اجرای ۱۲ پروژه شاخص سازمان پسماند در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: توسعه پایدار، بهبود فرآیندهای اجرایی و بهینه سازی منابع سه هدف اصلی تعیین شده برای برنامه ها و راهبردهای این سازمان است و با همین رویکرد نیز ۱۲ پروژه شاخص برای سازمان تعریف و طراحی شده تا بتوانیم ذیل این پروژه ها به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کنیم.

به گزارش ایمنا، رحیم محمدی یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها را احداث خطوط جدید پردازش پسماند دانست و اظهار کرد: این پروژه تا پایان تیرماه حدود ۵۳ درصد پیشرفت داشته و تلاش می‌شود با تأمین منابع لازم بتوانیم تا پایان سال آن را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی پروژه پایلوت هاضم بی هوازی به عنوان دیگر پروژه شاخص، افزود: این پروژه مهم در صورت اجرا در فاز اصلی می‌تواند دفن پسماند را به میزان زیادی کاهش دهد.  برنامه‌ریزی شده تا با رفع مسائل مالی و تکیه بر توان داخلی بتوانیم از فاز پایلوت نتایج خوبی بگیریم تا در فاز اصلی بتوانیم با مشارکت دیگر مجموعه‌ها آن را اجرایی کنیم که این می‌تواند یک پیشرفت بزرگ در سطح ملی قلمداد شود.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های این سازمان مطابق با نقشه راه تعیین شده گفت: مدیریت اصولی شیرابه با احداث شش لاگون تبخیری، راه اندازی واحد پیرولیز سازمان در مقیاس ۱۰ تن و خرید و راه اندازی یک دستگاه ترنر جهت هوادهی کود در فرآیند تولید کمپوست از جمله پروژه‌هایی است که به بهینه سازی فرآیندهای مدیریت پسماند و تولید کود کمپوست کمک می‌کنند.

محمدی با اشاره به پروژه راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی، اظهار کرد: روزانه حدود هفت هزار تن پسماند ساختمانی در شهر تولید می‌شود که تنها سه هزار تن آن در محل مناسب دفع می‌شد، اما با راه‌اندازی این سامانه و نظم دهی به فرآیند جمع آوری و تخلیه این پسماندها، شاهد کاهش تخلیه غیرمجاز خواهیم بود و از سوی دیگر هم مطالعات و تحقیقات برای بازیافت این نوع پسماندها به منظور تبدیل به مواد اولیه صورت گرفته که می‌تواند در آینده در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: احداث واحد تصفیه شیرابه، نوسازی ناوگان و ماشین آلات جمع آوری پسماند خشک، اصلاح و بهسازی سکوی دریافت پسماند شهری، ایجاد سیستم مکانیزه ثبت و تحلیل آمار، راه‌اندازی اپلیکیشن شهروندی و احداث نخستین مرکز آموزشی هوشمند در حوزه مدیریت پسماند نیز از دیگر اقداماتی است که شروع شده و طی برنامه زمان‌بندی تعیین شده به اتمام و بهره برداری می رسند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری در خصوص تغییرات آماری صورت گرفته در سال ۹۹ نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل، تصریح کرد: در مجموع دفن پسماند در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش یافته است که این امر برای کمک به حفظ محیط زیست بسیار ارزشمند است؛ همچنین شاهد افزایش ۶۳ درصدی فروش کود نیز بوده‌ایم که این موضوع خود موید تلاش‌های صورت گرفته برای استفاده بهینه از پسماندهای تر است.

وی، محیط زیست و شهروندان را ذی نفعان اصلی فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: تلاش بر این است تا با مدیریت صحیح، بهره‌گیری از توان علمی نیروهای جوان و استفاده بهینه از منابع موجود بتوانیم از این پروژه‌ها در مسیر تحقق توسعه پایدار بهره بگیریم.