پارک هزاره شیکاگو؛ مهم‌ترین پروژه شهر از زمان نمایشگاه جهانی کلمبیا

شهر شیگاگو، سومین شهر بزرگ ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود که فعالیت‌های تفریحی فراوان و سرگرم کننده‌ای را در میان خود جای داده است. یکی از این تفریحات مهیج، پارک هزاره شیگاگو نام دارد که در حال حاضر توانسته به یکی از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری شیگاگو تبدیل شود. در این مقاله قصد داریم پارک هزاره شیکاگو را بررسی و تحلیل کنیم.

پارک هزاره شیکاگو چیست؟

پارک هزاره در شیکاگو آمریکا قرار دارد و فراتر از یک پارک است. این پارک (Millennium Park) یک پارک عمومی در ناحیه لوپ۱ شهر شیکاگو است که بین ساحل دریاچه میشیگان و ساختمان‌های بلند مرتبه بخش تجاری مرکزی شیکاگو (ناحیه لوپ) قرار گرفته است. برای بزرگداشت هزاره سوم ساخته شده و خود بخشی از پارک تاریخی و بزرگ گرنت پارک۲ محسوب می‌شود.

وسعت این پارک، ۲۴٫۵ آکر (۱۰ هکتار) است و شامل حوزه‌های متنوعی مانند نمایش، هنر، مجسمه، معماری و معماری منظر می‌شود. پارک هزاره به مقصدی مهم برای توریست‌ها و شهروندان تبدیل شده است و یکی از جاذبه‌های توریستی درجه یک در منطقه غرب میانه ایالات متحده به شمار می‌رود. طبق آمار، این پارک مهیج در سال ۲۰۱۷ با ۲۵ میلیون بازدیدکننده در سال، اولین مقصد توریستی در شیکاگو و منطقه غرب میانه محسوب شده و در بین ده مقصد گردشگری برتر ایالات متحده قرار گرفته است. برخی از این پارک، به عنوان مهم‌ترین پروژه شهر از زمان نمایشگاه جهانی کلمبیا در سال ۱۸۹۳ یاد می‌کنند. این پارک می تواند به عنوان محیطی خاطره انگیز و یک اثر شاخص در بافت شهری، نظر گردشگران را به خود جلب کند.

در جولای 2004 ، فاز اول این پارک به بهره برداری رسید.. پارک هزاره، علاوه بر آنکه یکی از آثار منتخب مرکز هنر، معماری و موسیقی می باشد، همچنین نمونه بی نظیری در ایجاد فضای عمومی طبیعی در بافت شهری نیز می باشد که در اکتبر سال 1997، معماران، طراحان و هنرمندان شاخص در قالب تیم های جداگانه، طراحی قسمت­ های مختلف آنرا انجام داده اند.  

هزاره  در مرکز شهر شیکاگو  و اطراف دریاچه میشیگان قرار دارد و  نود و نه هزار متر مربع مساحت دارد. آب نمای کراون از مکان های مورد علاقه کودکان و خانواده ها است و ترکیبی از هنر اجتماعی و مجسمه سازی ویدیویی می باشد. این آبنما توسط هنرمند اسپانیایی، JaumePlensa طراحی شده و خود آبنما شامل دو برج 50 فوتی از جنس آجر شیشه ای می باشد که زیر پای هر کدام از آنها، استخری کم عمق وجود دارد. این استخر از گرانیت سیاه ساخته شده و باعث منعکس شدن تصویر دو برج بر روی زمین می شود. در زیر هر کدام از آنها نیز، استخر کم عمقی قرار گرفته که تصویر دو برج بر رویش منعکس شده است.

به هنگام بازدید از پارک هزاره شیگاگو در کنار بازدید از آب‌نما، می‌توانید به تماشای دیگر دیدنی‌های این پارک همچون عمارت جی پریتزکر، تئاتر هریس، مرکز دوچرخه‌سواری مک دونالد، پل بی پی، دروازه ابری و غیره بروید و اوقات بی نظیری را سپری کنید.

