تهران در جمع 50 شهر نوآور دنیا

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امسال رتبه تهران با وجود مشکلات اقتصادی در میان شهرهای نوآوری سه یا چهار رتبه بهبود پیدا کرده و جزو ۵۰ شهر نوآور دنیا شده و رتبه ۴۲ یا ۴۳ را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سورنا ستاری در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: نظام آموزش در آینده متحول خواهد شد و به صورت دبستان، دبیرستان و دانشگاه و این تقسیم بندی‌ها در آینده وجود نخواهد داشت بلکه نظامی جایگزین شیوه قدیمی نظام آموزش می‌شود و بحث آموزش تا لحظه مرگ مطرح است.

وی ادامه داد: شهر‌ها در آینده مهم هستند و این نهاد‌های اجتماعی و مدنی دفتر آموزش هستند همین الان در شهر تهران اگر گزارش‌های جهانی را ببینید متوجه می‌شوید که رتبه این کلانشهر‌ها سه تا چهار پله ارتقاع پیدا کرده و اکنون تهران جزو ۵۰ شهر نوآور دنیا شناخته می‌شود.

ستاری افزود: در همین شهر می‌بینید افرادی که از علوم رایانه یا از حوزه‌های ict شناختی ندارند حتی در سنین بالا هستند و به خوبی قادرند با موبایل کار کنند این افراد مجبور هستند که توانایی انجام کاری را داشته باشند و اگر بخواهند کار‌های روزمره خود را انجام دهند به عنوان مثال هتل ذخیره کنند، تاکسی بگیرند یا خرید کنند و بسیاری از خدمات دیگر لازم است که از این طریق به این سرویس‌ها متصل شوند در حقیقت تمامی این افراد تحت یک آموزش قرار می‌گیرند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: بنابراین شهر‌های هوشمند شهر‌هایی هستند که بستر آموزش تا لحظه مرگ هستند و برای همین است که شهر‌ها در آینده مهم می‌شوند و ما باید بستر را در شهر تهران ایجا کنیم. البته تهران در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در این حوزه داشته است.

وی گفت: نوآوری با هیچ قانون و دستورالعملی سازکار نیست و به همین خاطر نوآوری است که شما نمی‌توانید ساختار، قانون و ضابطه برای نوآوری ایجاد کنید؛ در واقع انجام چنین کاری اشتباه است و این بزرگترین اشتباهی است که در مدیریت شهری وجود دارد به این دلیل که می‌خواهند نوآوری را در یک ضابطه و چارچوب قرار دهند.

ستاری تصریح کرد: ما چه کاره هستیم وقتی یک جوانی اقدام به راه اندازی یک فعالیت استارت آپی کرده و در این زمینه خلاق و نوآور است به او دستور می‌دهیم که به کدام طرف حرکت کند و فعالیت خود را پیش ببرد یا در چارچوب خاصی کار کند، این رفتار با ذات نوآوری متناقض است و چنین رفتاری را نمی‌توان در مقابل نوآوری نشان داد.

وی افزود: هر نوآوری که در حوزه شهری روی می‌دهد با تمام قوانین و روابط متناقض است، قوانین نمی‌توانند برای نوآوری حد و مرزی را معین کنند این قوانین توسط مدیران و قانونگذران نوشته شده و کسانی که پشت میز‌ها قرار داشتند ضوابط و قوانین را نوشته اند ما باید این ضابطه‌ها را کنار بگذاریم چرا که نوآوری بعد از خلق و متولد شدن کار خود را انجام می‌دهد و بعد ضابطه و قانونی برای آن نوشته می‌شود.

