شهر خلاق به عنوان الگوی شهر آینده

به گزارش ایمنا، سید احمد حسینی نیا، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: امروزه حاکمان و سیاست‌مداران از فعالیت‌های خلاق و فرهنگی به عنوان محور توسعه شهری و منطقه‌ای یاد می‌کنند و هدف سیاست‌های شهر خلاق، افزایش منافع اقتصادی برای شهر است. مشخصه‌های شهر آینده و ایده‌آل موضوعی است که از روزگاران دور توجه نظریه‌پردازان، صاحب‌نظران، متخصصان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: مدل‌ها و الگوهای فراوانی توسط صاحب‌نظران در خصوص مفهوم، مشخصه‌ها، ابعاد و شاخص‌های شهر آینده مطرح شده است. شهر خلاق بیشتر ابعاد و مؤلفه‌های شهر آینده را پوشش داده است و بر همین اساس در این راستا پژوهشی با عنوان تدوین چارچوب مفهومی شهر خلاق به عنوان الگوی شهرهای آینده انجام شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که عمده‌ترین مؤلفه‌های شهر خلاق مشتمل بر کیفیت زندگی، تنوع، زیرساخت فرهنگی، دسترس‌پذیری، آموزش، تولید فرهنگی، مصرف فرهنگی، مدارا، صنایع خلاق شکوفا، ارتباط دیجیتال و محیط مناسب برای کارآفرینی خلاق است.

حسینی‌نیا گفت: چارچوب مفهومی شهر خلاق دارای ابعادی مشتمل بر صنایع خلاق، اجتماع خلاق، استعداد، برندینگ مکان، کیفیت مکان، صنعت سینما، تسامح و تساهل، فناوری و… است. یکی از جنبه‌های پایه‌ای شهر دانش، انتقال انباشت فعالیت‌های نوآوری، فرهنگی، دانشگاهی، فناورانه و علمی شدید در فضاهای شهری است که به عنوان موتورهای بهره‌وری اقتصادی عمل می‌کنند. برای روشن شدن رابطه بین خلاقیت، دانش و برنامه‌ریزی شهری، نظریه شهر خلاق فلوریدا ابزاری ضروری برای درک این امر است که چگونه شهرها به مرکزی جهت دستاوردهای مزیت رقابتی تبدیل شده‌اند.

وی تاکید کرد: اغلب سیاست شهر خلاق به سمت افزایش جذابیت شهر متمرکز است و شامل توسعه مجدد شهر به خصوص عناصر فرهنگی قوی می‌شود. شهرهای خلاق، مکان‌های تجلی اکوسیستم اقتصاد خلاق هستند. عناصر اکوسیستم اقتصاد خلاق در شهرها مشتمل بر منابع انسانی ماهر و با دانش در صنایع خلاق، محصولات و خدمات در زمینه‌های خلاق، و بازارهای مملو از محصولات پژوهشی و علمی است.