داوود ندیم؛ پدر سرمایه‌ گذاری شهری ایران

داوود ندیم
پدر سرمایه‌ گذاری شهری ایران
سال تولد: ۱۳۴۹
محل تولد: سردرود
تحصیلات: دکترای مدیریت استراتژیک
آدرس وب سایت: NADIMIRAN.IR

داوود ندیم، متولد ۱۳۴۹ در شهرستان سردرود تبریز و دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک است. او هم اکنون عنوان پدر سرمایه‌ گذاری شهری ایران را با خود به یدک می‌کشد. او با بهره مندی از فکری خلاق با ایده‌های نو و کاربردی، طوفانی به راه انداخت که نقطه آغازش تبریز بود. طوفانی که نه بی ثمری بلکه ثروت و نگاه نو با خود به همراه داشت.

وی ۲۹ سال سابقه کار در شهرداری تبریز را داشته است و در اوایل استخدام در امور اداری شهرداری مشغول به کار بود. سپس، در حوزه شهرسازی فعالیت خود را ادامه داد و در نهایت بعد از حضور در چندین پست دیگر در سال ۷۶ به عنوان مدیر سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی جلفا منصوب شد و تا سال ۸۵ نیز در آنجا خدمت کرد. دکتر ندیم، مدتی بعد، دوباره به شهرداری تبریز برگشت و به خاطر تجربه‌ ای که از فعالیت در جلفا به دست آورده بود، خلأهایی در حوزه سرمایه‌گذاری شهری احساس کرد. تصمیمات او باعث ایجاد راه‌های جدیدی برای افزایش درآمد شهرداری‌ها شد.

او مؤسس اولین مدرسه سرمایه‌گذاری ایران است که به دلیل نیازهای روز جامعه، به همراه ۱۴۰ نفر از اساتید برجسته کشور، دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند تا از طریق احداث دانشکده به تدریس مبانی و اصول سرمایه‌گذاری شهری اقدام کنند، اما به دلیل زمان‌بر بودن این کار، در نهایت به صورت NGO وارد و اولین مدرسه سرمایه‌گذاری ایران را به صورت مجازی راه انداختند و به برگزاری دوره‌ های تخصصی و ارائه مدرک گذراندن دوره‌ های کوتاه مدت از طریق یکی از دانشگاه‌ها پرداختند. این دوره‌ ها در ۱۰ شهر ایران که عمدتا مراکز استان‌ها بودند، مانند اردبیل، زنجان، کرمانشاه، بجنورد، سمنان و یزد و… برگزار شد و همچنان ادامه دارد.

دکتر ندیم، موسس اولین تور سرمایه‌گذاری در ایران بود و این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه مدیریت پسماند، حمل و نقل شهری شامل ناوگان شهری، مترو، تراموا، بروزرسانی امکانات و ماشین‌ آلات شهری، احداث مراکز تفریحی و شهربازی، تله کابین، احداث مراکز گردشگری، احداث و تجهیز مراکز تجاری، انرژی‌های نو و پاک، احداث مراکز اقامتی و هتل، احداث مجتمع‌ های مسکونی، نوسازی بافت فرسوده، ترمیم خانه‌ های قدیمی، فاینانس، تامین مالی و موارد دیگر بسته به پیشنهادات و احتساب میزان سود خود شرکت ها، توسط آنها انجام می گیرد.

او نخستین فردی است که به تدوین شیوه‌ نامه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها پرداخت و در سال ۸۵ برای اولین بار این شیوه‌ نامه را نوشتی که شامل سرفصل‌های قانونی، تشکیلاتی، فرآیندی و فرهنگی در حوزه سرمایه‌ گذاری بود. بعد از اجرایی کردن آن در تبریز، در سال ۱۳۹۱ همان شیوه‌ نامه توسط وزیر کشور به تمام شهرها ابلاغ شد. در این شیوه‌ نامه، هفت گام اجرایی جذب سرمایه‌گذار را به صورت علمی مدون شد که از ایستگاه اول، مطالعات شامل برندینگ شهری، استراتژی توسعه شهری، چشم‌انداز و استراتژی توسعه اقتصادی است شروع  شد و سپس در گام‌های بعدی، تهیه بسته‌ های مشارکتی، اخذ مجوز، بازاریابی، اعلام فراخوان عمومی یا محدود، قرارداد و در خاتمه نظارت مالی بر پروژه‌ها را شامل می‌شود.

فعالیت های‌ شاخص در حوزه سرمایه‌گذاری
– انعقاد ۸۶ قرارداد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به ارزش بیش از ۳۵ تریلیون ریال در منطقه ویژه اقتصادی جلفا که موجب ارتقای رتبه این منطقه در کمتر از هفت سال به منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس شد.
– انعقاد ۱۷۶ قرارداد سرمایه‌گذاری مشارکتی داخلی و خارجی به ارزش بیش از ۶۵ تریلیون ریال در اداره سرمایه‌ گذاری شهرداری تبریز که موجب شد شهرداری تبریز پنج سال پیاپی رتبه اول کشوری را در این خصوص به دست آورد.
– راه اندازی اولین وب سایت هفت زبانه برای حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز در سال ۱۳۹۰
– برگزاری چهار همایش بین المللی سرمایه‌گذاری دو سالانه در حوزه عمران شهری با حضور صدها نفر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در تبریز
– برگزاری همایش سرمایه‌ گذاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌ شرقی در هامبورگ آلمان
– پیشنهاد اولین لایحه قانون اقتصادی و سرمایه‌ گذاری شهرداری‌های کشور که هم اکنون در کمیسیون تخصصی مجلس بررسی می شود.
– تاسیس و راه‌ اندازی اولین مدرسه سرمایه‌گذاری و اولین وب سایت جامع تخصصی سرمایه‌گذاری تحت وب NADIMIRAN.IR
– تدریس بیش از صد جلسه مبانی سرمایه‌ گذاری و مشارکت و فرمولاسیون روش‌های مشارکت در شهرداری‌های کشور، استانداری‌ها، وزارت کشور و سایر وزارتخانه‌ ها
– ابداع مدل ۷-۴-۱ جدیدترین سیستم سرمایه‌گذاری حوزه شهری

منبع
دیباخبر