6 روند برتر فناوری منابع انسانی برای سال 2021

در چند سال گذشته، فناوری منابع انسانی چشم انداز نحوه مدیریت افراد را به طرز چشمگیری تغییر داده است. چند دلیل وجود دارد که باعث چنین تغییر بزرگی شده است. اولین مورد این است که دهه هفتاد و هشتادی‌ها اکنون بزرگترین گروه نیروی کار هستند. این نسلی است که با دسترسی به اینترنت و دستگاه های تلفن همراه رشد کرده است و به همین دلیل فناوری منابع انسانی دیگر یک اولویت نیست, بلکه یک ضرورت است.
دلیل دوم پیشرفت در خود فناوری است. پیشرفت های تدریجی فن آوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و RPA یا اتوماسیون فرآیند رباتیک, نه تنها باعث بهبود منابع انسانی نشده است, بلکه باعث ایجاد اختلال در عملکرد منابع انسانی شده است.

 

 آینده فناوری منابع انسانی
تا حدود زیادی سال‌های 2010 مربوط به استفاده از فناوری منابع انسانی برای اتوماسیون فرایندهای منابع انسانی موجود برای مدیریت بهتر افراد و سریعتر و کارآمدتر کردن آنها بود. دهه آینده در مورد فراتر رفتن از قابلیت ها و بهبود بهره وری خواهد بود.

به عقیده دانشمندان، امروزه بزرگترین عامل موفقیت, بهره‌وری نیروی کار شماست و 71٪ از مدیران بازرگانی در سراسر جهان موافقند که حفظ و جذب کارمندان برای موفقیت شرکت‌های آنها حیاتی است. به عبارت دیگر فناوری های نوظهور اکنون فراتر از توابع موجود منابع انسانی هستند تا در واقع مواردی مانند مدیریت افراد، مدیریت استعدادها، تعامل کارمندان و مدیریت عملکرد را دوباره تصویرسازی کنند.

6 روند برتر منابع انسانی و تأثیر آنها بر روی شیوه های منابع انسانی

در اینجا برخی از برترین فن آوری های نوظهور و تأثیر آنها بر عملکردهای موجود تیم های منابع انسانی آورده شده است:

1- AI (هوش مصنوعی) در منابع انسانی

هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر در بیشتر فناوری‌های منابع انسانی عصر جدید است، که به طور چشمگیری نحوه عملکرد این مکانیزم ها را تغییر می دهد. در اینجا برخی از روشهایی که هوش مصنوعی می تواند روی عملکرد منابع انسانی تأثیر بگذارد, آورده شده است:

  • تجزیه و تحلیل تقویت شده
    استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی برای درک و خودکار سازی کارهای تکراری، وقت بیشتری را برای تیم های منابع انسانی آزاد می کند که می توانند در عوض انرژی خود را روی کارهای استراتژیک و با تأثیر بالا متمرکز کنند. علاوه بر این ابزارهای منابع انسانی مجهز به هوش مصنوعی دسترسی آسان به داده های سرپرستی و تصویرسازی را امکان پذیر می کنند، که تفکر استراتژیک مبتنی بر بینش را بسیار آسان تر می کند.
    تجزیه و تحلیل افزوده, بینش را با استفاده از یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی به طور خودکار انجام می دهد. این یک روش سلف سرویس و کاربرپسندتر برای تجزیه و تحلیل داده های کارمندان و تولید بینش های عملی می شود.
  • بهبود تعامل کارکنان
    استفاده از الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه هایی مانند مشارکت و عملکرد کارمندان، فرآیند را مدرن می کند. اکنون این نرم افزار قادر خواهد بود تا به روشی کاملاً واقعی و اساسی بر بهبود زندگی کارمندان متمرکز شود. از طریق ابزاری مانند مدیریت عملکرد مداوم و مسیرهای یادگیری سفارشی، سبب تمرکز بر اطمینان از امنیت روانی کارکنان می شود و این موضوع محیطی را ایجاد می کند که بتوانند در اوج عملکرد خود عمل کنند.
  • استخدام با هوش مصنوعی
    الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی، همراه با افزایش محاسبات ابری، تغییر سریع در استعداد یابی کارفرمایان را سبب خواهند شد. هوش مصنوعی برای مدیریت استعداد به درک مشخصات افراد به حد بی سابقه ای کمک می کند تا از منابع مختلف، از جمله فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی استفاده کنند. این امر به ایجاد نوع مناسب جذب نیرو کمک می کند.

2-HR مبتنی بر فضای ابری

کار از راه دور به سرعت در حال تبدیل شدن به حالت عادی است. در حالی که این روند طی چند سال گذشته روند صعودی داشته است، اما وضعیت کرونا واقعاً آن را به منصه ظهور رسانده است. به طور فزاینده ای بسیاری از شرکت ها کار از راه دور را برای کارمندان خود در نظر می گیرند. در حالی که ابزارهای همکاری و بهره وری مانند Slack و Trello برای این انتقال حیاتی هستند، نرم افزار منابع انسانی نیز باید مبتنی بر فضای ابری باشد. فرایندهای مدیریت افراد که نیازهای تیم های توزیع شده جهانی را به روشی سریع و مقیاس پذیر برآورده می کنند، تنها از طریق ابزارهای منابع انسانی مبتنی بر فضای ابری امکان پذیر است.

منابع انسانی مبتنی بر فضای ابری دو مزیت مکمل دارد. در حالی که به منابع انسانی اجازه می دهد تا به داده های کارمندان در زمان واقعی دسترسی پیدا کنند و بر این اساس تصمیم گیری کنند، اما ابزارهای سلف سرویس مبتنی بر ابر همچنین به کارمندان کنترل بسیار بهتری بر داده هایشان می دهند. این موضوع به نوبه خود، ارزیابی بهره وری و میزان مشارکت را برای شرکتها بسیار آسان می کند.

