برید و خطرات قطع‌شدن برق برای پایگاه داده

قطع شدن ناگهانی برق، همیشه منجر به ایجاد آسیب‌های متعدد در سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی می‌شود. پایگاه داده هم از این قاعده مستثنی نیست و با قطع‌شدن برق، ممکن است دچار صدمات جدی شود.

برای جلوگیری از صدمه‌دیدن پایگاه داده، در مرحله اول پیشنهاد می شود به‌منظور Availability هر چه بیشتر، حداقل یک سرور دیتاگارد(DG) در فضای ذخیره‌سازی جدا از «سرور دیتابیسِ اصلی» راه‌اندازی شود؛ این کار باعث می‌شود که درصورت بروز مشکل برای سرور دیتابیس اصلی ، بلافاصله سرور دیتاگارد جایگزین شده و سرویس‌دهی دچار اختلال نشود؛ سپس می‌توان در زمان مقتضی نسبت به رفع مشکلات سرور اصلی اقدام کرد.

اصلی‌ترین مشکلاتی که ممکن است در هنگام قطعی برق برای پایگاه داده به وجود بیایند، موارد زیر هستند:

Block corruption

آسیب دیدن بلاک‌های محتوایی یا همان Block Corruption یکی از مواردی‌ست که در هنگام قطعی برق، می تواند در بیشتر فایل‌های سیستمی اوراکل اعم از دیتافایل‌ها، کنترل‌فایل‌ها، لاگ‌فایل‌ها و… رخ دهد. به طور کلی برای به حداقل رساندن ریسک ازدست‌دادن فایل‌ها، پیشنهاد می‌شود سرویس Oracle ASM با اعمال Redundancy مناسب و با بهره‌گیری از دیسک‌های متعدد در چندین محل ذخیره-سازی راه‌اندازی گردد.

در صورت عدم استفاده از راهکار ASM می توان برای نجات کنترل‌فایل‌ها، لاگ‌فایل‌ها ، فایل‌های آرشیو و … از قابلیت Multiplexing استفاده کرد. اما در این روش خطر Block corruption برای دیتافایل‌ها همچنان پابرجاست.

خرابی نسخه‌های پشتیبان

همیشه و در همه حال پشتیبان‌گیری از اطلاعات، مهمترین راه حل‌پیشگیری از بحران می باشد. حال اگر فایلهای Backup در هنگام قطعی برق دچار خرابی شود، دیگر امیدی به بازگشت اطلاعات نخواهد بود. پس با توجه به اهمیت فایلهای بکاپ ، پیشنهاد می شود همیشه حداقل ۲ نسخه بکاپ به صورت کامل و سالم در دو محل ذخیره سازی جداگانه نگهداری شوند. ضمن اینکه بسیار ضروری‌ست که مانور بازگرداندن اطلاعات به صورت دوره‌ای و حداقل هر ۳ ماه یکبار برای اطمینان از صحت بکاپ‌گیری انجام شود.

مشکلات سیستم‌عامل

مشکلاتی که برای سیستم عامل بوجود می‌آید OS Problems را می‌توان علاوه بر سرویس دیتاگارد با استفاده از سرویس RAC نیز برطرف کرد. با استفاده از سرویس RAC امکان بهره برداری از چندین سرور به صورت همزمان ، با سیستم عامل جداگانه را به وجود می‌آورد و در مواقع بحرانی در صورت بروز مشکل برای هر یک از سرورها، سرور دیگر وظیفه سرویس‌دهی به کاربران را به صورت اتوماتیک برعهده می-گیرد و این وظیفه را تا قبل از رفع مشکل سرور معیوب انجام می دهد. امکان فوق برقراری مداوم سرویس اوراکل را تضمین می کند و برای حفاظت از ساختار فیزیکی داده‌ها روشهایی که در قسمت قبل توضیح داده شده است به کار گرفته می شود.

مشکلات منطقه‌ای

گاهی ممکن است قطعی برق باعث آسیب رسیدن به سخت افزار سرور دیتابیس و سرور دیتاگارد یک مرکز به صورت همزمان شود. در صورتی که مرکز مورد نظر، دارای گستردگی در چندین نقطۀ جغرافیایی باشد و همچنین بستر مناسب شبکه موجود باشد، می‌توان با بهره‌گیری از سرویس گلدن‌گیت، سرویس‌دهی به کاربران را از محل دوم انجام داد.