کتابخانه‌ های سبز؛ راهکار مبارزه با بیسوادی در هند

این روزها، احداث کتابخانه‌ها در فضاهای سبز به جنبشی عظیم در میان معماران هندوستانی برای مبارزه با بیسوادی مردم این کشور تبدیل شده است. مهم ترین المان در ساخت کتابخانه سبز، ساختمان آن است. سازه ای که طراحی، ساخت، نوسازی و کارکرد آن به گونه ای است که منجر به استفاده موثر از منابع می شود. منابع و روش ساخت نیز به گونه ای انتخاب و اجرا می شوند که کمترین آسیب را به محیط زیست برسانند. جنبش کتابخانه سبز در هند با هدف جذب بیشتر خوانندگان کتاب ها و کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست، طراحی شده است. در این مقاله به توضیح بیشتر این فضا، می پردازیم.

استفاده از فضاهای سبز برای آموزش، اهمیت به سزایی در میان معماران هندی برای ترغیب کودکان به لذت از مطالعه پیدا کرده است. بسیاری از مدیران کلانشهر بمبئی در هندوستان تصمیم گرفتند برای کاهش بیسوادی در این کشور از فضاهای سبز شهری استفاده کنند تا هر چه بیشتر کودکان را به سمت مطالعه جذب کنند. این ایده در بسیاری از شهرهای هندوستان اجرا شد و با اقبال عمومی نیز مواجه شد.

در یکی از پارک‌های کلانشهر بمبئی، پاویونی به طول حدود ۳۷ متر و عرض ۱۲ متر بنا شده است تا بر خلاف کتابخانه‌های سنتی، فضایی مطلوب و دوست‌داشتنی برای مطالعه کودکان به وجود آید و آنان را هر چه بیشتر به سمت کتابخوانی جلی کند. این کتابخانه زیبا و سبز که Bookworm نام گرفت، فضاهایی برای نشستن و قصه‌گویی را طراحی کرده است و می‌تواند بیش از ۱۲ هزار کتاب را در قفسه‌های خود جای دهد.

تمام کتاب‌های پاویون جدید، اهدایی مدارس سراسر شهر بمبئی است که موضوعات مورد علاقه کودکان را شامل می‌شود. کتابخانه Bookworm؛ محیطی صمیمی برای کودکان در دل طبیعت و سرسبزی به وجود آورده است و به آن‌ها اجازه می‌دهد در محیطی سرگرم‌کننده، از مطالعه لذت برند و همزمان با بازی در پارک، مطالبی جدید بیاموزند.

سازندگان کتابخانه جدید Bookworm با هدف گسترش پیام "توانمندسازی از طریق آموزش" تصمیم گرفتنه اند تا این کتابخانه را به گونه‌ ای طراحی کنند که امکان بازیافت و انتقال آن به دیگر مکان‌ها نیز وجود داشته باشد. آن‌ها برای ساخت این کتابخانه از تعداد سه هزار و ۶۰۰ ماده سازه پیش‌ساخته استفاده کرده اند. به همین دلیل، امکان باز کردن قطعات از یکدیگر و انتقال آن‌ها به مکان جدید وجود دارد. در ساخت پاویون جدید کتابخانه، تمام اصول پایداری شهر در نظر گرفته شده است و میزان انتشار کربن از آن صفر است.

کتابخانه Bookworm ایده بسیار جالبی برای جذب کودکان به انجام فعالیت‌های سالم و دوری از فقر، جرم و جنایت و بیسوادی است که می‌تواند در بسیاری از کشورهای جهان به خصوص آفریقا و جنوب آسیا که در آن مردم از مهارت‌های کافی برای خواندن و نوشتن برخوردار نیستند، موفقیت‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

منبع
پایگاه خبری دخالت
ایمنا