اینفوگرافیک تاثیرات ظروف یکبار مصرف و پسماند

زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد، گاهی آسیب های جبران ناپذیری را نصیب  ما و طبیعت می کند. کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف نیز در این مورد مصداق دارند.

زمانی که این کیسه ها و ظروف، جایگزین اسلاف پارچه ای و کاغذی خود شدند، شاید کمتر کسی فکر می کرد در آینده ای نزدیک همین جایگزین ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شوند. براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از ۳میلیون تن پلاستیک تولید می شود. بیشتر این پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صد ها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند. در سال های اخیر همیشه هشدارهایی در مورد اثرات سوء استفاده از ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی شنیده ایم، یعنی گذشته از بحث آسیب رسانی به محیط زیست، استفاده از این ظروف برای سلامت انسان مضر است.
ظروف یک بارمصرف، عمــدتا از پلی استایــرن و PVC که وابسته به مواد نفتــی و فسیلــی است، ساخته شده اند. این مواد در مواجهه با دمای بالای ۶۵ درجه سانتی گراد و در مجاورت با چربی ها و مواد اسیدی، آزاد می شوند که سرطان زایی آنها ثابت شده است. برای ساخت ظـرف های یک بار مصرف، انواع نرم کننده ها، پایدارکننده ها، روان کننده ها، رنگدانه ها و پرکننده ها اضافه می شود که همگـی آنها برای سلامتــی مضر هستند. در اینفوگرافی زیر میزان مصرف پلاستیک در کشور و بخشی از تاثیرات آن را می بینید.

منبع
سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی دانشگاه زنجان