شهرداری اراک

تاریخ تاسیس شهرداری در اراک به موج دوم نوگرایی در حکومت پهلوی اول باز می‌گردد. در این دوره با تصویب قانون بلدیه، اقدامات شهرسازی گسترش یافت. بر این اساس، بناهای اداری در شهرها ابتدا در تهران و سپس در شهرهای دیگر مانند تبریز، مشهد، اصفهان، همدان و از جمله اراک ساخته شد. شهرداری اراک در سال ۱۲۹۸ خورشیدی تاسیس گردید. پیش از پیوستن شهرداری‌های سنجان و کرهرود، شهر اراک، دارای ۴ منطقه شهرداری بود که از سال ۱۳۹۰ با پیوستن کرهرود و سنجان، به ۶ منطقه افزایش یافته‌ است.
(برای آشنایی با شهر اراک کلیک کنید.)

مناطق شهرداری اراک
کلانشهر اراک به ۵ منطقه به‌ علاوه بافت تاریخی تقسیم شده است:
منطقه ۱
از میدان ولیعصر (خیابان امام) تا خیابان محسنی، خیابان هپکو، خیابان دانشگاه و منطقه مسکن و شهر صنعتی و در امتداد آنها به سمت میدان محیط زیست، جاده خمین تا حسین آباد بغدادی و از جاده تهران تا حاجی آباد و تمامی صنایع و کارخانجات بزرگ و کوچک را شامل می‌شود. بلوار مهارت و قنات ناصریه و کلیه شهرک‌های اقماری در این محدوده را در برداشته و تا منطقه رسول آباد، کلیه این مناطق تحت پوشش منطقه یک است. مقدار جمعیت ساکن در این منطقه طبق آمار سال ۱۳۹۰ برابر با ٢٢٠٠٠٠ نفر برابر با ٩٠۳۲۰ خانوار است که از این میان ١١٩٠٠٠ نفر مرد و١٠٠٠٠١ نفز زن بوده‌ اند.

منطقه ۲
منطقه دو شهرداری اراک از لحاظ موقعیت جغرافیایی، از قسمت شمالی خیابان امام، از سمت میدان ولی عصر، مجاور پل جهاد و سمت راست محدوده مسکن شروع و حد فاصل تفکیک منطقه یک و دو، در خط ریل راه‌آهن خاتمه می‌یابد. مقدار جمعیت ساکن در این منطقه طبق آمار سال ۱۳۹۰ برابر با ۱۵۹۹۷۹ نفر، برابر با ۴۹۲۵۷ خانوار است که از این میان ۸۰۰۴۴ نفر مرد و ۷۹۹۳۵ نفز زن بوده‌ اند.

منطقه ۳
منطقه ۳ شهرداری اراک از لحاظ جغرافیایی شامل کرهرود و باغ های اطراف و منطقه تخت سادات، سنجان، شهرک نبئی، شهرک ۵۰۴ واحدی ماشین سازی و پردیس دانشگاه اراک است.

منطقه ۴
منطقه چهار شهرداری اراک شامل ضلع غربی خیابان قائم مقام تا میدان مقاومت, ضلع شرقی خیابان امام خمینی شمالی, جهانگیری, کوی فردوس, بلوارشهدا, داوران, خیابان مشهد, شهرک پردیس, شهرک قائم و ارامستان اراک می شود.

منطقه ۵
منطقه پنج شهرداری اراک شامل مناطق مرکزی و شمالی شهر اراک می شود: میدان سرداران, خیابان دانشگاه, خیابان قائم مقام, جهرم, بزرگراه انجفی, شهرک های توحید, آیت الله سعیدی, جانبازان, خانه سازی ,امیرکبیر, بعثت, هجرت, آزادگان, حمید، الغدیر, جوادیه و میدان امام حسین در این منطقه قرار دارند.

شهرداری منطقه بافت تاریخی
این منطقه شهرداری در سال ۱۳۸۷ در منطقه مرکزی شهر اراک و به منظور حفظ اماکن و ابنیه تاریخی و صیانت از میراث فرهنگی اراک توسط شهرداری و سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی ایجاد شد. مجموعه بازار اراک به همراه چندین بنای قدیمی مانند کاروانسرای عباسیان و خانه حسن پور در این منطقه قرار گرفته‌ اند.

منبع
ویکی پدیا