طراحی پلنت فکتوری و گلخانه مینیاتوری هوشمند توسط محققان ایرانی

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت پلنت فکتوری هوشمند و گلخانه هوشمند مینیاتوری شدند.


 به نقل از دانشگاه تهران، دکتر الهه اکبرنژاد، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: تیم ما متشکل از اعضای هیأت علمی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران است که در سال ۹۸ فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت ادوات کشاورزی هوشمند مبتنی بر سیستم اینترنت اشیا و با هدف بومی‌سازی و اجرای پروژه‌های کشاورزی هوشمند در اسکیل‌های خانگی، نیمه‌صنعتی و صنعتی و پاسخگویی به نیاز این حوزه شروع کرد و در سال ۹۹ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر شدیم.

وی اظهار کرد: جهان با افزایش جمعیت، گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و کمبود آب مواجه است، پس باید به دنبال راهکاری باشیم تا با منابع و امکانات کمتر، غذای بیشتری تولید کنیم. طبق آمار سازمان جهانی تا سال ۲۰۵۰ باید ۷۰ درصد غذای بیشتری تولید شود که پاسخگوی نیاز جامعه باشد، در نتیجه ورود به حوزه‌هایی مانند اینترنت اشیا و در کنار آن ورتیکال فارمینگ یا کشاورزی طبقاتی / عمودی می‌تواند به ما کمک کند تا کشاورزی بهتر و مؤثرتری داشته باشیم.

اکبرنژاد در ادامه افزود: با به‌کارگیری اینترنت اشیا و ورتیکال فارمینگ ۴۰۰ درصد محصول بیشتر تولید می‌شود و درعین حال مصرف آب تا میزان ۹۵ درصد و مصرف کود تا میزان ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین می‌توان سموم از بین برنده آفت‌ها و قارچ‌ها را حذف کرد. در نتیجه به محصول بیشتری با قیمت کمتر و منابع و امکانات کمتر دست یافت و این به معنای تأمین امنیت غذایی جهان است. در این سیستم، به‌کارگیری اینترنت اشیا به کنترل و مانیتور عوامل متفاوت مؤثر در رشد گیاه کمک می‌کند.

مدیر عامل شرکت در معرفی محصول پلنت فکتوری هوشمند گفت: پلنت فکتوری یا گلخانه پرتابل هوشمند یک کارخانه رشد گیاه است که در آن از تکنولوژی اینترنت اشیا و تکنولوژی ورتیکال فارمینگ استفاده شده است. این محصول که یک فضای ۲ متر مربعی را اشغال می‌کند، در سه طبقه طراحی شده و شش سینی دارد. درون این سینی‌ها دو قابلیت وجود دارد، می‌توان تا ۴ هزار نشاء گیاه در آن فضای کوچک پرورش داد و همچنین می‌توان با کاشت محصول در فواصل مشخص، به‌صورت مستقیم به محصول گیاهی دست یافت.

وی با بیان اینکه در این سیستم از سنسورهای رشد گیاه که بر عوامل رشد تأثیرگذار هستند، استفاده کرده‌ایم، عنوان کرد: این سنسورها شامل سنسور دما و رطوبت هستند که درون هر طبقه قرار گرفته اند؛ سنسور رطوبت خاک، سنسور اندازه‌گیری CO۲، سنسورهای نوری نیز جز سنسورهای بکار رفته در این سیستم هستند.

وی با بیان اینکه در واقع این سیستم از نور مصنوعی برای رشد گیاه استفاده می‌کند، گفت: این سیستم تهویه و فن خنک‌کننده و گرم‌کننده خود را دارد و می‌تواند با اطلاعات ارسالی از سنسورها، شرایط دمایی و رطوبت را کاملاً کنترل کند.

وی بیان کرد: همچنین آبیاری و نوردهی نیز به‌صورت خودکار و هوشمند صورت می‌گیرد. تمام این دیتاها بر روی یک وبسایت قرار می‌گیرد. از طریق وبسایت نیز می‌توان در سیستم مداخله کرد و در صورت نیاز نوردهی و آبیاری را کنترل کرد. در کل این سیستم روتین خود را کامل انجام می‌دهد و می‌تواند یک دوره رشد کامل گیاهی را بدون نیاز به یوزر کامل کند .

اکبرنژاد بر قابلیت طراحی و ساخت این پلنت فکتوری در اسکیل‌های مختلف تاکید کرد و ادامه داد: این محصول می‌تواند در یک اسکیل خانگی طراحی و ساخته شود و در گوشه خانه بدون نیاز به یک نور خاص یا وقت گذاشتن برای گیاه به پرورش محصول پرداخت و حتی می‌تواند در اندازه یک کانتینر طراحی و ساخته شود و در نزدیکی مراکز خرید و هایپرمال‌ها قرار گیرد و تأمین کننده محصولات مورد نیاز آن هایپرمال باشد و علاوه بر آنکه هزینه حمل و نقل محصول را به حداقل می‌رساند، محصول ارگانیک را به دست مردم می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: این دستگاه را می‌توان در گلخانه‌های بزرگ‌تر هم تجهیز و مستقر کرد و همین امکانات را در اختیار کشاورزان قرار داد .