مالمو بهترین منطقه دوستدار محیط زیست سوئد شد

اهمیت شهر به دوچرخه سواران در هلینسکی، آغاز جنبش شهر بدون خودرو درتالین، برنامه مسئولان مالمو برای محیط زیست و برگزاری مراسم عید فطر در شرایط شیوع کرونا در منچستر، مهم‌ترین عناوین این هفته بسته خبری پارلمان شهری جهان است.


به گزارش خبرنگار ایمنا، شهروندان مالمو در یازدهم ماه مه از طریق درگاه شورای شهر باخبر شدند که شهر آن‌ها به عنوان بهترین منطقه دوستدار محیط زیست کشور سوئد انتخاب شده است. اعضای شورای شهر مالمو با امضای قرارداد دستیابی به اهداف پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰، اقدامات کارآمد زیادی برای رسیدن به این هدف انجام داده‌اند.

همچنین شهردار مالمو از بودجه‌ای که هر ساله به شهر اختصاص داده می‌شود خبر داده است که با آن بیشترین اقدامات را در زمینه پایداری، بهبود کیفیت هوا و حفظ محیط زیست انجام می‌شود. در این راستا، شورای شهر توانسته مزایای بسیاری را برای شهر و شهروندان به ارمغان آورد.

طی یک سال اخیر اقدامات مقامات شهر برای کاهش انتشار میکروپلاستیک‌های حاصل از چمن مصنوعی همچنین به حداقل رساندن استفاده از انرژی در سازه‌های شهر بسیار پیامدهای مثبتی داشته است.

منچستر؛ برگزاری مراسم عید فطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
وب سایت شورای شهر منچستر با انتشار تصاویری فرارسیدن عید فطر را به مسلمانان منچستر تبریک گفت همچنین در بخشی از این اطلاعیه تصاویری از روحانی شهر، امام نصر ای شفق منتشر شده که در خصوص آداب این روز و چگونگی برگزاری فریضه نماز عید فطر توضیح می‌دهد. در بخش دیگری شورای شهر منچستر تصریح کرده است بسیاری از مردم در سراسر منچستر این هفته عید را جشن می‌گیرند در همین خصوص شورای شهر در مورد چگونگی برگزاری ایمن مراسم عید، مطابق با پروتکل‌های بهداشتی توصیه‌هایی کرده است.

 تالین؛ آغاز جنبش شهر بدون خودرو
بسته شدن خیابان‌ها روی تردد وسایل نقلیه در تالین پایتخت استونی در تابستان سال گذشته، در کنار تمام مزایای خود، باعث رونق اقتصادی مناطق شهری هم شد. در پی درخواست‌های مکرر شهروندان به پیاده‌راه شدن دوباره این خیابان‌ها، شورای شهر تالین در نظر دارد تنها برای بازه‌های زمانی خاصی از سال، خیابان‌هایی بدون خودرو در سراسر شهر ایجاد کنن تا امکان انجام فعالیت‌های جسمی و برقراری تعاملات اجتماعی را برای شهروندان فراهم آورد.

یکی از اعضای شورای شهر تالین در این خصوص گفته است: قرار است برخلاف تابستان سال گذشته، خیابان‌های جدیدی به پیاده‌راه تبدیل شود که به فضاهای سبز نزدیک است و در نتیجه شهروندان می‌توانند به راحتی در مسیر خانه تا پارک پیاده‌روی کنند. در این خصوص شهردار اعلام کرده که بعضی از این خیابان‌ها به پیاده‌راه دائمی تبدیل می‌شود، حال آنکه بعضی نیز در بازه زمانی خاصی روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری بسته خواهد شد.

هلسینکی؛ اهمیت شهر به دوچرخه سواران
شورای شهر هلسینکی در تلاش است همچون هوشمندسازی شهر، در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری نیز از سایر شهرها پیشی گیرد و تا چند سال آینده سومین شهر دوستدار دوچرخه فنلاند را به وجود آورد.

اعضای شورای شهر پایتخت فنلاند برای رسیدن به هدف خود در نظر دارند به ترویج دوچرخه‌سواری در میان مردم از طریق ایجاد دیوارنگاره‌هایی با موضوع دوچرخه‌سواری و مزایای آن بپردازند. طراحی دیوارهای شهر با تصاویری از دوچرخه به زودی آغاز می‌شود و در مدت زمانی بسیار کوتاه به پایان خواهد رسید.

علاوه بر این، شهردار در نظر دارد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری شهر را بهبود ببخشد و مسیرهای جدیدی به آن بیفزاید. مسیرهای دوچرخه‌سواری پایتخت، میزبان امکانات زیادی نظیر سایبان‌هایی برای استراحت، کافه‌هایی برای سرو نوشیدنی و سطل‌های زباله برای دور انداختن ضایعات خواهد بود. بدون شک، تمام این تجهیزات، منجر به ترویج بیشتر دوچرخه‌سواری در میان مردم خواهد شد و شهر را در رسیدن به هدف خود هدایت خواهد کرد.