تصویب یک فوریت الزام شهرداری به ایجاد واحد خدمات مشاوره شهرسازی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه ایجاد واحد خدمات مشاوره شهرسازی و معماری شهر تهران را تصویب کردند.

به نقل از مهر، در جریان سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران بررسی یک فوریت طرح "الزام شهرداری به ارائه لایحه ایجاد واحد خدمات مشاوره شهرسازی و معماری شهرداری تهران" در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت.

در ابتدا دلایل ارائه طرح از جمله لزوم تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات غیر ضروری به واحدهای شهرسازی و معماری در جامعه، آگاهی بخشی و ارتقای رعایت ضوابط مقررات شهرسازی و معماری در جامعه و کمک به رفع مشکلات شهروندان مطرح شد که بر این اساس شهرداری مکلف خواهد شد، ظرف دو ماه نسبت به بررسی و مطالعه ایجاد واحد ارائه خدمان شهرسازی و معماری شهرداری تهران و ارائه لایحه مربوط به شورا جهت تصویب اقدام کند.

مهدی عباسی در تشریح این طرح با اشاره به سابقه طرح تکریم ارباب رجوع در سال ۸۳ افزود: این طرح با امضای آقای چمران به تاریخ ۳۱/‏۰۳/‏۱۳۸۳‬ به منظور ایجاد واحدهای مشاوره و راهنمایی حقوقی در شهرداری تهران ابلاغ شده است. وی در ادامه گفت: آنچه امروز ارائه شده است در راستای نظارت تخصصی بر مأموریت‌های حوزه شهرسازی است. می‌خواهیم مردم با حقوق خودشان در حوزه شهرسازی آشنا بشوند تا در دام سودا گران در این حوزه گرفتار نشوند.

علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در مقام مخالف طرح به مصوبات دوره سوم شورا در ارتباط با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی اشاره داشت و گفت: در این مصوبه شهرداری مکلف شد دفاتر خدمات الکترونیک شهر را راه اندازی کند. و ذیل آن آئین نامه‌های اجرایی به تصویب رسید. اما در آن دوران بحثی مطرح شد که مرز بین فعالیت‌های حاکمیتی و تصدی‌گری به خصوص در حوزه شهرسازی تعیین تکلیف شود. یکی از وظایفی که به دفاتر خدمات الکترونیک سپرده شد همین بحث روشنگری در ارتباط با مسائل شهرسازی بود.

وی تصریح کرد: اینکه دفاتر به تعهداتشان عمل می‌کنند و یا اینکه شهرسازی این کارها را به دفاتر تفویض کرده است یا خیر یک بحث دیگری است. اما اگر بخواهیم نهادهای موازی ایجاد کنیم، مستلزم هزینه و نیروی کار است. به نظر می‌رسد طرح مسئله ضرورت ندارد و تنها لازم است مصوبات قبل پیگیری و به مرحله اجرایی برسد.

مهدی چمران با این توضیح که هدف از ارائه این طرح با آنچه در دفاتر خدمات الکترونیک رخ می‌دهد متفاوت است، گفت: ما در این طرح دنبال روشنگری ارباب رجوع و آشنایی او با حقوق شهرسازی هستیم.

او با اشاره به بازدیدهای مختلفی که از دفاتر خدمات الکترونیک داشته است، عنوان کرد: در بسیاری از موارد شاهد سردرگمی شهروندان در ارتباط با مسائل مشخص شهرسازی بودیم که نیاز به توضیحات بیشتری بودند. عموماً احساس می‌کردیم که مردم سوال دارند. اینکه دفاتر باید به وظایف خود عمل کنند جای بحث ندارد. اما در شهرداری یک نفر باید پاسخوگی سوال‌ها و ابهامات شهروندان در مواجهه با حقوق و قوانین شهرسازی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در گذشته در شهرداری‌ها چنین دفاتری وجود داشته است یادآور شد: به یاد دارم که در مقطعی در منطقه ۲۲ چنین دفاتری وجود داشت که با پیگیری و شفاف سازی مسائل شهرسازی برای شهروندان زمان خدمات صدور پروانه به کمتر از ۲۵ روز رسیده بود.

او تصریح کرد: ایجاد یک دفتر جهت پاسخگویی به ابهامات و سوالات شهروندان در مناطق و حتی شورای شهر منافاتی با کار خدمات الکترونیکی ندارد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه دیدار مدیریت شهری در دوره سوم شورا گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار بر تسریع کارها، تسهیل و تکریم مردم تاکید داشتند. وظیفه ایست که کارها روان و شأن و شخصیت شهروندان حفظ شود.