ادوارد موری باست؛ پدر منطقه بندی آمریکا

ادوارد موری باست
پدر منطقه بندی آمریکا
سال تولد: 1863
محل تولد: آمریکا
تحصیلات: فارغ التحصیل حقوق دانشگاه کلمبیا

ادوارد موری باست (7 فوریه 1863-27 اکتبر 1948)؛ "پدر منطقه بندی آمریکا" و یکی از بنیانگذاران برنامه ریزی شهری امروزی، اولین دستور منطقه بندی جامع را در ایالات متحده نوشت که توسط شهر نیویورک در سال 1916 به تصویب رسید. او همچنین به عنوان نماینده ایالات متحده در نیویورک خدمت کرد. باست در 27 اکتبر 1948 در بروکلین، شهرستان کینگز نیویورک در سن 85 سالگی درگذشت. او در قبرستان اشفیلد پلینز ماساچوست به خاک سپرده شد.

باست در 7 فوریه 1863 در بروکلین نیویورک متولد شد و پسر تاجر چارلز آر باست و الویرا راجرز باست بود. او در کالج همیلتون و کالج آمهرست تحصیل کرد و در سال 1884 از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. از سال 1884 تا 1886 او در دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و در یک مدرسه خصوصی که توسط R. D. Dodge در بروکلین اداره می شد، تدریس می کرد. در سال 1886 باست از کلمبیا فارغ التحصیل شد و در وکالت پذیرفته شد و وکالت خود را در بوفالو نیویورک آغاز کرد. او در 14 مه 1890 با آنی آر پرستون ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند شد: ماریون پی باست مخترع، مهندس پرستون باست، زمین شناس ایزابل باست واسون، هوارد ام باست و هلن بی هاوزر.

فعالیت های اجرایی
باست پس از بازگشت به شهر نیویورک در سال 1892 برای انجام وکالت از 1899 تا 1901 در هیئت مدیره مدرسه بروکلین خدمت کرد و از 1901 تا 1903 ریاست هیئت مدارس محلی را بر عهده داشت.

ادوارد در سال 1903 به عنوان یک دموکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده انتخاب شد و نماینده پنجمین منطقه کنگره نیویورک شد. او یک دوره از 4 مارس 1903 تا 3 مارس 1905 خدمت کرد ، اما از کاندیدای مجدد خودداری کرد تا بتواند در سطح محلی خدمت کند. پروژه های عمده ای که او بر روی آنها کار کرد، شامل قانون ورشکستگی، کانال پاناما، حمایت از مسیر کانال از طریق نیکاراگوئه و مخالفت با تعرفه های بالا بود.

در سال 1907 باست توسط فرماندار چارلز ایوانز هیوز به کمیسیون خدمات عمومی نیویورک منصوب شد، جایی که تا سال 1911 خدمت کرد. در این مدت او در توسعه قراردادهای دوگانه (همچنین طرح مترو دوگانه) برای متروی شهر نیویورک کمک کرد که منجر به متروهایی شد که منهتن و بروکلین را برای اولین بار به هم متصل می کردند و او همچنین با لغو پایانه های انتهایی به نفع روش "پاندول" حرکت قطار از حرکت روان قطار حمایت کرد. 

او نایب رئیس کمیته طرح شهر بروکلین بود که در آن گزارشی در سال 1914 منتشر شد. باست رئیس کمیسیون ارتفاعات ساختمانها در شهر نیویورک بود که آخرین گزارش آن در سال 1916 اولین قطعنامه منطقه بندی شهر را در نیویورک که اولین فرمان منطقه بندی جامع در ایالات متحده بود، صادر کرد. در نتیجه ادوارد به عنوان مشاور در کمیته منطقه بندی نیویورک، طرح منطقه ای نیویورک و اطراف آن و کمیسیون برنامه ریزی شهر نیویورک خدمت کرد.

باست عضو کمیته مشورتی برنامه ریزی و پهنه بندی شهر توسط هربرت هوور؛ وزیر بازرگانی وقت ایالات متحده منصوب شد تا به عنوان رئیس کنفرانس ملی برنامه ریزی شهر خدمت کند. دو مقاله که به مناسبت صدمین سالگرد اولین فرمان منطقه ای نیویورک در سال 1916 نوشته شده بود، نقش او را در ایجاد آن برجسته کرد. بر اساس آموزه های رایج و قانون اساسی پذیرفته شده است: که مالکان زمین در ایجاد مزاحمت برای اطرافیان خود کاملاً آزاد نیستند و اینکه دولت های محلی می توانند به نام بهداشت عمومی، ایمنی و رفاه ایجاد کنند. 

ادوارد باست بین سالهای (1863 - 1948) به عنوان رئیس هر دو کمیسیون منطقه بندی خدمت می کرد و به دلیل نقش برجسته ای که در ایجاد کد نیویورک و کمک به استقرار سیستم در سراسر کشور ایفا کرد، "پدر" و "متولد کننده" منطقه بندی آمریکا نامیده شد.

بیشتر کارهای باست، چه خصوصی و چه در کمیته ها، مربوط به شهرسازی، منطقه بندی و مسائل حقوقی پیرامون این زمینه ها بود. شخصیت او با توسعه مفاهیم "آزادراه" و "پارکوی" و ایجاد اصطلاح "آزادراه" برای توصیف بزرگراه شهری با دسترسی کنترل شده بر اساس مفهوم بزرگراه، اما باز برای تردد تجاری شناخته شده است.

آثار
The Master Plan With a Discussion of the Theory of Community Land Planning Legislation
Model laws for planning cities, counties, and states: Including zoning, subdivision regulation, and protection of official map (Harvard city planning studies)
Zoning: The Laws, Administration and Court Decisions the First Twenty-Five Years (Metropolitan America)
Statutory set-up of a Planning Board for Greater New York

منبع
wikipedia
Amazon