آسفالت رنگی چیست؟

برنامه ریزی برای توسعه مدیریت معابر شهری و افزایش سطوح پوشیده شده با آسفالت در شهرها، یکی از مهم ترین برنامه های مدیران شهرها، برای مقابله با بساری از بحران ها است. این روزها، پوشش هایی برای روسازی رنگی با عنوان آسفالت رنگی به خصوص در محیط‌ های شهری، مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است و در بسیاری از بزرگراه‌ها و اتوبان‌‌‌های کشور‌‌‌های پیشرفته برای مشخص کردن بخش‌‌‌های مختلف در آسفالت، به جای رنگ آمیزی، از قیرهای رنگی استفاده‌ می‌کنند که در اثر مواد معدنی موسوم به اکسید تیتانیوم که در آن‌ها وجود دارند، رنگی‌ می‌شود.

اجرای صحیح آسفالت در زیبایی جاده‎ها اهمیت به سزایی دارد و یکی از این روش های روسازی رنگی، آسفالت های رنگی هستند. در این مقاله به بررسی ویژگی ها و کاربردهای این آسفالت ها می پردازیم.

ویژگی های آسفالت رنگی

تکنولوژی تولید قیر‌ رنگی مربوط به دهه 80 میلادی است و استفاده از آسفالت رنگی در کشور‌های اروپایی سال‌هاست که شیوه‌ ای متداول است. اما این شیوه با وجود برخورداری از یک تکنولوژی نه چندان پیچیده با یک تأخیر 30 ساله به کشور ما رسیده است. بیشترین درصد مواد اصلی این نوع آسفالت را که پس از سال ها تحقیق‌، تهیه شده، ترکیبات پلیمری تشکیل می‌دهند. پس از سال ها تحقیق درباره مواد مورد استفاده در آسفالت‌‌‌ رنگی، محققان به این نتیجه رسیدند که 75 درصد از مواد اصلی این آسفالت‌ها از ترکیبات پلیمری است. این ترکیبات در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم هستند و در رنگ‌‌‌های متنوع‌، می‌توان این آسفالت‌ها را تهیه کرد. این آسفالت‌ها اغلب به صورت سرد ساخته‌ می‌شوند و قابل بازیافت بودن آنها، یکی از مواردی است که‌ می‌تواند ما را برای استفاده بیشتر از این روسازی ها، ترغیب کند. آسفالت رنگی نسبت به آسفالت معمولی، چیزی در حدود سه برابر قوی‌تر است. همچنین، این روسازی، در رنگ‌های متنوع، قابل تولید است.

مهم ترین خصوصیات آسفالت رنگی:

• مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی و عدم تغییر در برابر تغییرات دمایی هوا
• این آسفالت‌ها اغلب به صورت سرد ساخته‌ می‌شوند و قابل بازیافت شدن دارند ( درصد مواد اولیه این آسفالت قابل بازیافت است) و یکی از مواردی است که‌ ما را برای استفاده بیشتر از این آسفالت ترغیب می کند.
آسفالت رنگی نسبت به آسفالت معمولی چیزی در حدود سه برابر قوی‌تر است و نسبت به تولید آسفالت معمولی هزینه کمتری را صرف‌ می‌کند. 
• مقاومت در مقابل اشعه ماورای بنفش و عدم تغییر رنگ آن در مقابل خورشید و هوای سرد و گرم
• جلوگیری از آلودگی محیط زیست
• استقاومت بیش از سه برابر در مقایسه با آسفالت‌های امروزی و عدم ایجاد ترک در جاده‌ ها

کاربرد آسفالت رنگی

• معمولاً از آسفالت قرمز به عنوان سنگ فرش و لایه محافظ روی غشاهای ضد آب پل‌ها استفاده می‌شود. وقتی کف پل‌ها تعمیر می‌شود، پیمانکاران فقط سطح را که همان آسفالت رنگی است، تعویض می‌کنند و به این طریق، مواد ضد آب و گران قیمت که در پل‌ها استفاده شده، از بین نمی‌روند.
• از آسفالت رنگی با رنگ روشن می‌توان برای روکش جاده در داخل تونل‌ها استفاده کرد، درنتیجه راننده به خوبی متوجه جاده خواهد بود و در هزینه‌های روشنایی تونل صرفه جویی می‌شود.
• می‌توان از این روش، برای مشخص کردن ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی استفاده کرد.
• از آسفالت‌ رنگی می‌توان در مکان‌های تفریحی برای افزایش جذابیت بصری استفاده کرد.
• یکی دیگر از کاربردهای روسازی رنگی، بهبود دید در جاده‌ها است. به عنوان مثال اخیراً در کشور ایتالیا روسازی با رنگ روشن در تونل‌ها احداث شده تا علاوه بر کاهش میزان برقی مصرفی در تونل، شرایط ایمنی تونل را نیز بهبود بخشد.
• کمک به زیباسازی فضای اطراف و در نتیجه افزایش زیست‌پذیری فضای عمومی
• روسازی رنگی می‌تواند به نحو فزاینده‌ ای تنش‌های ناشی از عوامل محیطی را کاهش دهد.
• برای مشخص کردن محل عبور عابران پیاده، مشخص کردن بخش‌های مختلف بزرگراه‌ها، سطح سرعت‌ گیر‌ها، کشیدن حصار در جاده برای مشخص کردن مسیر ویژه دوچرخه سواری و پیاده روی و محوطه های ورزشی
• استفاده از آسفات رنگی دارای زیبایی بهتر و خاصیت اطلاع‌ رسانی بالاتری است و هم اینکه این آسفالت از ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با رنگ کردن متوالی آن برخوردار است.
• بالا بردن ضریب ایمنی جاده از دیگر محاسن آسفالت رنگی است که هنگامی ‌که سطح آسفالت را رنگ می‌کنیم، اصطکاک میان سطح و لاستیک ماشین کاهش می‌یابد و این مسئله به‌ خصوص در مواقعی که هوا بارانی و جاده لغزنده است، خطر بیشتری را به وجود می‌آورد، اما استفاده از آسفالت رنگی این مشکل را نیز مرتفع می‌کند.
• صرفه‌ جویی در میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز برای روشن کردن سطح جاده‌ها در شب یا در مسیر‌های خاص همچون تونل‌ها، از دیگر مواردی است که استفاده از آسفالت رنگی در جاده‌ها را موجه جلوه می‌دهد.
• با استفاده از آسفالت رنگی در تونل‌ها، هزینه انرژی روشنایی مورد نیز تا 30 درصد کاهش می‌یابد.

قیمت آسفالت رنگی

امروزه، به گفته کارشناسان، قیمت تمام شده آسفالت رنگی در مقایسه با رنگ کردن آسفالت، کمتر خواهد بود و این نکته‌ ای است که علاوه بر زیبایی، دوام و امنیت جاده، استفاده از این نوع آسفالت را در مناطق خاص موجه می‌کند. مجموع این عوامل باعث شده تا شهرداران محترم کشور و مهندسین و طراحان بخش های عمران و شهرسازی، در پی دستیابی به تکنولوژی تولید آسفالت رنگی باشند. فروش آسفالت رنگی برای مصارف مختلف و با قیمت‌های متفاوت، انجام می شود و نمی توان قیمت دقیقی را برای آن مشخص کرد، بلکه با توجه به پروژه مورد نظر، بهای تمام شده آن نیز متفاوت است.

 منبع
ایمنا
راهسازان جاده ابریشم
آسیا پاسارگاد