برنامه های شهرداری در حوزه محیط زیست

پیروز حناچی در مراسم آغاز به کار رویداد کلیماتون، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شهرهای زیست پذیر را توجه به موضوع تاب‌آوری در مقابل تغییر اقلیم و افزایش ظرفیت انطباق شهرها با این پدیده دانست و گفت: به وجود آمدن جزایر گرمایی در کلانشهرها ناشی از این معضلات است.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران ادامه داد: نکته قابل‌توجه این است که کشور ما به دلیل قرار گرفتن روی کمربند خشک کره زمین، از دیرباز دارای تجربیات خوبی در زمینه تاب‌آوری و انطباق با شرایط اقلیمی بوده و همواره موضوع کمبود آب از ۵۰۰ سال قبل از میلاد در کتیبه های بیستون نیز به آن اشاره شده و این معضل تاریخی در این سرزمین بوده و نیاکان ما با راهکارهای خلاق برای خروج از این مشکل راه هایی را در نظر گرفته بودند. در واقع می‌توان گفت شهرهای قدیمی ایران عملکردی کاملاً اکولوژیک و تاب آور داشته‌اند.

وی با بیان اینکه این نگاه طی یک سده قبل مورد غفلت قرار گرفته است و امروز شهر تهران و اکثر کلان شهرهای ایران با مسائل مختلف محیط زیستی روبه‌روست، افزود: همه آنچه در یک قرن اخیر در تهران اتفاق افتاده است، موجب شکل‌گیری کلان‌شهری با تراکم و تمرکز زیاد شده است، به‌نحوی‌که هم‌اکنون شهر تهران در کانون یک منطقه کلان‌شهری با وسعتی بالغ ‌بر ۷۰۰ کلیومتر مربع قرار گرفته ایم که حوزه آن به ۱۶ هزار کیلومترمربع بر می گردد.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود در آغاز مراسم رویداد کلیماتون ۲۰۲۰، اهمیت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شهرها با هدف تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی با استفاده و به‌کارگیری ایده‌های نوآورانه، خلاقانه و کاربردی از جانب اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نسل جوان کشور را هدف اصلی رویداد بین‌المللی کلیماتون دانست و گفت: این رویداد می‌تواند زمینه‌ای برای جهانی فکر کردن و محلی عمل کردن را فراهم کند؛ زیرا برای فائق آمدن و مقابله با اثرات تغییر اقلیم نیاز به اقدامی همگانی با مسئولیت مشترک اما متفاوت در نقاط مختلف کره زمین است.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که کلیماتون تهران ۲۰۲۰ به‌عنوان یک برنامه شهرمحور بتواند با حضور همه ذی‌نفعان، مسیر روشنی را برای ایده پردازی و تفکر گروهی، تعامل و ایجاد اقدام های مشترک فراهم کند و فرصتی برای شهرها و شهروندان برای خلق ایده‌های محلی با هدف رفع چالش‌های محیط‌زیست فراهم کند تا بتوان با تغییر در نگرش و ترسیم نگاهی نو به شهرها، شهرهایی تاب آورتر و زیست پذیرتر برای نسل آینده و فرزندان این مرزوبوم به ارمغان گذاشته شود. در واقع باید شهری که تحویل می گیریم را بهتر به نسل های آینده تحویل دهیم.

وی درباره اقداماتی که شهرداری تهران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دستور اجرا دارد، گفت: استحصال این گازها و تبدیل آنها به انرژی یکی از برنامه هایی است که در حوزه پسماند آن را تعقیب می کنیم. استفاده و جایگزینی از انرژی های نو، توسعه فضای سبز که تاثیر زیادی بر کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه های حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی کاربری زمین، آموزش شهروندان و هوشمندسازی شهر که یکی از برنامه های اصلی این دوره است که با توجه به شرایط کرونا با سرعت بیشتری در حال تعقیب است، بهبود دسترسی شهروندان به اطلاعات و رعایت اصول شفاف سازی و مردم سالاری به عنوان ضمانت های اجرایی از مهم ترین اقدامات شهرداری در این حوزه است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تلاش ویژه ای برای حل مشکل خودروهای برقی در شهر تهران در کلاس های مختلف آغاز شده است، بیان کرد: استفاده از اسکوترها و موتورهای سنگین برقی و همچنین در نهایت نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و مترو از مهم ترین برنامه های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست هستند.