آندرس دوونی؛ بنیان‌گذار کنگره شهرسازی نوین

آندرس دوونی
بنیان‌گذار کنگره شهرسازی نوین
سال تولد: ۱۹۴۹
محل تولد: نیویورک
تحصیلات: کارشناسی ارشد معماری

آندرس دوونی (زاده سپتامبر ۱۹۴۹)؛ معمار آمریکایی، برنامه‌ریز شهری و بنیان‌گذار کنگره شهرسازی نوین است.

وی در شهر نیویورک متولد شد، اما تا سال ۱۹۶۰ در کوبا بود. دوونی در مدرسه کووات تحصیل کرد و مدرک کارشناسی خود را در معماری و طراحی شهری از دانشگاه پرنیستون گرفت. پس از یک سال مطالعه هنرهای اکول دس بیکس در پاریس، مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه معماری ییل دریافت کرد.

در سال ۱۹۹۷ دونی از بنیان‌گذاران شرکت میامی بود. همسر او الیزابت پلاتر، برنا ردوفرت و هروین با او شریک بودند. دنی پلاتر و شرکت در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد. این مجموعه در جنبش بین‌المللی به نام شهرسازی نوین که به دنبال پایان دادن پراکندگی حومه و عدم سرمایه‌گذاری شهری بود، شرکت داشت.

این شرکت برای اولین بار به عنوان طراح ساحلی فلوریدا، کنت لند و مریلند به رسمیت شناخته شد. طرح‌ها و کدها برای بیش از ۳۰۰ شهر جدید، طرح‌های منطقه‌ای و پروژه‌های احیای شهرستان‌ها به پایان رسید و یکی از سمبل‌های معماری جدید کلاسیک شد.

دونی یکی از بنیان‌گذاران بازنشسته‌ها و عضو هیئت شهرسازی نوین است که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. از وی ۵ کتاب منتشر شده است. دونی به عنوان استاد مهمان در بسیاری از موسسات تدریس کرده‌ است و دارای دو دکترای افتخاری است.

افتخارات و جوایز
او به همراه شریک زندگی خود، چندین دکترای افتخاری و جایزه از جمله وینست توسط موزه ملی ساختمان در تقدیر از کمک‌های آنان به آمریکا را دریافت نمود و چندین جایزه دیگر از قبیل جایزه براندیس برای معماری، توماس جفرسون مدال یادبود معماری، جایزه ارتراس طراحی و جایزه ریچارد برای معماری کلاسیک، جایزه بین‌المللی معماران انجمن آمریکایی و مدال تعالی البرت سیمونز به او اهدا شد.

رویکرد برنامه ریزی متقاطع
بیشتر برنامه ریزان و طراحان شهری این امکان را ندارند که از ابتدا شهرهای کاملاً جدیدی را طراحی کنند. اما برخی از رویکردهای طراحی شهری روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که شهرها و کلانشهرها می‌توانند از الگوی هماهنگ توسعه بهره‌مند شوند. رویکرد برنامه‌ریزی متقاطع (transect planning) که توسط آندرس دوونی معماری با گرایش شهرسازی نوین (New Urbanist) استاد برنامه‌ریزی شهری و Emily Talen رواج یافته‌ است، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از الگوهای مختلف طراحی شهری در مناطق مختلف یک کلان‌شهر استفاده کرد.

آثار
Duany, Andrés, Elizabeth Plater-Zyberk, and Jeff Speck (2000). Suburban Nation: The Rise of Sprawl and the Decline of the American Dream. New York: North Point Press. ISBN 0-86547-606-3
Duany, Andrés, Elizabeth Plater-Zyberk, and Robert Alminana (2003). The New Civic Art: Elements of Town Planning. New York: Rizzoli International Publications. ISBN 0-8478-2186-2
Duany, Andrés and Jeff Speck, with Mike Lydon (2009). The Smart Growth Manual. New York: McGraw-Hill. ISBN 0-07-137675-5
Duany, Andrés and DPZ (2011). Garden Cities: Theory & Practice of Agrarian Urbanism, The Prince's Foundation for the Built Environment

منبع
wikipedia
ویکی پدیا
ویکی پدیا