شهرداری مرودشت

همزمان با آغاز بکار احداث کارخانه قند در سال 1312 نطفه آغازین شهر امروزی مرودشت منعقد و صدای سوت افتتاح کارخانه در سال 1314 بسان گریه نوزاد در بدو تولد، تولد شهر مرودشت را نوید داد تا سال 1329 فقط کارکنان کارخانه قند در منازل سازمانی و تعدادی از فروشندگان تجهیزات مورد نیاز کشاورزی قدیم و مایحتاج آنان سکونت داشتند که خیابان منتهی به روستای عمرو آباد در فاصله 5/1کیلومتری غرب کارخانه احداث گردید و به خیابان عمرو آباد شهرت گرفت. (برای آشنایی با شهر مرودشت کلیک کنید.)

شهرداری خودگردان توسط انجمن شهر تأسیس و در سال 1332 و بارشد سریع چند خیابان کوچک اطراف، شهرداری رسمی با هدف رسیدگی به وضعیت تخت جمشید تا پل خان جهت جشن های 2500 ساله شاهی استقرار و بخشدار زرقان به عنوان اولین شهردار رسمی مرودشت شروع بکار نمود.

ابتدا ساختمان شهرداری، 2 اتاق استیجاری بود که در میدان اصلی و در اولین ساختمان 2 طبقه شهر بنا شده بود. هجوم کشاورزان مهاجر همچنین سکونت سریع عشایر در آن سال ها رشد مرودشت را سرعتی 2 صد چندان بخشید و در چشم برهم زدنی تقریباً 50 هکتار وسعت گرفت .

احداث سد درودزن در فاصله 45 کیلومتری جنوب غرب و کارخانه پتروشیمی در فاصله 5 کیلومتری جنوب غرب کارخانه ( مرودشت ) همچنین آثار میراث جهــــــــانی تخت جمشید همه و همه باعث شد تا بسیاری از مردم که از نبود امکانات رفاهی آن زمان در رنج بودند در این شهر نوپا منزل گزینند .

وسعت قابل توجه و پتانسیلهای بالقوه و باالفعل منحصر بفرد منطقه باعث شد تا در سال 1357 و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی بعنوان شهرستان مستقل جای خود را در تقسیمات کشوری تثبیت نماید . وجود شهرداران نظامی اعم از سروان محمدی و سرهنگ (سلحشور بمدت 12 سال ) در سمت شهردار و ارائه خدمات احداث جنگل سبز اطراف تخت جمشید همچنین فضای سبز محور پل خان به تخت جمشید در راستای هدف فوق از جمله اقدامات شهرداری بود از سال 57 رشد خارج از کنترل مرودشت آغاز شد که تا آن زمان جمعیت شهر بالغ بر 50.000 نفر برآورد شده بود. 

اولین طرح تفصیلی شهر مرودشت در سال 1375 به تصویب و اعلام گردید و به دنبال اعلام این طرح و مشخص شدن حدود شهر، رشد شهر سرعت بیشتری گرفت و افراد بیشتری به این شهر مهاجرت نمودند . سپس، تجارت در این شهر رونق یافت بطوریکه با 73% رشد بین سالهای 75 تا 85 جمعیت این شهر به 140000 نفر و مساحت شهری به 25000 هکتار افزایش یافت.

دارا بودن شهرداری درجه 9 با بودجه سالیانه 15.000.000.000 تومانی، بیانگر اهمیت این شهر در استان فارس است.

نکته حائز اهمیت اینکه در ادوار  مختلف مدیریت شهری، رشد شهر از کارخانه ای در 70 سال پیش به شهر دوم استان فارس در حال حاضر چنان سریع اتفاق افتاده است که همواره شهرداری ها فقط قادر به انجام امور روزمره و ارائه خدمات ضروری  و مورد نیاز مردم  مردم بوده اند و این شهر از زیرساخت های  لازم شهری چه از نظر شبکه های دسترسی ترافیکی مناسب شبکه جمع آوری و هدایت روان آبها و وجهه منظر شهری مناسب برخوردار نگردید که با درایت شهرداران توانمند سال های اخیر تا حد قابل توجهی جبران شده است، ولی تا استقرار و پیاده سازی و رسیدن به آرمان مرودشت 1400 که شهری زیبا و آبادتر از هر  جهت با 220000 نفر جمعیت احتمالی این شهر را  نوید می دهد فاصله بسیاری در پیش داریم.

منبع
BLOGFA