مشهد، نخستین شهر هوشمند کشور در تراز جهانی شد

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداری مشهد از تایید "مشهد هوشمند" به عنوان نخستین شهر کشور، توسط اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) به عنوان یکی از معتبرترین مراجع در زمینه ارزیابی شهرهای هوشمند جهان خبر داد.


به گزارش ایمنا، محمدجواد رجائیان اظهار کرد: با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری، پس از گذراندن فرایندی مستمر در دو سال اخیر مراحل جمع‌آوری داده‌ها، مستندسازی و اعتبارسنجی دستاوردهای مشهد در حوزه هوشمندسازی انجام شد و در نهایت مورد تأیید اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این فرایند در قالب پروژه "ارزیابی شاخص‌های شهر هوشمند پایدار جهان" صورت گرفت که تاکنون حدود ۱۰۰ شهر در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداری مشهد با تاکید بر اهمیت بین‌المللی کسب این جایگاه، افزود: مشهد پس از شهرهای پیشروی همچون دبی، سومین شهر خاورمیانه است که در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرد و بر اساس برآوردهای انجام شده، امتیاز آن در حوزه‌هایی همچون ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) و زیرساخت‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

وی ادامه داد: مشهد با شرکت در پروژه ارزیابی شاخص‌های شهرهای هوشمند پایدار بر اساس برنامه تعیین شده جهانی" U۴SSC ITU " که با همکاری پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفت، ضمن ارتباط مستمر با اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، گزارشی از بررسی تمام شاخص‌های شهر هوشمند را طبق اقدامات انجام‌شده و وضعیت موجود دریافت کرد که نقاط قوت و ضعف ما را در مسیر هوشمندسازی نمایان می‌کند.

رجائیان با اشاره به کسب این دستاورد به عنوان یکی از نتایج مثبت ارتباطات بین‌المللی و حضور در مجامع جهانی در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: کسب جایزه جهانی wego در بخش شهرهای هوشمند پایدار، برگزاری دوره آموزشی در ITU academy، شرکت در کنفرانس بین‌المللی Spotlight ۲۰۳۰ و نیز حضور مؤثر در هشتمین دوره رویداد بین‌المللی WSIS۲۰۲۰ از جمله دستاوردهای بین‌المللی سازمان فاوای شهرداری مشهد در عرصه شهرهای هوشمند جهان بوده که در ارتقای وجهه بین‌المللی و توفیق بیشتر در این زمینه مؤثر بوده است.

وی از دریافت تحلیل‌های جامع دیگری از سوی ITU در این حوزه در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: گزارش نهایی (factsheet) و صدور و ارائه گواهینامه در این خصوص، بر اساس زمانبندی اعلام‌شده توسط اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، در اواسط تابستان امسال انجام خواهد شد که به عنوان تحلیلی از وضعیت موجود، می‌تواند در برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار و متوازن شهر به کار آید.