ویروس کرونا؛ عامل تغییر رابطه ما با پول

شیوع ویروس کرونا، مشتریان را بر آن داشته است تا بخواهند ماسک بزنند، فاصله فیزیکی خود را حفظ کنند و در صورت امکان از پرداخت پول نقد خودداری کنند. اگرچه، شواهد علمی نشان می دهد که پول نقد، ویروس COVID-19 را منتقل نمی کند، اما همچنان نگرانی بی سابقه ای در مورد استفاده از پول نقد، وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه سافت اینجا، در اوج شیوع جهانی این ویروس ، بانک ها در چین و کره جنوبی، ضد عفونی و قرنطینه سازی اسکناس های بانکی را برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، آغاز کرده اند. سایر بانک های مرکزی از اتخاذ چنین اقداماتی خودداری کرده و اعلام می کنند که خطرات ناشی از کار با پول نقد در مقایسه با سایر اشیا که مرتباً لمس می شوند، مانند پد" PIN" ، کم است.

به عنوان مثال، بانک کانادا، خرده فروشان را تشویق کرد تا از دریافت پول نقد، خودداری نکنند، چرا که این امر می تواند به طور نامتناسبی بر کسانی که وابسته به دریافت وجه نقد به عنوان روش پرداخت هستند، تأثیر بگذارد. با وجود چنین اطمینانی، ترس از انتقال ویروس می تواند روند برنامه های پرداخت دیجیتال را تسریع کند و پرداخت از طریق پول نقد را در جامعه کاهش دهد.

اگرچه سیستم پرداخت های دیجیتال مانند Apple Pay ،Venmo و Google Pay در سال های اخیر بسیار گسترده شده اند، با این حال، این موارد برنامه های جایگزین پرداخت وجه نقد نبوده و این برنامه ها، میزان قابل توجهی از گردش پول نقد را کاهش داده است.

بحران  پرداخت غیر نقدی

براساس گزارش اعلام شده بانک تسویه حساب های بین المللی که به بانک های مرکزی در سراسر جهان مشاوره می دهد، شیوع این ویروس می تواند سرعت حرکت به سمت پرداخت های دیجیتال در سراسر جهان، از جمله ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را افزایش دهد. جای تعجب نیست که یک بحران جهانی اغلب می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای تغییر ساختار، عمل کند.

به عنوان مثال، دزدی "وستبرگا " در سال 2009 منجر به ایجاد جامعه ای بدون پول نقد در سوئد شد. همزمان با وقوع زنجیره ای از سرقت ها در مغازه ها، بانک ها و حتی اتوبوس ها، سوئد به کاهش گردش پول به عنوان راهی برای حمایت از کارگران، اقدام کرد. استفاده از پول نقد در سوئد از 39 درصد در سال 2010 به 13 درصد در سال 2018 کاهش یافته است. در حال حاضر حدود 20 درصد از خرده فروشان در این کشور، دیگر پول نقد را قبول نمی کنند.

بانک مرکزی سوئد" Riksbank "، در سال 2017 اعلام کرد که یک برنامه آزمایشی را برای بررسی ایجاد یک ارز دیجیتال ملی به نام "krona " الکترونیکی آغاز می کند. "Riksbank " اخیراً پروژه مشترکی را برای تعیین جنبه های فنی کرون الکترونیکی با" Accenture "راه اندازی کرده است. تنها جزئیات منتشر شده تاکنون نشان می دهد که ارز دیجیتال از فناوری بلاکچین استفاده خواهد کرد. با این حال، گزارش های قبلی از آزمایش این ارز به این نتیجه رسیده بود که e-krona به صورت مرکزی اداره می شود و بانک مرکزی کنترل کامل بر عرضه پول را دارد.

