مدیریت سیل‌های پاییزی با فناوری‌ مکان محور

بارش‌های زیاد روزهای پاییزی امسال منجر به بروز سیلاب در برخی شهرها شده است که با ارائه طرحی دانش‌بنیان، امکان مدیریت این آب‌ها فراهم شد.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت‌های خود از شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فناوری‌های کاربردی در این صنایع، اقدام به حمایت از مجموعه‌ای فناور کرده است تا بتوانند سامانه پایش ماهواره‌ای خود را توسعه دهند. حالا در شرایط بحرانی امروز که برخی شهرها با سیلاب‌های آسیب‌رسانی مواجه شده‌اند، دستاورد این شرکت به یاری آمده است.

شرکت دانش‌بنیان تیزنگر پایش مجموعه‌ای فناور در عرصه ارائه خدمات هوشمند حوزه ژئوماتیک (سنجش از دور و GIS) است. این شرکت پیش از آغاز سیلاب‌های اخیر به کمک سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره‌ای خود بروز آب گرفتگی در جنوب غربی کشور را پیش‌بینی و به سازمان‌ها و و مردم استان‌های درگیر سیل ارسال کرده بود.

این شرکت دانش‌بنیان با استفاده از پردازش داده‌های تولید شده خود مانند داده‌های ماهواره‎ای، وضعیت توپوگرافی، مدل‌های پیش‌بینی بارش، اطلاعات آب‌شناسی(هیدرولوژی) و غیره، مناطق و محدوده‌های با ریسک بالای سیلاب را مشخص کرده و به کاربران هشدارهای لازم را ارسال کرد.

در سیلاب هفته اول و دوم آذرماه هم این مجموعه فناور، علاوه بر هشدار سیلاب، به حوزه امدادرسانی برای تشخیص محدوده‌های سیلابی و آبگرفته با استفاده از پردازش تصاویر راداری به کمک سامانه طراحی شده در شرکت به یاری امدادگران شتافته است. این شرکت دانش‌بنیان در همکاری با سازمان بنیاد مسکن هم کمک‌هایی در زمینه اولویت‌بندی دقیق مناطق خسارت‌دیده برای امدادرسانی ارائه کرده است.