تحلیل پروژه پارک هزاره شیکاگو

پارک هزاره، از نگاه عموم پروژه بسیار موفقی است و متخصصان مختلفی از آن به عنوان یکی از موفق‌ترین پارک‌های شهری اخیر یاد می‌کنند. در جریان این پروژه، زمین‌های متروکه نزدیک ساحل دریاچه به یک مکان عمومی با دسترسی آسان تبدیل شد. این پروژه، نمونه‌ موفقی از توسعه پایدار است و با رعایت چارچوب انرژی سبز و طراحی پایدار، به مرحله اجرا رسید. انجام این پروژه توانست بر اقتصاد مناطق مجاور خود تأثیر به‌ سزایی بگذارد و از زمان افتتاح آن، باعث توسعه توریسم، افزایش ارزش املاک، مالیات و ساخت وسازها در محدوده شده است.

این پروژه بسیار مورد توجه قرار گرفت و سالانه میلیون‌ها توریست و شهروند از آن بازدید می‌کنند و به عنوان یک نشانه شهری مهم برای شهر شیکاگو شناخته می‌شود. این پارک؛ مجموعه‌ ای جذاب و زیبا است که شامل موارد زیر است:

محوطه‌ ای برای کنسرت‌ها و رویدادهای عمومی، باغ گیاه‌شناسی با زمین‌هایی برای رویش علف‌های بومی که شبیه چمن‌زارهای شمال آمریکا به نظر می‌رسد، پلازایی که نقش یک پایه را برای یک مجسمه عظیم منعکس‌کننده نور، ایفا می کند و زمین بازی‌ ای که در آن از توتم‌های دیجیتالی‌ای که تصویر چهره مردم شهر با قومیت‌های مختلف را نشان می‌دهد و آب به بیرون می‌ریزد.

اما لازم است بدانید که از نظر بازدیدکنندگان، پارک بیش‌تر به صورت زنجیره‌ ای از اجزای تجسم‌پذیر تجربه می‌شود تا به شکل یک کل به یادماندنی. فضایی که فرانگ گهری طراحی کرده، اگر چه توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، اما عملکردش کاملاً بر اساس برنامه‌ ای رسمی سازمان می‌یابد.

برای هر وجب از پارک، برنامه‌ ای مشخص وجود دارد و جا و فرصت چندانی برای خودانگیختگی و خودجوشی باقی نمانده است. هر چیزی در این پارک بزرگ است و باعث می‌شود بازدیدکننده در برابر مقیاس اکثر المان‌هایش، احساس کوتوله بودن داشته باشد. ت

نها در باغ گیاه‌شناسی است که به دلیل شکوه و جلو‌ه‌گری کم‌تر، افراد این شانس را دارند تا آن را لمس و حس کنند. این‌طور به نظر می‌رسد که پارک به عنوان یک لوگوی شرکتی طراحی شده است؛ نمایشی بزرگ و مختص به شهروندان جهانی و شرکت‌هایی که خود در هزینه این مجموعه سهیم هستند.

از دید هویت مکان این سؤال پیش می‌آید که آیا پارک هزاره، مکانی اصیل است؟ اگر آن را ترجمانی از عصر جهانی‌ شده حاضر در نظر بگیریم، پاسخ مثبت است. آن‌چه در این پارک وجود دارد به راستی شیکاگویی است، چرا که در این شهر همواره سنت طراحی والا و نوآوری دست بالا را داشته است، اما آیا این پارک می‌تواند ترجمانی از هویت پیچیده این شهر به عنوان یک دیگ در هم‌ جوش باشد؟ به گفته کارشناسان، پاسخ این سوال به صراحت منفی است و این مکان، هویت بارز و مشخصی ندارد.

منبع
طراحی شهری ایرانی
آوازه