شهرداری خرم آباد

شهرداری خرم‌آباد؛ سازمانی است دولتی که در ۱۳۰۲ خورشیدی تأسیس شد و اداره شهر خرم‌ آباد را به عهده گرفت. ابتدای فعالیت این سازمان محدود به دو محله درب دلاکان و پشت بازار بود اما با توسعه شهر دامنه خدمات این سازمان گسترده شد. شهرداری خرم‌آباد هم‌ اکنون شامل ۳ منطقه است و در حال حاضر، شهردار فعلی این شهر، محمد شریفی مقدم است.
(برای آشنایی با شهر خرم آباد کلیک کنید.)

تاریخ شهرداری خرم آباد
نخستین شهردار این شهر، رحیم‌خان معین‌ السلطنه و نخستین رئیس انجمن نیز صادق جوادی بود. شهرداری خرم‌ آباد در محل فعلی خیابان حافظ بر سر یک سه راهی قرار داشته‌ است. پشت بنای شهرداری به کوه متصل است که شعاع گسترش آن را محدود کرده‌ است. پیش از انقلاب ۱۳۵۷، مجسمه‌ای از رضا شاه بر بالای این ساختمان قرار داشت که پس از انقلاب آن را حذف کردند.

هم‌ اکنون، ساختمان شهرداری در مکان دیگری قرار دارد و از ساختمان قبلی به عنوان نگارستان استفاده می‌کنند. در سال ۱۳۰۷ که رضاخان به خرم‌آباد سفر کرد، شهرداری این شهر، در محله شمشیرآباد که آن روزگار محسن‌آباد نام داشت، قرار گرفته بود.

ساختمان میرملاث در سال ۱۳۱۴ و به منظور استقرار شهرداری ساخته شد. این ساختمان در شمال شهر و در دامنه‌ای با شیب نسبتا زیاد ساخته شد. دلیل نامگذاری آن، به کارگیری نقاشی‌های بدست آمده از غاری در نزدیکی خرم‌آباد، با همین نام بود. ساختمان میرملاس پس از جابجایی شهرداری خرم‌آباد به ساختمانی دیگر، به وزارت فرهنگ پهلوی تحویل شد و پس از مرمت، نگارخانه‌ ای در آن برپا شد. این ساختمان در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پیشینه تاریخی تاسیس شهرداری خرم آباد یا به قول قدیمی ها، "بلدیه" از مرز هشتاد سال گذشته است و در کنار آن، شهرداران زیادی از سال 1305 تاکنون، مسئولیت اداره شهر را براساس وظایف مصوب به عهده داشته اند. در سال تاسیس شهرداری، جمعیت شهر عمدتا در دو محله بزرگ؛ پشت بازار و درب دلان کان متمرکز بودند. بسیاری از اعیان شهر در این دو منطقه زندگی می کردند. وظایف شهرداری در درجه نخست، تنظیف و حفظ بهداشت شهری، رفت و روب، سرویس دهی مناسب برای شهروندان، مراقبت در زمینه مسائل رفاهی و معیشتی، تعیین و تثبیت نرخ نان، گوشت و تره بار مورد نیاز اهالی بوده است .

همچنین، خیابان های شهر تا سال 1330 آسفالت نشده بودند و سبزه میدان که هنوز نیز پا بر جاست و دست نخورده باقی مانده است، در سال 1307 به وسیله مرحوم علی حجار ساخته شده است. مرحوم شهنواز که از شهرداران فعال در سال 1318 شمسی بود، به اغلب نانوایی ها و قصابی های شهر سر میزد و گاهی نان های خریداری شده توسط رهگذران را با ترازو می کشید و در مواردی که احساس می کرد کم فروشی شده است، شخص خاطی را جریمه و یا تنبیه بدنی می کرد.

 بلدیه خرم اباد
رفتگران شهرداری در ابتدا با پیت های حلبی جای بنزین و روغن، با استفاده از جوهای آب روان، داخل شهر خیابان ها را آب پاشی می کردند. آسفالت کاری با همت مرحوم غضنفری شهردار خرم آباد به انجام رسید. وی طی یک آگهی در نشریه فروغ لرستان در سال 1330 از مردم خواست با توجه به آسفالت خیابان ها به نحو مقتضی که می دانند در اطلاح فاضلاب های موجود در پیاده روها و خیابانها اقدام نمایند تا بعدا صدمه ای به آسفالت وارد نشود.

منبع
ویکی پدیا
سایت شهرداری خرم آباد