کاربردهای هوش مصنوعی در شهرسازی

طبق داده های منتشر شده توسط سازمان ملل، جمعیت جهان تا پایان سال ۲۰۵۰ به حدود ۹/۷ میلیارد نفر خواهد رسید. پیش بینی می شود که تقریبا ۷۰٪ از این جمعیت در  شهرها زندگی خواهند کرد که بسیاری از آنها، دارای جمعیتی بالغ ۱۰ میلیون نفر خواهد بود. با افزایش جمعیت، بشر در ارتباط با تأمین منابع و انرژی برای همه ساکنان زمین و در عین حال جلوگیری از تخریب محیط زیست، با چالش هایی روبرو خواهد شد. یکی دیگر از چالش های مهم، سیاست های اجرایی و مدیریتی برای جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی، کاهش تراکم ترافیکی، کاهش ارتکاب جرم و غیره است.

اما بسیاری از این مشکلات را می توان با استفاده از فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر قابلیت هوش مصنوعی حل کرد. استفاده از فناوری های پیشرفته با هدف تسهیل شرایط زندگی جدید برای ساکنان شهر ها می تواند زندگی روزمره آنها را راحت تر و ایمن تر کند. این موضوع باعث ایجاد مفهوم شهرهای هوشمند شده است.

ساختمان‌ها و زندگی در آن‌ها در طول دو دهه گذشته بسیار تغییر کرده است. در واقع می‌توان گفت که به جز موارد محدود استثناها، ساختمان‌های کنونی از آن نوع زیستگاه‌ها نیستند که به حال حاضر تعلق داشته باشند. با توسعه در زمینه مصالح، فرآورده‌ها و روش‌های ساخت ابداعی، حرکت به سوی ساختمان‌هایی با کارایی بالاتر و صرفه اقتصادی بهتر و سازگار با محیط زیست امری ضروری است، زیرا ما در حال حاضر در آستانه نسل بعدی ساختمان‌ها هستیم.

در واقع ساختمان‌هایی با درجات متعددی از تکنولوژی جدید که کاملاً رفتار اکولوژیکی دارند و قادر هستند با بهره‌گیری هوشمندانه از مصالح سازگار و عملکرد مناسب، در برابر تغییرات مستقیم و غیرمستقیم پیرامون خود واکنش نشان دهند و خود را با شرایط مناسب تطبیق دهند. این نوآوری‌ها وظایف جدیدی را برای طراحان و معماران ایجاد می‌کند که از قافله پر سرعت تکنولوژی عقب نمانده و آن‌ها را در طرح‌های خود به کار گیرند. در این مقاله به تاثیر هوش مصنوعی در شهرسازی می پردازیم.

تاثیر هوش مصنوعی در طراحی شهری

شهر هوشمند کاربردهای بسیاری برای فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر قابلیت هوش مصنوعی دارد؛ از ایجاد محیط زیستی سالم تر گرفته تا تقویت حمل و نقل عمومی و ایمنی. در این بخش به بعضی از این موارد اشاره می کنیم

مدیریت هوشمند ترافیک

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می توانند راه حل های هوشمند ترافیکی برای اطمینان از این که ساکنان یک شهر هوشمند از نقطه ای به نقطه دیگر در شهر تا حد امکان با خیال راحت و به طریقی کارآمد جا به جا شوند، استفاده می کنند. لس آنجلس یکی از پر ازدحام ترین شهرهای جهان است که راه حل های هوشمند ترافیکی را برای کنترل جریان ترافیک به کار گرفته است. در این شهر در سطح جاده ها، سنسورها و دوربین های تلویزیونی مدار بسته نصب شده است که اطلاعات به روزرسانی شده در مورد جریان ترافیک را به صورت لحظه به لحظه به سیستم مدیریت ترافیک مرکزی ارسال می کنند. اطلاعات دریافت شده از داده های دوربین ها، تجزیه و تحلیل می شود و در مورد ازدحام و ترافیک به کاربران اطلاع رسانی می کند.

پارکینگ هوشمند

یافتن جای پارک یا پارکینگ به ویژه در روزهای تعطیل یک چالش مهم به شمار می رود. با وجود سنسورهایی که در قسمت های مربوط به پارک خودرو در خیابان در سطح زمین در نظر گرفته شده اند، راه حل های پارکینگی هوشمند می توانند تعیین کنند که آیا جاهای پارک آزاد یا اشغال شده اند و نقشه ی پارکینگ را در لحظه ایجاد کنند. این امر همچنین باعث می شود مدت زمان انتظار رانندگان برای یافتن فضای خالی کاهش یابد که به کاهش تراکم ترافیکی و آلودگی نیز کمک می کند.

مدیریت هوشمند پسماند و زباله

جمع آوری زباله و مدیریت و دفع صحیح آن یکی از خدمات اساسی شهری است. افزایش جمعیت شهری مستلزم اتخاذ روش های هوشمند برای مدیریت پسماند است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای بازیافت هوشمند زباله ها و مدیریت پسماند می تواند یک سیستم پایدار مدیریت پسماند را برای شهر فراهم کند.

