Ori؛ مبلمان هوشمند و متحرک فضاهای کوچک

Ori در جستجوی معرفی یک مفهوم جدید از طراحی معماری رباتیک است. هدف این گروه، ارائه راه حلی جامع برای ایجاد نظم در کنار خلق یک دکور زیبا برای اتاق های ما هستند. با استفاده از این چینش مبلمانی می‌توانید بخش کمتری از فضارا به این لوازم اختصاص دهید و در عین حال امکانات قابل توجهی در دسترس داشته باشید.

مبلمان هایی با قابلیت اشغال حداقل فضا؛ نوع جدیدی از مبلمان مدرن امروزی است که با توجه به هزینه های بالای زندگی در فضای شهری، برای طراحان بسیار الهام بخش بوده است. فضاهای زندگی امروزی اغلب بی روح و بدون توجه به نیازها و محدودیت های زندگی مدرن، طراحی می شوند، بنابراین باید علاوه بر ایجاد انعطاف پذیری و پویایی در فضای معماری، این پتانسیل در مبلمان نیز ایجاد شود، چنان که حس کنیم  در فضایی بزرگتر قرار گرفته ایم. 

به همین دلیل، مدولاسیون، فرآیندی است که با توجه به بهینه سازی فضایی که قصد مبله کردن آن را داریم، صورت می گیرد. مبلمان مدولار با قابلیت اشغال حداقل فضا؛ راهکاری است که توسط Yves Behar و MIT Media Lab Fuseproject ارائه شد. 

اگر ریشه این کلمه را بخواهیم در نظر بگیریم، کلمه ori از origami به معنی هنری ژاپنی است که کاغذ را تا می کنند تا اشیاء زیبا و قابل توجه از درون آن تولید شود. طبق علم ریشه یابی لغات، ori پیشگویی برای آمدن چیزی جادویی است. بنابر این اینطور به نظر می رسد که مبلمان با قابلیت تغییر شکل روباتیک این امکان را دارد تا کاربری های گوناگونی را فراهم کند.

مبلمان هوشمند ORI چیست؟

در سال ۲۰۱۴ موسسه فناوری ماساچوست، “M.I.T” مبلمانی مدولار را تحت عنوان ORI طراحی کرد که در این طراحی از هنر ژاپنی اوریگامی (تا کردن کاغذ) ایده برداری شده است. مبلمان هوشمند ORI با قابلیت اشغال کمترین فضا برای خانه‌هایی با متراژهای کوچک طراحی و تولید شده که نتیجه نهایی این همکاری هم سیستمی جذاب است که هر مبلمانی که یک خانه بخواهد را در خود جای داده است.

ORI در واقع یک تختخواب جمع شونده دو نفره است که به یک سیستم الکترونیکی تجهیز شده که با لمس یک نشان یا با استفاده از اپلیکیشنی که روی گوشی نصب می‌شود و یا حتی با استفاده از سیستم فرمان صوتی، به راحتی باز یا بسته می‌شود. در واقع یک تخت روباتیک هوشمند است که برای باز و بسته شدنش از روش‌هایی مبتنی بر فناوری‌های هوشمندسازی استفاده می شود و علاوه بر تختخواب، بخش های دیگری را نیز شامل می شود.

این نوآوری در متد طراحی بیشتر ساکنین آپارتمان‌های کوچک شهری را هدف قرار داده تا با سادگی فشار یک دکمه، اتاق نشیمن را به یک اتاق خواب دلپذیر یا حتی یک دفتر رسمی تبدیل کنند. مقصد اولیه این سیستم مبلمان در بوستون، واشنگتن دی سی و سیاتل بود و در اوایل سال 2017 در جاهای بیشتری نیز در دسترس قرار گرفت.

قابلیت های ORI

قابلیت های تنظیم این مبلمان هوشمند، براساس درخواست ها و پیشنهاد‌های خریداران آنها در نظر گرفته می شود. از جمله بالا بردن ارتفاع تخت و چندین امکان دیگر. مبلمان هوشمند Ori در حقیقت سیستمی شامل تختخواب، میز کار و محل ذخیره‌سازی وسایل است و هدف از طراحی آن، سیستمی مدولار بوده که با استفاده از آخرین فناوری به‌ صرفه جویی در فضای زندگی شهرنشینان، کمک کند. مبلمان هوشمند ORI علاوه بر تخت، میز کار و مبلمان را نیز در فضایی کوچک در اختیارتان قرار می دهد.

جنس و سایز

تخت‌خواب جمع شونده ORI از تخته سه لایه درخت صنوبر ساخته شده که چوبی سبک وزن و در عین حال محکم است.  ORI که بر روی نواری در طول دیوار نصب می‌شود، از تخته‌هایی سه لایه با وزن سبک از جنس چوب صنوبر بر روی چرخ‌هایی ساخته شده‌ که در صورت قطع برق به صورت دستی کنترل شوند و حرکت کنند.

مبلمان‌ هوشمند ORI در دو رنگ روشن و تیره و در دو سایز Ori Queen و Ori Full تولید شده است. هر دو سایز سیستم‌های Ori شامل تختخواب، میز کار، کمد و فضایی برای ذخیره ‌سازی می شوند که مدل Ori Queen یک مبل اضافه‌تر از مدل Ori Full دارد.

کارکرد با برق

ORI اگرچه وسیله‌ای است که با برق کار می‌کند، اما از نظر مکانیکی به شکلی طراحی شده است که در ضورت نبود نیروی برق با فشار دست هم به راحتی باز و بسته شود.

نحوه عملکرد مبلمان ORI

ori به طور یکپارچه قابلیت تبدیل به فضای اداری، نشیمن یا اتاق خواب را دارد. این مبلمان مدولار دارای یک تخت خواب، کمد لباس، کشو، فضای انبار وسایل و میز کامپیوتر است به طوری که همه این امکانات تنها در یک قطعه مبلمان واحد قرار می گیرد.

علاوه بر داشتن بسیاری از امکانات جالب و کاربردی، امروزه ori به تلفن های هوشمند کنترل شده یا  فرمان صوتی، از طریق الکسا مجهز شده است. با فشار دادن یک دکمه تخت باز می شود یا بسته می شود تا فضای مورد نیاز برای نشیمن فراهم شود.

در یک طرف یک کمد لباس و میز قرار دارد که این فضا به عنوان دفتر کار خانگی عمل می کند، در حالی که در سمت دیگر یک فضای سرگرمی قرار می گیرد. در واقع این واحد مبلمان های چوبی مدولار برای آپارتمان های با فضاهای کوچک شهری مناسب است.

سیستم های این مبلمان طرح هایی ارائه می کند که به حل مشکلات زندگی در فضاهای شهری شلوغ می پردازد. این محصول مثال بارزی است از الگوی زندگی مدرن که مبلمان، فضای داخلی باید داشته باشد.

منبع
Digiro
نیک بوم
کارگشا
معماری آنلاین