کارکرد دستگاه هوشمند بازیافت در مبدا چیست؟

 دستگاه هوشمند بازیافت، در جمع آوری، تشخیص و تفکیک زباله ها در حجم زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از تبلیغات روی دستگاه، شهرداری سود بسیاری بدست می آورد که مقدار این سود در مقابل سود حاصل از جمع آوری زباله های خشک بسیار چشمگیر است. از طرفی هم عملیات ماموران شهرداری در این زمینه کاهش پیدا می کند. این محصول نمونه داخلی و خارجی ندارد و برنامه ای برای استفاده از آن در داخل و خارج از کشور صورت گرفته است.

ویژگی های دستگاه هوشمند بازیافت

ویژگی دستگاه هوشمند بازیافت و تفکیک در مبدا در تحویل پسماند مصرفی منزل و خرد کردن آن بوده و هزینه آن در بازیافت کارت شارژ افراد می‌شود تا محصولات مرتبط با آن از بازار‌های بزرگ سپاه و دیگر مجموعه‌ ها خریداری کنند. در این دستگاه هشت درگاه از بطری‌ها تا پلی اتیلن‌های سبک و سنگین به تفکیک کد‌های بین المللی بازیافت، مشخص شده است. این دستگاه هوشمند هر زباله پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف را به نسبت نوع، رنگ و کاربرد آن‌ها پرس می‌کند. این دستگاه مجهز به سیستم پیشرفته پرک‌کننده است و کلیه مبالغ موارد بازیافت شده در بازیافت کار افراد شارژ می‌شود تا بتوانند از بازار‌های مجموعه‌های خرید‌های غیرنقدی را داشته باشند. تفکیک پلاستیک از زباله در خانه و سپردن به این دستگاه ،باعث حذف مراحل جمع آوری، تفکیک و شست و شوی بازیافت در کارخانه می شود. طبق صحبت های مخترع این دستگاه، در رابطه با مشکلات محیط زیست و تفکیک آن که در کشور های مختلف از جمله ایران وجود دارد که تصمیم گرفته شد این دستگاه طراحی شود. همچنین این دستگاه در قالب ۸ درگاه ورودی براساس کد های بین المللی بازیافت طراحی و ساخته شده است. این دستگاه به سیستم پرک کننده مجهز است که در همه مکان ها از جمله اماکن عمومی شهر ها، روستاها، مراکز خدماتی و هتل ها قابل استفاده است.

قیمت دستگاه هوشمند بازیافت

قیمت این دستگاه ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است. درآمد ماهانه از این دستگاه برای فرد سرمایه گذار حدود ۳ میلیون تومان تخمین زده شده است.

بازیافت در طول تاریخ

انسان ها در گذشته هم مواد دور ریختنی را بازیافت می کردند. از سال ها پیش لوازم و سلاح های فلزی را ذوب می کردند و دوباره مورد استفاده قرار می گرفتند. ۳ هزار سال پیش در کشور چین، در رابطه با مواد هوموس و استفاده مجدد از کمپوست قوانینی در کشور شکل گرفت.

اولین زباله سوز در سال ۱۸۷۶ در کشور انگلیس به منظور اشکالات دفن زباله ساخته شد. بازیافت فلزات، شیشه، ابریشم، لباس ها و … در جنگ جهانی دوم موفقیت آمیز بود و مورد توجه جوامع قرار گرفت. از سال ۱۹۷۰ موضوع بازیافت مواد به طور جدی مطرح شد و پیشرفت زیادی در این زمینه صورت گرفت. به طور مثال، مقدار بازیافت در سال ۲۰۰۰ در آمریکا حدود ۳۰/۱ درصد بوده است که این میزان در دهه ۱۹۳۰ مقدار ۲۳/۱ درصد رشد داشته است.

بازیافت در طول تاریخ ایران

عمل بازیافت در کشور ایران قدمت قدیمی ای دارد. کار بازیافت از سال ۱۲۸۶شمسی تا هم اکنون دوره های زیادی را گذرانده و مدیران زیادی در این زمینه روی کار آمده اند. از زمان تأسیس اداره بلدیه در شهر تهران در سال ۱۲۸۶، کار جمع آوری زباله شهر یکی از وظایف این سازمان بوده است. در آن سال ها که امکانات زیادی وجود نداشت، کارگران این سازمان وظیفه جمع آوری زباله ها را بر عهده داشتند و در محل هایی مخصوص در سطح شهر انباشته می کردند و به کمک اسب و قاطر زباله ها را به خارج شهر منتقل و تخلیه می کردند.

در سال ۱۳۵۵در تهران ۲ مرکز اصلی دفن زباله شکل گرفت که یک مرکز در آبعلی شمال شرق تهران و دیگری ابتدای جاده قدیم قم است. این روند رشد در زمینه بازیافت طی سال ها ادامه داشت تا این که در سال ۱۳۷۲ طرح احداث کارخانه بازیافت و تولید کمپوست در دستور اجرایی قرار گرفت و در سال ۱۳۷۷ به پایان رسید و شروع به کار کرد.

زباله های خشک

زباله های خشک دارای ارزش اقتصادی مهمی است، به طوری که به این زباله ها طلای کثیف نیز گفته می شود. در بسیاری از کشور ها، زباله های خشک جرو واردات محسوب می شود.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
نقشه اینترنت اشیا