ستاری افزود: اگر می‌خواهیم در این حوزه توسعه پیدا کنیم به حمایت نیاز داریم، اما زمانی که درباره حمایت صحبت می‌کنیم منظور حمایت‌های مالی نیست شهر بازار فوق العاده بزرگ و جذابی است و هر سرمایه گذاری در حوزه‌های خدماتی در شهر‌ها فعالیت می‌کنند راه این است که شهرداری خود را به عنوان یک شتاب دهند کسب و کار ببیند.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری ادامه داد: این همه جوان خلاق و دانشگاه‌های فوق العاده‌ای که در شهر تهران قرار دارد در اختیار مدیریت شهر هستند تا نوآوری در شهر تهران روی دهد. کل شهر به مثابه یک پارک فناوری و یک کارخانه نوآوری است و مسئولان شهر باید تلاش کنند تا این سرویس‌ها را به شرکت‌های نوآور بدهند چرا که در نهایت مدیریت شهری نیز از این شرکت‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند، سود می‌برد. درآمد شهر را می‌توان از ارائه این خدمات تامین کرد و دیگر زمان تامین منابع مالی از محل فروش تراکم و دادن جواز ساخت و ساز گذشته و مهم این است که خودمان را به عنوان تصمیم گیران شهری در مقابل توسعه نوآوری قرار ندهیم.

وی افزود: ساختاری در شهرداری تهران وجود دارد که در مقابل نوآوری ایستادگی می‌کند و باید تلاش کنیم تا بتوانیم برای جوانان این حوزه به مانند یک چتر حمایتی عمل کنیم تا بتوانند در زمینه نوآوری و خلاقیت با فراق بال حرکت کنند ا لبته هر اتفاقی که در این زمینه در شهر تهران روی داده با حمایت شهرداری تهران بوده است.

ستاری عنوان کرد: زمانی که بحث ایجاد کارخانجات نوآوری را مطرح کردیم اولین نمونه این کسب و کار‌ها در شهر تهران ایجاد شد واقعا همکاری شهرداری تهران در این زمینه باعث شد تا این کسب وکار‌ها در شهر تهران راه اندازی شود و اگر مدیریت شهرداری پایتخت نبود هیچگاه این مسائل در شهر تهران به وجود نمی‌آمد و چنین مفهومی در بحث شهری و مدیریت شهری و مفهوم نوآوری در کشور عنوانی بنام کارخانه نوآوری در کشور زاده نمی‌شد. پیشتازی شهرداری تهران در این حوزه برای ما بسیار مهم است چرا که ما می‌دانیم بقیه شهرداری‌ها از این طرز تفکر شهرداری تهران ایده می‌گیرند و این مسئله برای ما مهم است که این اتفاق در کل کشور روی دهد.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری افزود: ما برای ادامه راه راه کامل در خدمت تمام دستاندرکاران این حوزه هستیم، اما خواهش می‌کنم به این مسئله فکر کنیم که در جایگاهی قرار نداریم که به جوان خلاق و نوآور بگوییم چه کاری باید انجام دهد؟ باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم و جوانان خلاق در اکوسیستمی که ایجاد می‌کنیم بتوانند به رشد و بلوغ لازم برسند، در این صورت است که می‌تواند سرمایه گذار و بازاری را که به آن نیاز دارد، پیدا کند.

معاون علمی و فناری رئیس جمهوری افزود: خواهش من از حوزه مدیریت شهری این است با همکاری نزدیکی که به وجود می‌آید بتوانیم مدل‌های موفقی را که برای توسعه نوآوری در شهر باید وجود داشته باشد، ایجاد کنیم. شهر بازار بسیار بزرگی برای تمامی شرکت‌های دانش بنیان است و شهرداری می‌تواند درآمد‌های خود را از محل نوآوری بدست آورد با این شرط که خود در صدد نوآوری نباشد بلکه باید بستری باشد تا شرکت‌ها در آن نوآوری خلق کنند و اکوسیستم مناسب خود را توسعه دهند.

ستاری ادامه داد: امیدواریم این همکاری با شهرداری تهران توسعه پیدا کند و رتبه جهانی تهران هر سال در شاخص‌های نوآوری رشد کند. سال گذشته به رغم آن که مشکلات بزرگ اقتصادی در کشور، رتبه شهر تهران در این زمینه سه تا چهار رتبه افزایش داشته و بین شهر‌های نوآور در دنیا رتبه ۴۲ را دارد، این رتبه باید بازهم افزایش پیدا کند چرا که اعتقاد داریم جایگاه شهر تهران بسیار بالاتر از رتبه‌ای است که اکنون بدست آورده است.