خوشه عسل آذربایجان غربی خوشه برتر کشوری

رسول جلیلی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌غربی دارای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزارکندوی مدرن و بومی است، ادامه داد: این موضوع موجب اشتغال دایم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان شده‌است. میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ کیلوگرم و از کندوهای بومی ۵.۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۱۷۱کندو وجود دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار و ۴۷۱ کندو بومی و بقیه مدرن هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: شهرستان خوی با داشتن بیش از ۳۹۰ هزار کندو و تولید بیش از۱۰ هزار تن عسل، مقام اول استان را در تولید عسل به خود اختصاص داده‌است. در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند، ۶ هزار و ۱۶۵ نفر بوده و تعداد بیش از پنج هزار نفر به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

ی با بیان اینکه این استان امسال مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داد، گفت: آذربایجان غربی با ۱۶ تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد. زنبورداران استان با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارند.

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی به خبرنگار ایرنا گفت: میزان رشد سالانه در صنعت زنبورداری استان پنج درصد بوده‌است.
رضا یوسف رضایی با اشاره به اینکه تولید عسل در استان به صورت تک محصولی نیست گفت: تولید ژله رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر زنبور نیز در زنبورستانهای استان انجام می‌شود. همچنین توزیع شکر به ازای هر کندو ۲۰ کیلوگرم سالانه در استان انجام می‌شود و نهاده های تخصیص یافته نیز از طریق اتحادیه ها به تفکیک شهرستانها و با نظارت و بازرسی هر شهرستان انجام می‌شود.

یوسف رضایی با بیان اینکه به روزرسانی آموزشهای مرتبط با زنبورداری و آموزش پرورش زنبور عسل همواره جزو برنامه های جهاد کشاورزی در بخش ترویج است گفت: برگزاری دوره مقدماتی پرورش زنبور عسل درجه یک و ۲ در طول سال اجرا می شود.
طبق اظهارات مسوولان و کارشناسان صنعتی خوشه عسل آذربایجان غربی که از سال ١٣٩۴ فعالیت خود را آغاز کرده با تولید ٢۴ درصد عسل کشور، به عنوان خوشه برتر کشوری انتخاب شده‌است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ١٣ واحد تولیدکننده عسل در قالب ۶ عضو کنسرسیوم این بخش فعالیت می‌کند که ٢١ هزار و ٨٠٠ تن عسل را سالانه تولید، بسته‌بندی و روانه بازار هدف می‌کند. سالانه ‌هزار و ٢٠٠ تن عسل توسط این خوشه به کشورهای قطر، کویت، عراق و کشورهای همسایه صادر می‌شود. واحدهای تولیدی فعال در صنایع وابسته نیز در بخش تولید کندو، تولید عسل، تولید داروی مورد نیاز صنعت زنبورداری و صنایع وابسته به عسل فعال است و حدود ٨٠٠ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به دستاوردهای خوشه عسل اظهار داشت: تولید پودر عسل برای نخستین بار در کشور از افتخارهای خوشه صنعتی عسل آذربایجان‌غربی است.