نمونه بارز این نوع سیستم مدیریت پسماند، بارسلونا است که دارای سنسورها و دستگاه هایی است که بر روی سطل های زباله نصب شده اند و اعلان هایی را به محض پر شدن سطل های زباله به مقامات ارسال می کنند تا کامیون های جمع آوری زباله را به محل ارسال کنند. آنها همچنین در بارسلونا سطل های جداگانه ای برای کاغذ، پلاستیک، شیشه و مواد زائد مواد غذایی در هر محل نصب می کنند.

پلیس هوشمند

به دلیل جرم و جنایت های فراگیر ، شهرهای هوشمند همچنین به پلیس هوشمند نیاز دارند که سازمان های اجرای قانون راهکارهای مبتنی بر شواهد و داده ای را که مؤثر، کارآمد و اقتصادی باشند، به کار گیرند. در سنگاپور، جایی که این کار آغاز شده است، تقریباً در هر گوشه شبکه ای از دوربین ها و سنسورها نصب شده است که به شناسایی افرادی که در مناطق ممنوعه سیگار می کشند یا در اطراف خانه ها به صورت مشکوک پرسه میزنند کمک میکنند. دوربین ها به مسئولان این امکان را می دهند تا تراکم جمعیت و پاکیزگی مناطق عمومی را رصد و همچنین حرکت دقیق همه وسایل نقلیه ثبت شده را ردیابی کنند.

روشنایی هوشمند

در طراحی شهر، چراغ های خیابانی ضروری هستند اما انرژی زیادی مصرف می کنند که با استفاده از روشنایی هوشمند می توان میزان آن را کاهش داد. علاوه بر این، تیر برق های چراغ روشنایی همچنین می توانند به سنسورهای اضافی مجهز شوند یا به عنوان نقاطی از شبکه WI-Fi استفاده شوند.

لامپ ها همچنین می توانند روشنایی را با توجه به وجود یا عدم وجود عابر پیاده، دوچرخه سوار یا اتومبیل تنظیم کنند. این شبکه به صورت لحظه به لحظه برای روشن نگه داشتن چراغ های مجاور یکدیگر استفاده می کند و یک دایره ایمن از نور را در اطراف یک سرنشین خودرو یا انسان ایجاد می کند.

حکومت داری هوشمند

هدف نهایی شهرهای هوشمند ایجاد زندگی راحت و مناسب برای شهروندان است. بنابراین، زیرساخت های شهر هوشمند بدون وجود یک حاکمیت هوشمند، کامل نیست. حاکمیت هوشمندانه به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود تصمیم گیری از طریق همکاری بهتر بین ذینفعان مختلف از جمله دولت و شهروندان است. حکومت هوشمند می تواند از داده ها، مدارک و سایر منابع برای بهبود تصمیم گیری و مطابقت تصمیم گیره ها با نیازهای شهروندان استفاده کند.

نتایج اجرای موفقیت آمیز مؤلفه های شهر هوشمند در سراسر جهان ثابت می کند که در صورت اجرای صحیح، شهرهای هوشمند نسبتاً از لحاط اقتصادی کارآمد هستند. به وجود آمدن شهر های هوشمند نه تنها باعث ایجاد شغل می شود بلکه به نجات محیط زیست ، کاهش هزینه های انرژی و درآمدزایی بیشتر نیز کمک می کند.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در شهرسازی بعد از جنگ

اخیرا هوش مصنوعی در طراحی شهرهایی که در اثر جنگ یا موارد دیگر، آسیب دیده اند، بسیار موثر است. در واقع بر مبنای خاطرات مردم، تجربیات و داستان های آنها، هوش مصنوعی می تواند فضایی جدید را ایجاد کند. با پیشرفت تکنولوژی، امکاناتی که در اختیار طراحان قرار می گیرد، بسیار زیاد است.

در حالی که این سیستم ها می توانند کپی دقیق شهرهای باستانی و آثار باستانی را بازسازی کنند، این سوال باقی می ماند که آیا باید شهری جدید را طراحی کنیم، شهری برای آینده طراحی کنیم یا شهری را طراحی کنیم که شبیه ساکنین فعلی آن است.

هو مصنوعی کمک می کند تا اطلاعات مفیدی برای کمک به طراحان شهری منتشر شود، به نحوی که طرح های جدید بر طراحی های موجود تکیه داشته باشد تا ایجاد طرح هایی از ابتدا. بازسازی، نوعی مقاومت اجتماعی و فرهنگی است، بنابراین طرح های شهری بعدی باید بر مبنای کشف پتانسیل های یک شهر ویران شده باشد. در این حالت، این طرح ها می تواند نسبت به طرح های قبلی بهبود یابد و بیش از پیش منطبق بر نیازهای انسان ها باشد. در این تکنیک، تمامی اطلاعات از مرحله نقشه سازی و بررسی می تواند منطبق بر انتظارات افراد قرار گیرد.

منبع
هنر آنلاین
مجله شهاب
دانشاپ