۶۰ درصد از پروژه‌ های توسعه محله‌ ای در حال اجرا هستند

شصت درصد از پروژه‌های توسعه محله‌ ای در حال اجرا هستند و تا به امروز که لیست پروژه‌ها نهایی شده است، یک هزار و ۲۵۶ پروژه توسعه محله ای با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تعریف شده است.


راضیه رضابیگی ثانی، مدیر سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، درباره آخرین روند اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای در سال ۱۳۹۹ توضیح داد: فرایند تعریف و اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ای انعطاف پذیر است. معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در طی سال ۱۳۹۹ در چندین فاز مختلف لیست پروژه‌های توسعه محله ای را از مناطق ۲۲گانه دریافت و بودجه آن را بررسی و ابلاغ می‌کرد. تا به امروز که لیست پروژه‌ها نهایی شده است، یک هزار و ۲۵۶ پروژه توسعه محله ای با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تعریف شده است و بالغ بر ۵۰۰ پروژه با اعتبار ۴۰۰میلیارد تومان نیز به معاونت‌های تخصصی برای اجرای متمرکز پروژه هایی مثل احداث بوستان، شهر امن، کوچه دوستی، پارکینگ های محله ای، محله دوستدار کودک و .... تخصیص داده شده است.

به گفته رضابیگی؛ از تعداد پروژه‌هایی که تعریف شده اند، نزدیک به ۶۰ درصد در حال اجرا هستند و حدود ۴۰ درصد هم به این دلیل که مناقصه ها به نتیجه نرسیده و یا موانع حقوقی و مالکیتی داشتند هنوز به اجرا نرسیده اند. البته با توجه به گزارشهایی که از برخی از مناطق داریم، پیش بینی ما این است که بخش عمده‌ای از پروژه‌ها(بالغ بر ۸۰ درصد) تا انتهای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ که انتهای سال مالی است محقق خواهد شد. 

مدیر سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی شهرداری تهران افزود: شروع پروژه‌های توسعه محلات از سال ۱۳۹۸ بود که در آن سال برای اولین بار ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ذیل ماده ۲۳ برنامه سوم برای این پروژه ها در نظر گرفته شد. البته در همان سال با نظر اعضای شورای شهر تهران در متمم بودجه این عدد به ۳۷۰ میلیارد تومان رسید. در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار دستورالعمل تعریف، اجرا و نظارت بر پروژه‌های توسعه محلات تهیه و ابلاغ شد و با نظر مثبت شورای شهر تهران ۱۹۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ها مصوب شد.

او با بیان اینکه هدف اصلی از تعریف و اجرای این پروژه ها کاهش شکاف برخورداری بین محلات شهر تهران بوده و بنابراین به لحاظ تعداد پروژه و میزان اعتبارات، گرایش پروژه های توسعه محله ای بیشتر به سمت مناطق کم برخوردار شهر بوده است، گفت: بیشترین تعداد پروژه‌ها را منطقه ۱۵ با ۱۱۵ پروژه و کمترین تعداد پروژه‌ها مربوط به منطقه ۴ با ۲۹ پروژه بوده است. به لحاظ اعتبارات هم، توزیع اعتبارات بیشتر به سمت مناطق نابرخوردار شهر بوده است و مناطق ۱۸ و ۱۴ بیشترین میزان اعتبار توسعه محله‌ای را داشتند. 

او برنامه توسعه محلات را در سال ۱۳۹۸ یک رویکرد جدید عنوان کرد و توضیح داد: اقدامات خوبی در پروژه‌های توسعه محله ای انجام شده است، مانند ایجاد تعدادی بوستان در محلات فاقد بوستان، تجهیزبوستان‌ها در محلات کم برخوردار، زمینهای بازی کودکان، احداث پاتوق‌های محله، مسیرهای دوچرخه، ایجاد و بهسازی پیاده‌روها،مناسب سازی فضاهای بی دفاع شهری، بهسازی محیطی و ساماندهی کالبدی جداره های محلات، دفع آب های سطحی که در برخی محله‌ها مشکل جدی بود و...، بخشی از پروژه‌های تعریف شده در برنامه توسعه محلات بود.