3- یادگیری و توسعه مداوم

نمی‌توان انکار کرد که پیشرفت سریع در هوش مصنوعی ماهیت کار را تغییر خواهد داد. طبق گفته کای فو لی، استاد هوش مصنوعی، 50 درصد از کل مشاغل طی 15 سال آینده توسط هئش مصنوعی به طور خودکار انجام خواهد شد. این بدان معنا نیست که هیچ شغلی وجود نخواهد داشت, بلکه این بدان معنی است که ماهیت کار تغییر خواهد کرد.

با آماده سازی کارمندان برای این تغییر می توان وفاداری آنها را کسب کرد. این همان جایی است که نرم افزار منابع انسانی برای یادگیری و توسعه شخصی برنامه ریزی می کند. اگرچه در مورد نقش شغلی فعلی مهارت بالا لازم است، ایجاد مهارت ها و شایستگی های قابل انتقال بیشتر, به همان اندازه مهم است. در جهانی که اتوماسیون وظایف تکراری را بر عهده خواهد گرفت، داشتن نرم افزاری که در آموزش مهارت های نرم مانند ارتباطات، بازیکن خوب بودن در تیم، مدیریت کارمندان و غیره سرمایه گذاری می کند، از اهمیت برخوردار شده است.

 4- عملکرد و سلامتی

مدیریت عملکرد قرار است به فرآیندی بی درنگ، مداوم و یکپارچه تبدیل شود. فناوری منابع انسانی به تدریج برای ایجاد چرخه ای از تعیین انتظارات و بازخورد استفاده می شود که به نوبه خود نظارت و بهبود بسیار بهتر عملکرد کارکنان را تضمین می کند. دوره ارزیابی سالانه در حال پایان یافتن است و سازمان ها در حال ارتقا خود به بررسی های مکرر (سه ماهه یا ماهانه) با توانایی حتی اعلام حضورهای دقیق (هفتگی) هستند. سازمان ها به طور فزاینده ای مداخلات بازخوردی مانند بازخورد 360 درجه را در پیش می گیرند تا مدیریت عملکرد خود را واقعاً جامع جلوه دهند.

همچنین اکنون رفاه کارمندان به عنوان بخشی مهم از بهره وری و عملکرد در نظر گرفته شده است. بهترین شرکت ها به دنبال یک رویکرد کاملاً یکپارچه تر از نظر سلامت جسمی ، روحی و عاطفی برای آن هستند. ابزارهای تکنیکی منابع انسانی در رابطه با سلامت جسمی کارمندان وجود دارد که این شامل گیمیفیکیشن و پوشیدنی ها است. در عین حال ابزارهای سلامتی و روانی به طور فزاینده ای در نرم افزار منابع انسانی گنجانده می شوند تا بر سلامتی و بهره وری کارکنان تمرکز کنند.

 5- اقتصاد گیگ

توضیح: (منظور از اقتصاد گیگ, حضور کارکنانی شامل پیمانکاران مستقل، کارکنان بستر آنلاین، کارکنان شرکت های پیمانکاری، کارکنان داوطلب و موقت هستند.)

اقتصاد گیگ از مدتی قبل وجود داشته است، اما به احتمال زیاد شاهد جهش شدید خواهد بود. زیرا مردم به طور فزاینده ای به دنبال کار بر اساس شرایط و ضوابط خود هستند. کارفرمایان به سرعت می فهمند که استفاده از ترکیبی از پیمانکاران، فریلنسرها و کارمندان تمام وقت بهترین راه برای دستیابی سریع به نتایج است.

برای بسیاری از کارفرمایان، کارگران اقتصاد گیگ تا حدود 30٪ از نیروی کار را تشکیل می دهند. در چنین شرایطی نقش منابع انسانی این است که این کارگران متنوع را در یک سیستم عامل قرار داده و مردم، استخدام، عملکرد، جبران خسارت و غیره را مدیریت کند. این جایی است که ابزارهای سفارشی به کار شما می آیند.

6- واقعیت مجازی

واقعیت مجازی به سرعت در حال دگرگونی تعدادی از بخش ها است و منابع انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مواردی مانند مصاحبه، پیش نمایش شغل و حتی غیرمستقیم، همه به واقعیت مجازی کمک می کنند. از آنجا که جهان به طور فزاینده ای از هم دور می شود و فاصله اجتماعی همچنان عادی است، این فناوری قطعاً به رفع شکاف کمک خواهد کرد. واقعیت مجازی نیز به طور فزاینده ای در فضای یادگیری و توسعه مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه
طی چند ماه گذشته جهان به سرعت تغییر کرده است. اگرچه این تغییر موقتی به نظر می رسد، اما به احتمال زیاد باعث ایجاد رفتارهایی می شود که آینده کار را به روشهای دائمی متحول می کند. در چنین سناریویی فناوری منابع انسانی نیز متناسب با این تغییرات سازگار خواهد شد. یک اشتراک مشخص در تمام گرایش های فناوری منابع انسانی چه هوش مصنوعی باشد و چه یک اقتصاد گیگ  یا واقعیت مجازی, نتیجه آن این است که به قدرت این تحول کمک می کنند.

Human Resources Today – Possible Works :منبع 

Main Article Link
https://www.humanresourcestoday.com/2021/data/trends/?open-article-id=14351288&article-title=top-6-hr-technology-trends-for-2021&blog-domain=possibleworks.com&blog-title=possible-works