لزوم منع ساخت و ساز بی رویه و قطع درختان در حریم ۲۵ ساله رودخانه های گیلان

امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران گیلان، در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وجود حدود ۵۰ رودخانه وحشی در استان گیلان، اظهار کرد: متاسفانه در زمان وقوع سیلاب بیشترین آسیب متوجه مردمی است که در پایین دست حریم رودخانه ها اقدام به ساخت و ساز مجاز و غیر مجاز کرده اند.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری مسئولان از ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه ها، افزود: در استان گیلان با کمبود زمین جهت ساخت و ساز مواجه هستیم؛ همچنین برخی از افراد به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور هستند برخی از نواحی که جزو حریم ۲۵ ساله رودخانه است را برای زندگی انتخاب کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، با اشاره به دستورالعمل ۲۰گانه وزارت نیرو مبنی بر کاهش خسارات ناشی از وقوع سیلاب، خاطرنشان کرد: نخستین فعالیت توجه به آبخیزداری است، زیرا ساخت و ساز بی رویه و قطع درختان در بالادست به پوشش گیاهی آسیب زده است و در بارش های شدید، شاهد جاری شدن سیل در پایین دست هستیم.

مرادی، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم ۲۵ ساله رودخانه های گیلان را یکی از مصوبات ستاد مدیریت بحران استان دانست و اضافه کرد: با همکاری منابع طبیعی، بنیاد مسکن و سپاه استان اقدام به جابجایی خانه هایی خواهیم کرد که در حریم ۲۵ ساله رودخانه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از پیش بینی اعتبارات بنیاد مسکن جهت جابجایی و اسکان خانوارهای ساکن در حریم سیل خبر داد و یادآور شد: بنیاد مسکن در این حوزه آمادگی کامل دارد و مردم از فرصت طلایی استفاده کنند و در مکان امن مستقر شوند تا خطری متوجه آنان نباشد. همچنین قرارداد خوبی نیز با بیمه مربوطه منعقد شده و کلیه روستاییان تحت پوشش بیمه سیل قرار خواهند گرفت تا شاهد متضرر شدن مردم نباشیم.