افتتاح طرح های عمرانی، خدماتی شهرستان مبارکه با حضور معاون عمرانی وزیر کشور

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار طرح عمرانی با اعتبار بیش از یکصد هزار میلیارد تومان همزمان با دهه فجر در کشور افتتاح و به بهره برداری می‌ رسد گفت: ۲۵۴۶ طرح عمرانی با اعتبار بیش از ۴۵۰۹ میلیارد تومان طی دهه فجر در اصفهان به بهره برداری می رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ، مهدی جمالی نژاد که روز پنجشنبه ۱۶ بهمن در مراسم افتتاح طرح های عمرانی مبارکه در فرمانداری این شهرستان سخن می گفت، افزود: سال گذشته همزمان با دهه فجر ۲۲ هزار طرح و هفته دولت نیز ۱۸ هزار طرح در سطح کشور به بهره برداری رسید که بیانگر آن است که علی رغم وجود تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، روند سازندگی متوقف نمیشود.

وی ادامه داد: از مجموع طرح های یاد شده، اجرای ۲ هزار و ۵۴۶ طرح در استان اصفهان با اعتبار چهار هزار و پانصدونه میلیارد تومان، نشان دهنده این است که برغم مسائل مبتلابه، بحران‌های طبیعی و مشکلات تحمیل شده از طرف بیگانگان، با تلاش و پشتکار دست اندرکاران، نتایج بسیار خوبی بدست آمده است.

وی افزود: همچنین ۴۰ هزار طرح کوچک مقیاس در کشور با همکاری بسیج سازندگی افتتاح خواهد شد و بدنبال اجرای پروژه‌های مشارکتی با بسیج هستیم که در همه استان ها می‌توان از آنها استفاده کرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین در خصوص مسائل مرتبط با مدیریت شهری و روستایی با بیان اینکه نفس تشکیل شوراها و تفویض اختیارات به مدیران شهری و روستایی برای برقراری ارتباط نزدیک و رودرو بین مردم با مسوولان بود، اظهار کرد: شهرداران بعنوان خاکریز اول مطالبات مردمی محسوب می شوند و با توجه به اینکه مردم هر روز با شهرداران و مدیران شهری ارتباط دارند و مطالبات خود را با آنها مطرح می کنند، لذا آنان در ایجاد اعتماد مردمی و ارتقای سرمایه اجتماعی نقش با اهمیتی دارند.

وی تاکید کرد: اگر طرح های عمرانی و زیرساختی بسیاری در سطح شهرها و روستاهای کشور به بهره برداری برسد اما به سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی خدشه وارد شود، هیچ ارزشی نخواهد داشت لذا باید همه ما خارج از خط و خطوط و جناح بندی های سیاسی، دست به دست هم دهیم تا اعتمادسازی کنیم.

جمالی نژاد در ادامه با تاکید براینکه باید تجارب اداره شهرها درقرن چهاردهم را با نگاه نو به قرن جدید انتقال دهیم، گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای اداره شهرها در قرن جدید، منشور "ایرانشهر ۱۴۰۰" را تهیه کرده که در زیرمجموعه آن یکسری سیاست‌ها و راهبردها تعریف شده است تا شهرها و روستاها بر اساس این منشور اداره شوند.

وی اضافه کرد: بخشنامه بودجه ابلاغ شده، برشی یکساله از قرن جدید میباشد که قرار است شهرها با نگاهی جدید مدیریت شوند که یکی از این موارد بازیابی هویت تمدنی و اصالت بخشی به شهرهاست که با توجه به تصویب سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی خواهد بود.

وی یادآور شد: ابتدای امسال پس از حدود ۴۲ سال، سند ملی شهرهای ایرانی -اسلامی در شورای عالی معماری شهرسازی تصویب شد.

جمالی نژاد همچنین با تاکید براینکه با رویکرد خلاقانه، انقلابی بزرگ در اداره شهرها ایجاد خواهد شد و با ابزارهای قرن بیستم نمی‌توان شهرهای قرن بیست و یکم را اداره کرد و نباید روی اداره سنتی شهرها پافشاری کنیم، اضافه کرد: نیروهای جوان و خوش فکر که می‌توانند ایده های نوآورانه و خلاقانه ارائه دهند، در سایه قرار دارند و از وجود آنها غافل هستیم و به آنها ایمان و اعتقاد نداریم و از وجودشان استفاده نمی‌ کنیم و باید به آنها توجه مضاعفی شود.

وی ادامه داد: همه اتفاقات میمون و مبارک با بهره برداری از پروژه‌ها و صرف هزینه های زیاد ایجاد نمی‌شود بلکه نیاز به فکرهای نو و کارهای نرم افزاری دارد که با هزینه‌ کم می‌توان کارهای بزرگ و تاثیرگذاری در زمینه نشاط آفرینی و شاد کردن مردم انجام داد.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال هشت هزار میلیارد تومان و سال آینده هم ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های شهرداریها اختصاص پیدا کرد که استفاده از این اوراق در زمینه حمل و نقل عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جمالی نژاد افزود: شهرداری‌ها می‌توانند برای بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای دارای جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر، مبالغ خوبی را که برای بازسازی و نوسازی پرداخت شده یا خواهد شد، در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خود استفاده کنند و از محل این تسهیلات به ازای هر دستگاه اتوبوس ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.