آبیاری بیش از ۹۰ درصد فضای سبز قم با سیستم‌های مکانیزه

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: بیش از ۹۰ درصد فضای سبز و پارک‌های شهری قم با سیستم‌های مکانیزه آبیاری می‌شود و از سال ۹۵ به بعد هر سال مقدار قابل توجهی از آب شرب شهری برای آبیاری فضای سبز کاسته شده است.

به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان در آئین امضای تفاهم‌نامه آموزشی با سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم اظهار کرد: با اقدامات انجام‌شده طی شش سال گذشته، قم از نظر توسعه سرانه‌های سبز در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: درصورتی‌که سازمان آب منطقه‌ای استان، اجازه حفر چند چاه جدید را به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بدهد استفاده از آب شرب جهت آبیاری عرصه‌های سبز به‌صورت کامل حذف خواهد شد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: طی شش سال گذشته مباحث علمی در توسعه فضای سبز شهر قم عملیاتی شده و کاشت درختانی چون اکالیپتوس و کاج که بیش از این تمام منظره شهر را به خود اختصاص داده بود با گونه‌های سازگار و متنوع‌تر دیگر جایگزین شده و چهره ظاهری شهر نسبت به قبل تفاوت کرده است.

جوادیان گفت: پویش ”درخت دوستی بنشانیم” که سال ۹۶ به ابتکار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم راه‌اندازی شد یک سال بعد به‌عنوان یک پویش و طرح ملی موفق برای فرهنگ‌سازی توسعه و حفظ فضای سبز مورد توجه و اقبال قرار گرفته و هم‌اکنون این پویش در بسیاری از شهرها در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۴ هیچ رابطه و همکاری بین سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز به‌رغم نزدیکی حیطه فعالیت‌ها و رسالت‌ها در قم وجود نداشت تاکید کرد: از سال ۹۴ توسعه همکاری‌ها برای پیشبرد اهداف مشترک و بهبود سرانه‌های فضای سبز شهر قم در دستور کار این سازمان قرار داشته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به برنامه این سازمان جهت ارائه گواهینامه به کارکنان باغبانی و فضای سبز شهری، گفت: طی این طرح کارگران و کارکنان باغبانی شهرداری قم پس از ارائه آموزش‌های لازم رتبه‌بندی می‌شوند و از تجربه کارکنان با تجربه استفاده بهینه‌ای خواهد شد.

جوادیان در پایان گفت: یکی از اهداف اعطای گواهینامه آموزشی به کارگران باغبانی در کنار استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، مقابله با روحیه سودجویی پیمانکاران و ایجاد امنیت شغلی این افراد است.