نجف آباد؛ شهر علم و ایثار

نجف آباد چهارمین شهر پرجمعیت استان اصفهان و مرکز شهرستان نجف آباد است. نجف‌ آباد، قدیمی‌ترین شهر جدید ایران است. این شهر دارای دو بخش مرکزی و مهردشت و ۶ شهر نجف‌ آباد، گلدشت، جوزدان، علویجه، دهق و کهریزسنگ می‌باشد. 
(برای آشنایی با شهرداری نجف آباد کلیک کنید.)

نام
این شهر ایجاد به یاد نجف اشرف، نجف آباد نامیده شود.
نجف‌ آباد را شهر کبوتران و کبوترخانه‌ ها می‌گفتند

پیشینه
این شهر در زمان شاه عباس صفوی در ۲۵ کیلومتری غرب شهر اصفهان بنا شده‌ است. در دوره حکومت شاه عباس صفوی، در حدود سال ۱۰۲۲ ه‍.ق مقداری هدایا و نذورات و جواهرات و پول نقد که بار چند شتر بود، از طرف شاه عباس برای حرم علی بن ابی‌ طالب به نجف فرستاده شد. قافله شتران در این سرزمین ایستادند و تلاش شتربانان برای حرکت دادن شتران به جایی نرسید. خبر به شیخ بهایی رسید و او گفت: "دیشب در عالم رؤیا شاه نجف را زیارت کردم. فرمود شتران را برهانید و بارشان را به صرف آباد کردن این محل کنید که اصلح همین است." این سخن شیخ مورد تأیید پادشاه قرار گرفت.

طراح و معمار این شهر، پیرفرزانه، معمار، ریاضی دان و دانشمند زمانه مرحوم شیخ بهایی علیه الرحمه بوده است که با معماری اصولی و مهندسی بسیار پیش رفته، خیابان ها و کوچه های شهر دارای بناهای معیشتی، باستانی مذهبی مختلفی از قبیل مسجد سقاخانه، عصارخانه، آسیاب آبی، کاروانسرا، برج کبوترخانه، حمام و … می باشد.

پیش از بنای نجف آباد، عده از زرتشتیان در کوه‌های شمالی آن محل ساکن بودند و این محل پس از آنکه دولت اسلامی برقرار شد، برای مدتی پایگاه گبران گردید.

جغرافیا
نجف آباد در دشتی با آب و هوای معتدل و نسبتاً خشک قرار گرفته است. میانگین بارش سالیانه در آن ۱۲۰ میلیمتر بوده که بیشتر در فصل‌های سرد انجام می‌گیرد. از جوی دارای حداکثر مطلق درجه حرارت ۳۸ درجه و حداقل مطلق ۵/۹ درجه و متوسط درجه حرارت در سال برابر ۸/۱۵ درجه می‌باشد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است.

فرهنگ
مردم نجف آباد به زبان پارسی با گویش نجف آبادی سخن می‌گویند و البته به زبان های ترکی، لری، عربی و گرجی نیز سخن می گویند. دین و مذهب رسمی و رایج نیز، اسلام و شیع دوازده امامی است و اقلیت های مسیحی و زرتشتی نیز در این شهرستان ساکن می باشند.

جمعیت
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان نجف‌آباد در سال ۱۳۹۰ برابر با ۳۰۰٬۲۸۸ نفر بوده‌است که از این میان ۱۵۲۲۴۶ نفر مرد و ۱۴۸۰۴۲ نفر زن بوده‌اند. این شهرستان ۸۷۴۸۱ خانوار دارد.

جاذبه‎ ها
ارگ شیخ بهایی در شهرستان نجف‌آباد واقع است. این ارگ از ۷ برج کبوتر خانه تشکیل شده‌ است.

پنگ خانه (جعفرآباد)، برج های کبوترخانه‌ خارون (ارگ شیخ بهائی)، برج های کبوترخانه‌ صفا، عصارخانه بزرگ (عصارخانه آقا)، عصارخانه زمانیان، کاروانسرای حاج حیدر جانی، کاروانسرای قمیشلو، حمام اخوت، زورخانه بهرام، قلقله علی‌آباد، خانه تاریخی مهر پرور (موزه مردم شناسی)، خانه تاریخی نوریان (مکتب خانه خواجه نصیر)

ره‏آورد
بادام، گردو، انگور، انار، زردآلو، اگردگ، عسل و گز، کباب شتر، کله جوش، قالی دست بافی

صنایع: گیوه دوزی (گیوه ملکی)، تخت کشی، قالی بافی،چاقو سازی، سبد بافی (لوده بافی)، نمد مالی، قفل سازی

اقتصاد
عمده فعالیت های اقتصادی مردم شهرستان نجف آباد، کشاورزی، باغداری و دامداری می باشد. مهمترین محصولات کشاورزی این شهرستان: بادام، انگور، گردو، انار و کشت های جالیز، گیاهان علفی و گندم، جو، عدس و ... می باشد. همچنین وجود کارخانجات، مناطق و شهرک های صنعتی پراهمیتی مانند: شهرک های صنعتی منظریه، پلیس راه، جلال آباد، دهق و ... باعث شده است که بسیاری از نیروی کار این شهرستان در بخش صنعتی مشغول بکار باشند. همچنین صنایع دستی این شهرستان همواره از مرغوبیت و معروفیت خاصی برخوردار بوده و از گذشته های دور یکی از اقلام مهم اقتصادی بشمار می رفته است. مهمترین این صنایع: صنعت ساخت قفل و چاقو بوده که متأسفانه امروزه با هجوم دستاوردهای صنعت ماشینی تا حدی به رکود کشیده شده است. از دیگر صنایع دستی این منطقه می توان به صنعت ورشو سازی، پارچه بافی، کرباس بافی و قالی بافی اشاره کرد که این آخری دارای اهمیت بیشتری بوده و نیروی کار زیادی در این بخش مشغول به فعالیت می باشند.

منبع
ویکی پدیا
سایت اینجا، اصفهان