شهرداری قشم

شهرداری قشم، یک سازمان غیردولتی است که در سال ۱۳۳۹ و پس از آغاز کار انجمن شهر قشم به‌منظور اداره شهر قشم تأسیس شد. نخستین شهردار قشم عبدالرحمن ناظمی بود که در بدو تأسیس شهرداری به این سمت منصوب شد و برای ۹ سال شهردار این شهر بود. قشم تاکنون ۲۸ شهردار یا سرپرست داشته‌است و شهردار کنونی آن سید مسعود آل عبائی است.
(برای آشنایی با شهر قشم کلیک کنید.)

طبق تحقیقات محلی و میدانی به نظر می رسد در گذشته، بسیاری از کارهای شهردار کنونی و مجموعه شهرداری در قشم را کدخدای آن زمان قشم انجام می داد. کارهایی که کدخدا انجام می داد؛ همه کارهایی بود که با اقتصاد و سیاست، و بهداشت و سلامت آن مکان در ارتباط بود. از جمله مهمترین وظایف کدخدا حفظ و پاکیزگی محیط زیست و شهر بود و پاکیزگی سواحل دریا در هر روستا و شهر بود و افراد آن محل کدخدا را در این موارد یاری می دادند.

به مرور، انجمن ده در قشم شکل گرفت و این انجمن توسط مردم انتخاب می شدند و جای کدخدا را در وظایف شهرداری گرفتند و به مرور شورای شهر، جای انجمن شهر یا ده را گرفت. تفاوت اصلی و بنیادی بین وظایف و نقش کدخداها ، انجمن ها و شوراهای شهری و روستایی در قشم و دیگر جاها این بود که کدخداها امور شهری و روستایی و وظایف کنونی شهرداری را از جمله آداب و رسوم قدیمی و مرسوم در آن مکان ها را اجرا می کردند و کمتر پاسخگو به نظام رسمی و دولت بودند و سلیقه و تلقی آن ها از امور کدخدایی، نقشی اساسی در انجام وظیفه آن ها داشت.

تاسیس شهرداری قشم در سال ۱۳۳۹ شمسی پس از انتخابات و روی کار آمدن انجمن شهر قشم به ریاست حاج احمد ایمانی و عضویت آقایان شیخ محمد صالح اسماعیلی، ناخدا اسماعیل مشموم خنجی زاده، شعیب سروری و حسن صالحی تشیکل شد و آقای عبدالرحمن ناظمی به سمت اولین شهردار قشم انتخاب شد . او تا سال ۱۳۵۲ شمسی، شهردار قشم بود و پس از آن بخشداران وقت، سرپرستی شهرداری را تا سال ۱۳۵۴ بر عهده داشتند. در نتیجه، می توان گفت که شهرداری قشم به‌ عنوان یکی از نخستین شهرداری‌ها در استان هرمزگان، در ۲۵ آبان ۱۳۳۹ به‌ دستور وزیر کشور تأسیس شد.

سازمان شهرداری قشم عمدتاً در زمینه ایجاد فضاهای سبز، اماکن ورزشی و تفریحی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی فعالیت می‌کند.شهردار کنونی قشم سید مسعود آل عبائی است که در ۱۸ دی ۱۳۹۸ از سوی شورای اسلامی شهر قشم به‌ عنوان شهردار انتخاب شد.

لیست شهرداران قشم
عبدالرحمن ناظمی ۹ سال؛ شهردار
داریوش افراسیابی ۳ ماه؛ سرپرست
سید محمد حسینی ۱۴ ماه؛ سرپرست
محمد قدس ۴ سال؛ سرپرست
محمد علی کمالیان ۱۰ ماه؛ سرپرست
محمد رشاد صابری ۱ سال؛ شهردار
محمد رفیع پور مولوی ۴ سال؛ شهردار
حمزء رهگشا ۱۷ ماه؛ شهردار
محمد عقیل مدنی ۱ ماه؛ سرپرست
جلال دهقان ۱۴ ماه؛ شهردار
عبدالجواد ناظمی ۵ سال و ۶ ماه؛ شهردار
جلال دهقان ۳ سال و ۲ ماه؛ شهردار
نعمت‌الله پیرمرادری ۶ ماه؛ شهردار
محمدحسن ملک ۱ سال و ۳ ماه؛ شهردار
عبدالکریم فضلعلی ۲ سال و ۸ ماه؛ شهردار
جلیل شمشیری میلانی ۱ سال و ۴ ماه؛ شهردار
احمد سمالی‌زاده قشمی ۳ ماه؛ سرپرست
علی بازماندگان قشمی ۴ سال؛ شهردار
نادر صالحی ۳ ماه؛ سرپرست
حسین فینی ۴ سال؛ شهردار
علی بازماندگان قشمی ۶ سال؛ شهردار
تراب ذاکری قشمی ۷ ماه؛ شهردار
احمد رحیمی هلری ۳ ماه؛ سرپرست
ابراهیم رستم گورانی ۹ ماه؛ شهردار
محمد مسطوری قشمی ۱ سال و ۵ ماه؛ شهردار
احمد رحیمی هلری ۲ سال و ۳ ماه؛ شهردار
محمد محمدی ۲ ماه؛ سرپرست
سید مسعود آل عبایی؛ متصدی کنونی شهردار

منبع
شهرداری قشم
ویکی پدیا