه جهانی آن را به تصویر بکشد.

در فصل اول کتاب او به شهر و جهانی شدن ان و به سلسله مراتب جهانی شهرها در سه رده الفا، بتا و گاما که پیترتیلور و جاناتان بیوراستوگ و همکارانشان تقسیم بندی کرده اند، اشاره دارد ولی تهران را در لیست جدول «سیاه چاله ها با درجه ریسک بالا» دسته بندی کرده است. جمعیت بیش از ۳ میلیون، عدم قرارگیری در دسته بندی ها به عنوان یکی از جهان شهرها طبق شاخص جهانی شدن و جهان شهرها و عدم به اشتراک گذاری قلمرو ملی با یکی از جهان شهرها را از مشخصه های سیاه چاله های عنوان کرده است.

درباره نویسنده
جان رنی شورت (متولد 19 اکتبر 1951) استاد جغرافیا و سیاست های عمومی در دانشکده سیاست عمومی در دانشگاه مریلند، ایالت بالتیمور است. شورت در استرلینگ، اسکاتلند به دنیا آمد. وی در نزدیکی تولیبودی، دهکده ای از ایالت کلکمانشیر بزرگ شد. بعدها در دانشکده دستور زبان شهرستان، آکادمی Alloa شرکت کرد. کارشناسی ارشد جغرافیا را از دانشگاه آببرین در سال 1973 دریافت کرد. پس از آن دکترای جغرافیایی را از دانشگاه بریستول و با یک مقاله دریافت شده "تحرک مسکونی در بازار مسکن خصوصی بریستول" (1977) دریافت کرد.

بیشتر پژوهش های رنه شورت در زمینه شهر و تحولات شهرهای جهان و تمرکزش بر تغییرات آنها و محله های درون شهری است. به اعتقاد وی، شهر زمینه پیچیده ای برای پژوهش است و او به خاطر دغدغه ی و دل بستگی اش به مسایل شهری و تجربه‌های میدانی ارزشمندش در بسیاری از کشورهای جهان، با مهارت خاصی موضوعات مربوط به شهرها را مورد کنکاش قرار می دهد. همانند کتاب نظریه شهری- ارزیابی انتقادی که چند سال پیش در ایران توسط دانشگاه تهران انتشار یافت با جامع نگری زیاد مبادرت به بررسی نظریه های جدید و پایه ای در خصوص شهر کرده و به خوبی دیدگاههای متفاوتی درباره انقلاب شهری در سراسر جهان را بیان می کند و ارتباط شهر را با مدرنیته، سرمایه داری، پست مدرن و بسیاری از نظریه ها و مکاتب را برقرار می کند. بدین جهت ارزیابی گسترده دیدگاه های نظری او بسیار مهم و فهم جدیدی از شهر را به خواننده منتقل می کند. کتاب قبلی او حاوی پرسش های زیادی است از قبیل چگونه شهر را بفهمیم؟ چه الگوهایی در گذشته در فهم شهر به کار رفته است؟ امروزه چه الگوهایی در فهم شهر متداول است؟ 

رنی شورت به این سوالات به خوبی در کتاب مورد نظر پاسخ داده است. اما کتاب شهر نابرابر که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است تمرکز دوباره اش نیز به نقش شهرها در عصر شهرگرایی معاصر و گسترده از جمله موضوع جابه جایی ها در شهر، نقش و قدرت سرمایه و چالش نابرابری در شهرها، بازارزش گذاری فضا و زمان، بازاریابی، زیست بوم شهری نو و انگاره های آینده شهری است.

سایر آثار
در ایران کتابهای دیگری از این نویسنده مانند نظم شهری: درآمدی بر شهرها، فرهنگ و قدرت(۱۳۸۲) ، جهانی‌ شدن و شهر، نظریه های شهری – ارزیابی انتقادی (۱۳۹۰) و شهرهای جهانی (۱۳۹۲) نیز ترجمه و انتشار یافته است. به همین دلیل، جامعه علمی ایران با این نویسنده و پژوهش های او از دیرباز آشنا است.

نمونه سایت های تهیه کتاب
گیسوم
موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات