اتومبیل های قابل گفتگو؛ راهکار نجات سرنشینان اتومبیل های خودران

به گزارش سرویس ترجمه سافت اینجا، مرگ یک نفر در اوایل سال جاری هنگام رانندگی با یک سدان تسلا Autopilot به همراه خبر تصادفات بیشتر با تسلا که به صورت Autopilot کار می کردند، نگرانی های زیادی در مورد ایمنی اتومبیل های خودران ایجاد کرده است. اما در این میان، روشی برای بهبود امنیت در طیف گسترده ای از فن آوری های پیشرفته تحرک و وسایل نقلیه وجود دارد؛ از ویژگی های کمک راننده نیمه مستقل مانند Tesla’s Autopilot گرفته تا اتومبیل کاملاً خودران مانند Google.

پاسخ این چالش در موضوع اتصال است، ارتباط بی سیم که وسایل نقلیه را به یکدیگر، به زیرساخت های اطراف، حتی دوچرخه سواران و عابران پیاده متصل می کند. در حالی که اتصال و اتوماسیون هرکدام به تنهایی مزایایی را فراهم می کنند، اما ترکیبی از آنها، حل این چالش ها را امکان پذیرتر می کند و انجام این کار با خیال راحت انجام می شود. وزارت حمل و نقل ایالات متحده ممکن است پیشنهاد کند که همه اتومبیل های جدید از اوایل پاییز امسال ارتباط بین خودرو با وسیله نقلیه معروف به V2V را فعال کنند.

تسلا علت این تصادف مرگبار را عدم موفقیت در فناوری Autopilot خود و راننده برای دیدن تریلر سفید تراکتور در برابر آسمانی روشن دانست. اما اگر تسلا و تریلی که در آن برخورد کرده بود می توانستند با یکدیگر صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند، ممکن بود از این تصادف به صورت کامل جلوگیری شود.

محدودیت های وسایل نقلیه ای که با یکدیگر در ارتباط نیستند

وسایل نقلیه خودران که به یکدیگر متصل نیستند، کمی شبیه به جمع آوری باهوش ترین افراد جهان است و باید به آنها اجازه صحبت کردن با یکدیگر را دهیم. اتصال، امکان تصمیم گیری هوشمند توسط رانندگان منفرد، وسایل نقلیه خودران و در هر سطح اتوماسیون در این بین را فراهم می کند.

با وجود همه پیشرفت های امنیتی در دهه های اخیر، هر ساله بیش از 30،000 مرگ و میر ناشی از ترافیک در ایالات متحده وجود دارد که این تعداد ممکن است در حال افزایش نیز باشد. بر اساس DOT ایالات متحده، میزان تلفات در سال 2015 با 7.2 درصد افزایش به 35،092 و در سال 2014 به 32،744 نفر رسید که این بیشترین درصد کاهش میزان تلفات را در طول 50 سال اخیر، نشان می دهد.

دولت فدرال تخمین می زند که 94 درصد از کل تصادفات (مرگبار یا ناخواسته) شامل خطاهای انسانی است. وسایل نقلیه کاملاً خودکار و خودران شاید بهترین روش برای کاهش یا از بین بردن مرگ و میر ناشی از ترافیک با خارج کردن خطای انسانی تلقی شود. مزایای اتوماسیون امروزه در وسایل نقلیه مشهود است که اگر راننده دیگری شما را از مسیر خود خارج کند، می تواند شما را به مسیر اصلی تان هدایت کند و به لاین خود برگردید.

یک وسیله نقلیه خودران، اتوماسیون را به سطح بالاتری می رساند. با استفاده از سنسورهایی مانند دوربین ها و رادارها، همراه با نرم افزار تصمیم گیری و ویژگی های کنترل، این امکان را فراهم می کند که محیط آن را "ببیند" و واکنش نشان دهد و دقیقاً مانند راننده انسانی به صورت مستقل عمل کند.

با این حال، سنسورهای پردازنده (هرچقدر هم پیچیده باشند) محدودیت هایی نیز دارند. آنها مانند انسان ها فقط آنچه را که در مقابل دید آنها است، مشاهده می کنند و شرایط بد آب و هوایی می تواند مانع آنها شود.

اتصال اتومبیل ها به یکدیگر

وسایل نقلیه متصل، به صورت ناشناس و ایمن با یکدیگر و با زیرساخت های اطراف از طریق ارتباط بی سیم مشابه Wi-Fi، (معروف به ارتباطات برد کوتاه برد اختصاصی" یا DSRC) "صحبت" می کنند. وسایل نقلیه داده هایی از جمله مکان، سرعت و جهت را 10 بار در ثانیه از طریق پیام هایی که می توانند حداقل 1000 فوت در هر جهت و به طور ایمن منتقل شوند، را ارسال می کنند و از طریق موانعی مانند برف سنگین یا مه تبادل می کنند. دوچرخه و عابر پیاده با استفاده از دستگاه های قابل حمل مانند تلفن های هوشمند یا تبلت های قابل اتصال، با رانندگان ارتباط برقرار می کنند، در نتیجه می دانند که در نزدیکی یکدیگر هستند.

