تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری اصفهان

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۱ درصد بودجه شهرداری محقق شده است، گفت: متوسط تحقق بودجه مناطق ۸۳ درصد و متوسط تحقق بودجه کل شهرداری تاکنون ۶۱ درصد بوده که تا پایان امسال از مرز تحقق ۱۰۰ درصدی عبور خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرتضی طهرانی در دومین نشست فصلی مدیران شهرداری که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت‌های گروهی همیشه نتیجه بخش بوده است، چراکه فعالیت به صورت فردی ثمری به همراه نخواهد داشت. اگر در شهرداری اصفهان اتفاقات خوشایندی در حال رخ دادن است، مرهون همبستگی و تلاش کارکنان، مدیران، اعضا شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری است که در یک به هم پیوستگی تصمیمات گرفته شده را اجرایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری سعی کرده در این فضای اقتصادی برنامه‌های لازم را با کمک شورای شهر تدوین کند، گفت: در نظر گرفتن بودجه امسال شهرداری نسبت به سایر کلانشهرها جسورانه بود و حتی مورد اعتراض سایر شهرها واقع شد که چرا بودجه شهرداری اصفهان متورم بود و بیش از حد افزایش یافت، اما خوشبختانه سال گذشته ۹۶ درصد بودجه چهار هزار میلیاردی شهرداری محقق شد که عدد قابل توجهی است.

طهرانی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری و عمرانی در شهر هزینه شده است، گفت: اگر پیش پرداخت‌های عمرانی را به این رقم اضافه کنیم، ۷۹ درصد بودجه عمرانی را محقق کرده‌ایم که این عدد در طول تاریخ شهرداری پس از انقلاب اسلامی بی نظیر است و البته این آمار به زودی به شورای اسلامی شهر ارائه خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری اصفهان در این دوره عملکرد قابل دفاعی دارد و می‌تواند خود را با شهرداری‌های هم‌تراز قیاس کند، گفت: سال ۹۷، ۲۰ درصد در هزینه‌های جاری شهرداری عملکرد منفی و به نوعی صرفه‌جویی داشتیم که معادل ۱۶۰ میلیارد تومان است و این به معنای صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌های غیرضروری است. برای شفاف‌سازی بهتر صرفه‌جویی ها باید اعلام کنیم که با صرفه‌جویی صورت گرفته در سال ۹۷ به دلیل ایجاد انضباط مالی، ۱۶۰ میلیارد تومان معادل هزینه احداث مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه سال جاری شهرداری اصفهان با احتساب بودجه سازمان‌ها و مناطق، شش هزار میلیارد تومان است و در طول سه سال گذشته به طور متوسط سالانه ۳۰ درصد به طور متوسط افزایش بودجه صورت گرفته که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.  در حال حاضر ۶۱ درصد کل بودجه شهرداری محقق شده است. در حالیکه متوسط تحقق بودجه مناطق ۸۳ درصد و متوسط تحقق بودجه کل شهرداری تاکنون ۶۱ درصد بوده که تا پایان امسال از مرز تحقق ۱۰۰ درصدی عبور خواهد کرد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه در گذشته هریک از مناطق شهرداری درآمد و هزینه‌های خود را در اختیار داشت و گاهی مازاد درآمد یا با کاهش درآمد رو به رو می‌شدند، تصریح کرد: در واحد خزانه داری مکانیزم خاصی تعریف شد که از محل دریافتی‌های سازمان‌ها و مناطق شش درصد به عنوان پس‌انداز در خزانه شهرداری نگه داری شود که مجموع درآمدهای شش درصد، تاکنون ۱۸۱ میلیارد شده است. البته ۹۶ میلیارد استقراضی از سازمان‌ها و مناطق دریافت و در مجموع ۲۸۷ میلیارد تأمین مالی خزانه انجام شده است؛ البته از این رقم ۲۵۰ میلیارد وام پرداخت شده که نشان می‌دهد پول در خزانه راکد نبوده است.

طهرانی به مقایسه‌ای از عملکرد پنج ماهه شهرداری اصفهان با سایر کلانشهرهای کشور پرداخت و گفت: بودجه شهرداری تهران در سال جاری ۳۰ هزار میلیارد، شهرداری اصفهان پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، شیراز چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، مشهد پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، کرج دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، قم سه هزار میلیارد تومان و تبریز سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که در پنج ماهه نخست سال جاری میزان وصولی بودجه در شهرداری تهران ۶۰ درصد، اصفهان ۱۰۱ درصد، شیراز ۷۵ درصد، کرج ۷۸ درصد، تبریز ۷۲ درصد بوده و میزان وصولی مشهد اعلام نشده است که برای عملکرد شهرداری اصفهان باید رتبه نخست را در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری مدیریت شهری اصفهان تصمیم گرفت پرداخت حقوق‌ها به تأخیر نیفتد، حتی شرکت‌هایی همچون مجموعه‌های شرکت توسعه سیاحتی سپاهان یا مجموعه ناژوان که درآمد خود را به دلیل محدودیت‌های کرونایی از دست دادند و یا اتوبوسرانی و مترو که با کاهش ۳۰ درصدی مسافر همراه بوده، جبران شود. امسال ۶۸ میلیارد تومان به عنوان بن‌های حمایتی علاوه بر حقوق و اضافه کار به کارکنان شهرداری پرداخت شده است. بیش از ۲۷ ردیف پرداختی به کارکنان وجود دارد که بخشی اختصاصی و مربوط به عده‌ای از کارکنان و بخشی عمومی است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴۰ دستگاه خودروی شهرداری از طریق مزایده به فروش رسیده است، تصریح کرد: قصد داریم تعداد ساختمان‌های موجود شهرداری را کاهش دهیم و با تملک ساختمان بانک ملی پنج معاونت شهرداری را در این ساختمان تجمیع کنیم که به عنوان عملکرد مثبت مد نظر قرار می‌گیرد.