گازرسانی به ۹۵۰ واحد صنعتی و تولیدی در خراسان جنوبی

سید محمود هاشمی مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با تلاش جدی و فعالیت جهادی راه ۱۰ ساله را در کمتر از ۲ سال طی کردیم به طوری که فقط در ۲ سال اخیر سرعت گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی استان نسبت به میانگین سنوات قبل (از ابتدای تاسیس شرکت تا ابتدای سال ۱۳۹۷) بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی درباره بهره‌مندی ۹۵۰ واحد صنعتی استان از گاز طبیعی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ گفت: این پروژه‌ها بدون دریافت هزینه خط اختصاصی از صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی اجرا شده که معادل ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه گازرسانی به مثابه یارانه قابل توجه برای واحدهای صنعتی و تولیدی استان منظور شده است. با گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی خراسان جنوبی تاکنون ۵۱ میلیون لیتر در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی شده است.

هاشمی افزود: خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای گازرسانی به بیش از ۹۰ درصد صنایع استان و همچنین تمامی شهرک‌ها، نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی فراهم شده و شرایط نویدبخش را برای تحقق پیام مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید به ارمغان آورده است. گاز طبیعی حامل انرژی ارزان و پاک در دسترس همگان است و این شرکت تلاش می‌کند تا آن را جایگزین سوخت‌های فسیلی کند. در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید، عملیات اجرای انشعاب از خط ۱۶ اینچ بیرجند - خوسف برای گازرسانی به فاز دوم کارخانه کاشی فرزاد اجرا شد.

هاشمی اظهار داشت: عملیات برش خط فولادی ۱۶ اینچ بیرجند به خوسف، نصب سه راهی و اخذ انشعاب برای ایستگاه کاشی فرزاد از محل خط ۱۶ اینچ در هفته جاری با موفقیت اجرا شد. پس از انجام عملیات و با توجه به نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی با پیگیری و اقدامات انجام شده توسط کارکنان خدوم شرکت گاز، جریان گاز واحدهای صنعتی و تولیدی واقع در مسیر بیرجند - خوسف زودتر از موعد مقرر برقرار شد. امیدواریم در صورت نبود موانع و تامین به موقع منابع مالی تا پایان امسال بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در خراسان جنوبی به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شوند.

گازرسانی به ۹۴ درصد واحدهای مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان جنوبی مهدی پارسا هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۹۴ درصد واحدهای صنعتی مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان از گاز برخوردار هستند. از مجموع ۱۸ شرکت و ناحیه صنعتی در استان خراسان جنوبی که در حال واگذاری زمین هستیم تاکنون عملیات گازرسانی به ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی انجام شده است.

وی بیان کرد: اکنون نیز عملیات گازرسانی به ناحیه صنعتی شهرک سنگ سربیشه با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان و ناحیه صنعتی شهید رحمانی خوسف با اعتبار چهار میلیارد تومان در دست انجام است که این ۲ طرح تا پایان امسال تکمیل و بهره‌برداری می‌شود. مطالعات عملیات گازرسانی به شهرک صنعتی نهبندان، ناحیه صنعتی شهرستان‌های سرایان، درمیان و زیرکوه در حال انجام است. این استان ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد که از این تعداد ۱۸ ناحیه و شهرک صنعتی در حال واگذاری زمین و انعقاد قرارداد است.