 دولت فدرال تخمین می زند که اتصال “V2V” در نهایت می تواند از شدت حدود 80 درصد تصادفاتی که شامل راننده ای که توسط مواد مخدر یا الکل آسیب دیده است، جلوگیری کند و یا کاهش دهد.

اتومبیل ها از بسیاری جهات به هم متصل شده اند. به مسیریابی “GPS” مبتنی بر ماهواره، نقاط اتصال “Wi-Fi” درون خودرو و برنامه های تلفن هوشمند فکر کنید که به شما یادآوری می کنند درب پارک را کدوم مکان پارک کرده اید یا از راه دور قفل می کنید، اما وقتی صحبت از اتصال برای ایمنی می شود، توافق گسترده ای در صنعت خودرو وجود دارد که ارتباطات “V2V” مبتنی بر “DSRC” بیشترین پتانسیل را برای کاهش خرابی ها دارد. پس از سالها آزمایش، این صنعت آماده ارائه این فناوری است و البته گام بعدی، تنظیم مقررات است.

شاید بزرگترین مزیت اتصال این باشد که می تواند گروهی از وسایل نقلیه مستقل که از یک جاده عبور می کنند را به یک سیستم ترافیکی منسجم تبدیل کرد که می تواند اطلاعات مهم در مورد شرایط جاده و ترافیک را در هر زمان مبادله کند. اگر همه وسایل نقلیه به هم متصل باشند و در یک کولاک که ممکن است اتومبیلی روی یخ بلغزد، دیگر وسایل نقلیه دنبال کننده آن اتومبیل (چه بلافاصله در عقب یا با فاصله از آن) باشند، هشدارهایی را برای کاهش سرعت دریافت می کنند که با این کار از احتمال تصادف 100 اتومبیل دیگر اجتناب می شود.

 این اتصال تکنولوژیکی وقتی انقلابی می شود که اتصال و اتوماسیون با هم ترکیب شوند. یک وسیله نقلیه خودران مانند یک جزیره در جاده است، فقط از آنچه در اطراف آن است، آگاه است. اتصال به یک ماشین بدون راننده این قدرت را می بخشد که این وسیله نقلیه از خطرات قریب الوقوعی که ممکن است غیر از این احساس نشده، آگاه شود. مثلاً وسیله نقلیه ای که قرار است چراغ قرمز روشن کند، از طریق اتصال اتوماسیون بیشتر می تواند از خطرات بالقوه مانند نزدیک شدن به تپه ای یا به گوشه ای کور، اطلاعات اضافی را دریافت و پاسخ مناسبی دهد.

تحقیقات بیشتری لازم است

در مرکز تحول دانشگاه میشیگان، ما در تلاشیم تا بیشتر به توسعه وسایل نقلیه متصل و خودکار بپردازیم. فناوری پیشرفته وسیله نقلیه متحرک در بسیاری از بخش ها به سرعت در حال پیشرفت است. برای تعیین بهترین روش تغذیه داده های جمع آوری شده از سنسورها به سیستم های هشدار داخل خودرو، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. ما باید به طور کامل تری درک کنیم که چگونه اطلاعات حاصل از اتصال و سنسورهای داخلی را با توجه به طیف گسترده از سناریوهای رانندگی، به طور موثر بررسی کنیم. ما باید هوش مصنوعی و مغز پشت اتومبیل های خودران را کامل کنیم.

مزایای وسایل نقلیه متصل و اتوماتیک فراتر از ایمنی است. آنها این پتانسیل را دارند که از طریق جریان ترافیکی کارآمدتر، در چراغ های قرمز یا در مواقع شلوغی و یا توقف برای مسافران یا حمل و نقل کالا، مصرف سوخت را بهینه کنند و انتشار کربن را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

اتومبیل های خودران متصل نیز نوید تحرک ایمنی را برای کسانی که اتومبیل ندارند ، اتومبیل نمی خواهند یا به دلیل افزایش سن یا بیماری نمی توانند رانندگی کنند ، فراهم می کند. از منابع روزمره زندگی گرفته تا مراقبت های بهداشتی می توان بدون دسترسی به وسایل حمل و نقل به مردم تحویل داد.

محققان در “MTC” همچنین در حال بررسی عواقب منفی احتمالی ناخواسته این فناوری جدید هستند و مراقب نقض حریم خصوصی ، آسیب پذیری های حمله سایبری یا افزایش مسافت پیموده شده هستند. درک عمیق هر دو فناوری و مسائل علوم اجتماعی تنها راه اطمینان از این است که اتومبیل های خودران متصل به هم بخشی از آینده پایدار ما می شوند.

منبع
The Conversation