تفکیک های قولنامه ای بزرگترین معضل شهر و شهرداری ارومیه

به گزارش مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه؛ محمد حضرت پور با بیان اینکه ساخت ساز غیر مجاز به دو صورت ساخت و ساز غیر مجاز در طبقه و سطح روی می دهد، اظهار کرد: در خصوص ساخت و سازها در طبقه تا پایان خرداد ماه سال جاری، پروانه ساخت در چهارچوب طرح جامع تفصیلی صادر می شد اما با ابلاغ ضوابط طرح تفصیلی جدید از تیرماه، پروانه در چارچوب این ضوابط ارائه می شود و همگان مکلف بر رعایت این ضوابط جدید هستند و در صورت عدم رعایت بر اساس قانون با آنان برخورد می شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه بعد از ابلاغ ضوابط طرح تفصیلی جدید تعدادی از شهروندان به سمت ساخت وسازهای غیر مجاز گام برداشته اند که این مهم برای مدیریت شهر مشکلاتی را به وجود آورده است.

شهردار ارومیه از ساخت و سازکنندگان درخواست کرد که اگر از دیروز بر اساس چهارچوب طرح جامع تفصیلی پروانه صادر می شد اکنون باید با ابلاغ ضوابط طرح تفصیلی جدید بر اساس آن اقدام و رعایت کنند. در طول 40 سال گذشته، دولت برای خرید کاربری های ممنوعه از جمله بهداشتی، آموزشی، نظامی و غیره اعتباری اختصاص نداده است و لذا این گونه کاربری ها بعد از چند سال به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان، توسط دلالان زمین، تفکیک های غیر قانونی شده و به شهروندان فروخته می شود و چون قولنامه ای و کاربری خدماتی بوده و پروانه ای هم برای این گونه زمین ها توسط شهرداری صادر نمی شود، در نتیجه شهروندان شروع به ساخت وساز غیرمجاز در سطح شهر می کنند .
شهردار ارومیه با بیان اینکه در صف اول پاسخگویی به این گونه از شهروندان شهرداری است ، عنوان کرد: به دلیل اینکه این گونه زمین های با کاربری های ممنوع به صورت قولنامه ای تفکیک شده اند و از آن جایی که مسکن جز ضروریات زندگی بوده لذا خروجی آن ساخت و ساز غیر مجاز است. دولت نسبت به تملک این گونه کاربری های ممنوعه و پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام کند.

حضرت پور با بیان اینکه 35 درصد از سطح شهر ارومیه را تفکیک های قولنامه و ساخت و سازهای غیر مجاز تشکیل می دهد، اظهار کرد: در طول چهل سال گذشته تا کنون ساخت وسازهای غیر مجاز به بزرگترین معضل برای شهر و شهرداری تبدیل شده است. هر شهروندی که قصد انجام ساخت و ساز دارد به شهرداری ارومیه مراجعه کرده و درصورتی که کاربری مسکونی باشد برابر مصوبه شورا پروانه صادر و از ساخت و ساز غیر مجاز پیشگیری می شود.