شهرداری سبزوار

تاریخ تشکیل شهرداری در سبزوار به سال ۱۳۱۱ برمی گردد. از آن زمان تاکنون، ۴۰ شهردار بر مسند شهرداری سبزوار تکیه زده اند. طی سال های اخیر، شورای اسلامی شهر همراه و همگام با شهرداری، همچون دو بازوی قدرتمند مدیریت شهری با مشارکت شهروندان به توسعه و گسترش فعالیت‌های خود در زمینه‌ های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و خدماتی پرداخته است.

احداث بزرگراه‌ها، روان سازی و ساماندهی ترافیکی شهر، بهینه سازی شبکه حمل و نقل درون و برون شهری، افزایش شبکه خطوط اتوبوسرانی و ارتقا سطح کمی و کیفی خطوط تاکسیرانی، تقویت بنیان‌های فرهنگی، ایجاد مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی، افزایش کتابخانه‌ ها وسالن های مطالعه در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی، زیبا سازی و تعیین ضوابط مبلمان شهری، افزایش سرانه فضای سبز و توسعه کمربند شهر و انجام صدها اقدام فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، خدماتی و ترافیکی می‌تواند نمایانگر برگ زرینی از خادمین مردم در شهرداری سبزوار باشد.

از فرودین ۱۳۸۵، شهرداری سبزوار به دو منطقه یک (شرق) و دو (غرب)، هر یک با جمعیت تقریبی ۱۱۰ هزار نفر منطقه‌ بندی شد. همچنین، درجه شهرداری سبزوار ۱۰ است.
(برای آشنایی با شهر سبزوار کلیک کنید.)

نخستین معمار شهرداری
استاد شعبان، فرزند استاد محمد و برادر استاد علی، در شهر به عنوان معماران و استادان ماهر و با ذوق و هنر معرفی می‌شوند و مورد توجه اهالی شهر و مسئولین حکومتی قرار می‌گیرند. استاد شعبان به عنوان معمار شهرداری، دعوت به همکاری در امور شهر می‌شود.

درآن زمان شهرداری، بلدیه نام داشت و محل آن هم در ارگ حکومتی واقع در باغ ملی کنونی واقع بود. از بناهای ساخت او می‌توان به ساخت پل در مسیر جاده سبزوار به مشهد و سبزوار به تهران نام برد که یکی از آن‌ها در مسیر جاده قدیم مشهد نرسیده به باغجر می‌باشد که پلی است سنگی با دودها نه قوسی شکل که فعلا موجود می‌باشد و بنای هتل شهرداری سبزوار که متاسفانه نمای زیبای آن تخریب و مدفون شده و حمام شهرزاد و بنای شهرداری قدیم در باغ ملی و ده‌ها منزل مسکونی زیبا درسطح شهر مخصوصا در کوچه افتخار در بین سالهای ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰ بوده است.

او معمار رسمی خانواده بقراط حکیم بود و با ایشان رفت و آمد خانوادگی داشت و مقبره بقراط را به دستور او و با همکاری استاد علی برادرش ساخت. خود استاد شعبان نیز بنا بر وصیت و سفارش بقراط در کنار مقبره‌ اش به خاک سپرده شد. بعضی از کارهایی که توسط استاد شعبان دراین مدت در شهرداری انجام شد، به شرح زیر می‌باشد:
- احداث خیابان‌های بیهق
- احداث خیابان اسرار
- احداث خیابان کاشفی
- احداث خیابان اسد آبادی
- شهرداری قدیم سبزوار واقع در باغ ملی شهرداری سبزوار
- سینما شهرزاد که این بنا نیز در زمان حضور استاد شعبان در شهرداری و به دست او و فرزندانش ساخته شده است.
- هتل شهرداری سبزوار که نمای این بنا با این زیبایی و هیبت خاص خود، نشان از فرهنگ و معماری آن دوران (اوایل پهلوی اول) می‌باشد.

او براساس نامه‌ هایی که از بایگانی شهرداری سبزوار به دست آمده است، تا اندکی پس از سال ۱۳۳۰، معمار شهرداری سبزوار بوده است و پس از آن درخواست بازنشستگی می‌کند.

فهرست شهرداران سبزوار از سال ۱۳۱۷ تاکنون
- داناپور
- مودبی
- جوازی
- هدایت الله مصباح خاوری
- فضل الله توکلی
- حسن پرهیزگار
- رحمت‌الله مصحفی
- محمد باقر بنی اقبال
- شکرالله منوچهری
- محمد موسوی سعیدی
- پرویز امین کاسبین
- کاظم ضیائی
- ابوالفضل نبوی
- هدایت الله زندشاهی
- محمود شرافتیان
- محمدباقر پیروز
- سرهنگ طهماسبی
- علی قاسمی
- عباس صدیقی
- عبدالحسین آقازاده علوی
- جلیل غفاری
- داود هرندی
- محمد عظیمیان
- روح الامین امینی
- حسین دلیلی
- علی اکبر احمدی
- محمدرضا اخوان
- محمد بهرامی خراسانی
- احمد ماستیانی
- محمدعلی طالبی (دوره اول)
- محمدرضا خیرآبادی
- سید عباس حسینی
- سید محمد افتخار
- بهرام سیاوش پور
- محمدرضا آغشته
- محمد تولیت
- محمود عیدی
- حسین مقصودی
- محمدعلی طالبی (دوره دوم)
- سید علی کوشکی

منبع
ویکی پدیا
سایت شهرداری سبزوار