شهرداری آبادان

شهرداری آبادان؛ یک نهاد عمومی غیردولتی و یکی از قدیمی‌ترین شهرداری های ایران است که در سال ۱۳۰۴ با نام بلدیه آبادان، تأسیس شد و مدیریت شهری آبادان را به عهده دارد. مسئولیت مدیریت این سازمان با شهردار آبادان است که حکم انتصاب آن پس از پیشنهاد از سوی شورای اسلامی شهر توسط وزیر کشور صادر می شود. این شهرداری دارای رتبه 11 شهرداری های کشور است و مسئولیت مدیریت این سازمان با شهردار آبادان است که حکم انتصاب آن پس از پیشنهاد از سوی شورای اسلامی شهر، توسط وزیر کشور صادر می‌شود.

شهرداری آبادان شامل ۳ منطقه است که مدیریت هر منطقه به عهده شهردار آن منطقه است که توسط شهردار آبادان انتخاب می‌شود و با نظارت معاون امور مناطق فعالیت می‌کند. هر منطقه شامل تعدادی ناحیه است.

ساختمان مرکزی شهرداری آبادان واقع در خیابان شهرداری است. شهردار قبلی آبادان؛ حسین حمید پور یکی از کم تجربه ترین شهرداران دوران آبادان بود که بعد از دو سال تصدی شهرداری آبادان و چهاربار استیضاح سرانجام در ۲۵ آذر ۱۳۹۸ با ۶ رای از ۹ رای برکنار شد. پس از وی دکتر محمودرضا شیرازی که پیش از این عنوان شهردار آبادان را در کارنامه داشت و در دوران حضور پیشین خود رضایت مندی قابل توجهی در میان شهروندان به وجود آورد، با هشت رای از 9 رای اعضای شورای شهر آبادان به عنوان شهردار انتخاب شد. با انتخاب وی موجی از شادی در میان مردم به ویژه فعالان اجتماعی و کاربران مجازی به راه افتاد. پس از انتخاب شورای شهر، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور حکم شهردار آبادان را امضاء و توسط دکتر مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به دکتر محمودرضا شیرازی ابلاغ شد.
(برای آشنایی با شهر آبادان کلیک کنید.)

شهرداری آبادان به صورت خودگردان اداره می‌شود و عمده درآمد شهرداری آبادان از فروش تراکم برای املاک و ساخت و سازها است. البته با توجه به وضعیت عمومی کشور و اقتصاد کرونازده و مشکلات مالی مردم، کاهش محسوس میزان ساخت و سازها و فروش تراکم تاثیر منفی زیادی بر درآمدهای شهرداری آبادان، وارد کرده است.

قابل ذکر است که اولین شهردار شهید کشور؛ شهید محمد حسین دشتی زاده شهردار آبادان بوده است.

ساختمان مرکزی شهرداری آبادان واقع در خیابان شهرداری است. شهردار فعلی آبادان حسین حمید پور است که با ۸ رأی از ۹ عضو شورا و از میان ۱۵ کاندید برگزیده شد.
عمده درآمد شهرداری آبادان از فروش تراکم برای املاک و ساخت و سازها است. شهرداری آبادان به صورت خودگردان اداره می شود و به جز برخی کمک های دولتی که فقط به حمل و نقل عمومی مربوط است، هیچ بودجه دولتی ندارد.

معاونت‌ها
معاونت اداری مالی
معاونت برنامه‌ریزی وتوسعه
معاونت فنی و عمرانی
معاونت شهرسازی و معماری
معاونت حمل و نقل و ترافیک
معاونت سرمایه‌گذاری و مشارکت های اقتصادی
معاونت امور اجتماعی و فرهنگی
معاونت خدمات شهری

سازمان‌ها
سازمان اتوبوسرانی
سازمان تاکسیرانی
سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری
سازمان عمران
سازمان مدیریت پسماند
سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی
سازمان آرامستان
سازمان پایانه‌های مسافربری

منبع
ویکی پدیا