آزمایشات ارز دیجیتال چین

چین اخیراً یک برنامه آزمایشی از یوان دیجیتال خود را در چهار شهر بزرگ اجرا کرده است، اما از جزئیات ارز دیجیتال ملی، اطلاعات خاصی در دسترس نیست. یوان دیجیتال توسط بانک مرکزی چین، پشتیبانی می شود و به پول ملی وابسته است. این ارز دیجیتال مستقل، بعید است شبیه ارزهای رمزپایه سنتی مانند بیت کوین باشد که از تمرکززدایی پشتیبانی می کنند و توسط مرجع مرکزی صادر یا مدیریت نمی شوند. گفته می شود که ارز دیجیتال چینی از رمزنگاری نامتقارن (کلیدهای عمومی/ خصوصی) و قراردادهای هوشمند استفاده می کند. این امر، باعث می شود تا ناشناس بودن آن، قابل کنترل باشد و از جعل و تقلب جلوگیری شود.

طراحی متمرکز یوان دیجیتال، نظارت دقیقی بر جریان پول و معاملات دولت چین فراهم می کند. علاوه بر این، بانک چینی، بیش از 50 اختراع ثبت شده مربوط به یوان دیجیتال را ثبت کرده است و قصد دارد که ارز دیجیتال را از طریق بانک های تجاری توزیع کند. این بانک همچنین در حال کشف یک سیستم ردیابی است که حرکت ارز دیجیتال را ردیابی می کند.

تاریخ راه اندازی یوان دیجیتال، زمانی اتفاق می افتد که بقیه جهان با کاهش نرخ بهره و مقابله با شیوع جهانی ویروس، فرصتی غیرمعمول برای چین فراهم می کنند. هدف یوان دیجیتال، افزایش تیراژ آن است و با هدف نهایی تبدیل شدن به یک ارز جهانی دقیقاً مانند دلار آمریکا.

چین همچنین با حفظ کنترل بر امنیت مالی کشور، قصد دارد تا رقبای خصوصی خود مانند" Libra's Facebook " را شکست دهد. چین معتقد است ارزهای دیجیتالی که توسط دولت ها یا بانک های مرکزی صادر نمی شوند، تهدیدی جدی برای حاکمیت هستند.

ارز دیجیتال به کانادا می آید؟

به نظر می رسد بانک کانادایی علاقه زیادی به بازنگری در ماهیت پول نقد و بازآفرینی نقش بانکداری مرکزی دارد. اخیرا یک مقام شغلی در بانک مرکزی، اعلام کرد که "با طراحی و احتمالاً استقرار سیستم ارز دیجیتال بانک مرکزی خود، برنامه ریزی مهم اجتماعی را آغاز می کند. ارز دیجیتال پیشنهادی، از حریم خصوصی کاربران محافظت می کند، اما بی هویتی همان معاملات نقدی را نشان نمی دهد. این در حالی است که ارز دیجیتال می تواند توسط همه کانادایی ها استفاده شود، حتی کسانی که حساب بانکی یا تلفن همراه ندارند.

از زمان ظهور علاقه روز افزون به بلاکچین و ارزهای رمزپایه، بسیاری از کشورها نیز در حال آزمایش ارزهای دیجیتال هستند. همزمان با تلاش بانک های مرکزی برای ورود به رقابت توسعه ارزهای دیجیتال، دولت ها ابتدا باید بررسی کنند که آیا چنین اقدامی در واقع به اقتصاد کمک می کند یا خیر؟ البته، شهروندان باید قبل از فراگیر شدن استفاده از آن، نقدهای خود را مطرح کنند، چرا که ارزهای دیجیتال ملی، پیامدهای جدی را در حریم شخصی آنها، ایجاد می کنند.

به نظر می رسد که تغییرات در شرایط بحرانی، مانند تغییرات در چین و سوئد، وجود خواهد داشت. اما معرفی یک ارز دیجیتال در زمان بحران، می تواند قدرت جدید ترسناکی را برای دولت ها فراهم کند. دولت ها می توانند با تغییر کشورها به سمت جامعه بدون پول که بانک های مرکزی را ترغیب می کند تا کنترل قوی بر عرضه پول را حفظ کنند، شرایط را به نحوی تغییر دهند.

منبع
The Conversation