بیش از 25 درصد مردم تبریز در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن هستند

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی در جلسه بررسی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در تبریز که با حضور نعمت‌اله ترکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزارشد، افزود: سکونت یک چهارم جمعیت تبریز در سکونت‌گاه‌های غیررسمی، خطری بزرگ است.

وی با اشاره به تولید مسکن مازاد در برخی از شهرهای کشور، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که درصورت بی‌توجهی به سامان‌دهی این مناطق، در زمان‌های بحرانی گرفتار خواهیم شد.متأسفانه تناسبی بین عرضه و تقاضا در بخش ساخت‌وساز وجود ندارد و هدف‌گرا نبودن برنامه‌ریزی‌های حوزه مسکن در کشور باعث افزایش شدید قیمت‌ها در این بخش و فاصله طبقاتی روزافزون در جامعه شده است.

وی در عین حال از موضع موافقان ساخت مسکن ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت برای مردم انتقاد کرد گفت: سیاست‌های حوزه مسکن در کشور، آن چنان که باید و شاید، موفق نبوده و نتوانسته نیازهای جامعه در این بخش را به طور کامل برآورده کند.چنین رویکردهایی برای تامین مسکن نیازمندان، مربوط به دهه‌های قبل است و در عمل نیز نیازی را رفع نمی‌کند.

وی با اشاره به اصول قانون اساسی و وظیفه دولت برای تامین مسکن مناسب برای مردم، گفت: انتظار داریم که سازمان‌ها و نهادهای انقلابی که امکانات خوبی در اختیار دارند، بیش از پیش در این حوزه فعال بوده و یاری‌گر دولت در اجرای پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی و تامین مسکن نیازمندان باشند.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین بر ضرورت اختصاص زمین‌های مازاد دستگاه‌های اجرایی به موضوع ساخت مسکن نیازمندان، مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی، کاهش بروکراسی غیرضروری و طولانی اداری و همچنین استفاده از ظرفیت خیران برای ساخت مسکن در استان تاکید کرد.

وی از همکاری‌های مشترک وزارت راه و شهرسازی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای احداث مسکن برای مردم قدردانی کرد و گفت: امیدواریم اجرای این پروژه‌ها با اهتمام و جدیتی بیشتر در استان ادامه داشته باشد.