تفاهم نامه شهردارهای اصفهان و نانجینگ چین درباره اقتصاد فرهنگ

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان توضیحاتی دربارۀ اهمیت روابط میان فرهنگی و برپایی غرفۀ صنایع‌دستی اصفهان در نمایشگاه CIIE شهر شانگهای، خبر داد که به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای در حوزه اقتصاد فرهنگ، بین شهرداران اصفهان و نانجینگ چین منعقد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد عیدی اظهار کرد: شهرداری‌ها باید به این سمت بروند که از طریق اقتصاد فرهنگ، رونق دادن به آن و تبدیل ظرفیت‌های بومی خود به امر جهانی، فضایی را برای تحقق خلاقیت‌های فرهنگی هنری در شهرها ایجاد کنند و تنها راه ممکن برای نیل به این هدف این است که بازارهای داخلی صنایع فرهنگی و دستی را به بازارهای جهانی متصل کنیم. این کار هم موجب بروز خلاقیت‌های بیشتر فرهنگی در شهر می‌شود و هم، ما را از طریق ایجاد منظومه‌ای که بین اثر، خالق اثر و مخاطب شکل می‌گیرد به جهانیان می‌شناساند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: وضعیت مطلق اقتصاد فرهنگ به‌عنوان کالای هویتی محرز است و کشورها و شهرهای بزرگ به دنبال این هستند که به‌جای سرمایه‌گذاری بر روی دیگر کالاها یا شهر فروشی، قابلیت‌های خود را افزایش دهند تا از طریق اقتصاد فرهنگ به توسعه پایدار برسند. توسعه دیپلماسی شهری جایگاه اصفهان را به کانون میان فرهنگی‌ای که در دوره سلجوقی و صفوی داشت می‌رساند و این مهم را در سه سطح ارتباطات درون استانی یا مرکز پیرامون، ملی و جهانی، از طریق ایجاد بازارهای متداخل می‌توان دنبال کرد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان، یکی از بسترهای رسیدن به این هدف را حضور در نمایشگاه‌های معتبر جهان دانست و گفت: ما در گذشته سفری به شانگهای داشتیم و مسئولان ای شهر نیز به اصفهان آمدند و با خبر شدیم که بزرگ‌ترین نمایشگاه چندمنظوره شرق آسیا در شهر شانگهای چین برگزار می‌شود. ازآنجاکه امسال موضوع این نمایشگاه واردات بود، از ۱۵ تا ۲۰ آبان ماه، غرفه‌ای هشتاد متری در آن، به صنایع‌دستی اصفهان اختصاص داده شد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌یک از اعضای شهرداری اصفهان به خاطر کاهش هزینه‌ها و البته ویروس کرونا در این نمایشگاه حضور نداشته‌اند، اظهار کرد: این غرفه توسط یکی از سمن‌های ایرانی که تسهیلگر روابط فرهنگی ما و چین بود اداره شد و در بیان اعتبار نمایشگاه همین بس که افتتاحیه آن با حضور رئیس‌جمهور خلق چین و نخست‌وزیر آن انجام‌شده است. توسط کاردار فرهنگی اصفهان در چین، در این نمایشگاه از نماد اصفهان رونمایی شده و نظر به قابلیت‌هایی که در غرفه صنایع‌دستی اصفهان به مخاطب عرضه‌شده و در خبرگزاری شینهوا، معتبرترین خبرگزاری چین نیز بازتاب داشته، شهردار نانجینگ به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین نانجینگ و اصفهان ابراز تمایل کرده است. این تفاهم‌نامه بعد از تائید، به سمع و نظر شهردار اصفهان نیز خواهد رسید و به‌زودی شاهد این واقعه مبارک در حوزه اقتصاد فرهنگ و ارتباطات میان فرهنگی بین اصفهان و نانجینگ خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم کشورهای جاده ابریشم را با استفاده از این وجه مشترک، بر سر یک میز بنشانیم و وارد منظومه تعاملی کنیم، شاید یکی از موفق‌ترین اقتصادهای جهان را با رویکرد هویتی در آینده شاهد باشیم؛ چراکه تمام کشورهای موجود در مسیر جاده ابریشم قابلیت‌های فرهنگی هنری بسیاری دارند و گفتگوی آن‌ها خلاقیت فرهنگی بیشتر کانون‌های میان فرهنگی را سبب خواهد شد. امیدوارم در سنوات آتی با حضور بیشتر اصفهان در این قبیل نمایشگاه‌ها بتوانیم توجه بازارهای شرکت‌کننده از سایر کشورها را نیز جلب کنیم و موجب ایجاد ارتباطات بین فرهنگی بیشتری شویم.