شهرک‌های ۱۵ دقیقه‌ای برای احیای شهرهای پساکرونا

 در پی کاهش بودجه ناشی از بحران کووید 19، بسیاری از مقامات شهری، موافق با یکدیگر بر این باورند که تنها راه نجات از بحران، خلق برنامه‌هایی پایدار برای کارآفرینی پساکرونا خواهد بود. در این میان، شهردار پاریس نیز بر ایجاد شهرک‌های خودکفا به عنوان بهترین استراتژی برای بهبود زودهنگام اقتصاد در دوران پساکرونا تاکید کرده است.

به گزارش ایمنا، ایلداگو در نظر دارد پایتخت فرانسه را به محله‌هایی ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کند که ساکنان هر منطقه با حداکثر ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند. شهردار پاریس، هم اینک نیز برای گسترش زیرساخت‌های مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اقدامات زیادی کرده و تلاش کرده است تردد خودروها در خیابان‌های سراسر شهر را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد. چنانچه به ایده شهرک‌های خودکفای پاریس جامه عمل پوشانده شود.

این افراد باور دارند که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری فرصت‌های گرانبهایی برای نجات مشاغل کوچک بشمار می‌رود و در رونق اقتصادی منطقه مورد نظر، نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این در پی کاهش تردد وسایل نقلیه موتوری، انتشار گاز دی اکسید کربن و اثرات جزایر گرمایی به حداقل ممکن خود می‌رسد که این رویداد خود در بهبود وضع اقتصاد مؤثر خواهد بود. شیوع ویروس کرونا زمینه را برای ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای فراهم آورده است؛ اغلب مردم در سراسر نقاط دنیا به خاطر هراس از ابتلا به ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی، از سوار شدن بر آن‌ها جلوگیری و بیشتر آن‌ها پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین کرده‌اند.

در همین راستا، مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان، زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را گسترش داده و حتی بسیاری از خیابان‌های شهر را روی تردد خودروها بسته‌اند. به عنوان مثال در کلانشهر میلان ایتالیا، ۳۵ کیلومتر مسیر جدید مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی ایجاد شده و خیابان‌های مدرسه سراسر شهر را فراگرفته است.

شهردار اوتاوا، پایتخت کانادا، از اهداف خود برای ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای خبر داده است و مقامات اروگن در پورتلند آمریکا نیز اقدامات جالبی برای ایجاد مناطق کامل در پیش گرفته‌اند.

در ویرجینیای آمریکا نیز بر اساس طرح توسعه شهری، منطقه اداری و تجاری مشهور Tysons Corner به منطقه‌ای چند منظوره موسوم به "جزیره پیاده‌روی" تبدیل شد که هنوز کاربری‌های اقتصادی و اجتماعی سابق خود را نیز حفظ کرده است.