فنلاند به زودی میزبان جزیره‌ گرمسیری برای تولید انرژی می شود

طرح احداث جزیره‌ای گرمسیری در آب‌های هلسینکی برنده چالش انرژی پایتخت فنلاند شد؛ به زودی این شهر میزبان جزیره‌ای مصنوعی خواهد بود که قرار است نیروی گرمایی مورد نیاز پایتخت فنلاند را تامین کند.

به نقل از ایمنا، مدیران هلسینکی متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ کربن حاصل از انرژی گرمایی شهر را به صفر برسانند. در این راستا، رقابتی بین معماران مشهور جهان برگزار و از آن‌ها خواسته شد طرح پیشنهادی خود برای کاهش کربن را ارائه دهند. احداث جزایر گرمسیر بر فراز آب‌های شهر بهترین ایده‌ای بود که در این خصوص و توسط کارلو راتی، معمار بزرگ ایتالیایی مطرح شد و به تأیید بزرگان فنلاند رسید. در آینده‌ای بسیار نزدیک، شبکه‌ای از جزایر مصنوعی روی آب‌های اطراف قرار می‌گیرد که در تولید انرژی گرمایی پاک و به حداقل رساندن انتشار کربن هلسینکی نقش مهمی بر عهده دارد.

 پروژه جدید پایتخت فنلاند که قلب داغ نام دارد، مجموعه‌ای از جزایر دایره‌ای شکل است که انرژی آب را به خود جذب می‌کند و در هنگام نیاز به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند که نیروی تولید شده از طریق زیرساخت‌هایی به مرکز شهر و سازه‌ها منتقل می‌شود. این دایره‌های گرمایی هر یک از قطری حدود ۷۴۰ فوت برخوردار است که بخش نهفته در زیر آب آن‌ها، میلیون‌ها گالن آب را در خود ذخیره می‌کند و همانند یک باطری، حرارت آن را افزایش می‌دهد.

قلب داغ هلسینکی به طور کلی از ۱۰ سازه دایره‌ای شکل تشکیل شده است که چهار مورد از آن‌ها با پوششی گنبدی شکل، قرار است به عنوان تفریحگاه و مراکز اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. طراحی این چهار سازه به گونه‌ای انجام خواهد شد که حتی در سخت‌ترین روزهای زمستانی نیز هوایی معتدل برای کاربران فراهم می‌آورد.

پنل‌های خورشیدی نصب شده بر سطح قلب داغ از یک سو و انرژی باد و آب از سوی دیگر منجر به ذخیره انرژی در جزایر مصنوعی هلسینکی می‌شود که این نیرو در فصول سرد انرژی گرمایی مورد نیاز کل جزیره و حتی بخش‌های بزرگی از مرکز شهر را تأمین می‌کند.