ایستگاه‌های اتوبوس دوستدار طبیعت در لهستان

گدنیا، از شهرهای بندری در شمال لهستان، میزبان ایستگاه‌های اتوبوس جدیدی است که به ذخیره انرژی و تولید نور می‌پردازند.

به گزارش ایمنا، برای اولین بار در کشور لهستان، ایستگاه‌های اتوبوس جدیدی در شهر گدنیا نصب شده است که با جذب نور خورشید، انرژی را در خود ذخیره می‌کنند. سقف این ایستگاه‌ها، که در اوایل ماه دسامبر دو منطقه از شهر را در بر گرفت، به طور کامل پوشیده از پنل‌های خورشیدی است. این پنل‌ها نور خورشید را در طول روز به خود جذب می‌کنند و در تاریکی شب به لامپ‌های نصب شده در ایستگاه‌ها انتقال می‌دهند که باعث روشن شدن آن‌ها می‌شود. اگرچه تاکنون تنها دو ایستگاه جدید از این نوع در شهر قرار گرفته، اما شهردار از تبدیل تمام ایستگاه‌های اتوبوس در سراسر شهر به نوع جدید خبر داده است.

مقامات رسمی گدنیا، طی تنها دو هفته، ایستگاه‌های جدید را طراحی و نصب کردند. در نتیجه این کار، دیگر نیازی به مصرف انرژی شهری برای روشنایی محیط اطراف ایستگاه‌ها در طول شب نخواهد بود که همین امر، در ذخیره بودجه شهری نقش مهمی ایفا خواهد کرد. در واقع، شهردار گدنیا با ارائه طرح فوق، علاوه بر اینکه می‌خواهد افراد بیشتری را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در دنیای پسا کرونا جذب کند، بلکه از این طریق می‌تواند رکود اقتصادی ناشی از این دوران را به وسیله کاهش مصرف انرژی و بودجه شهری تا حدودی جبران کند.

علاوه بر این، از لامپ‌های ال ای دی در ایستگاه‌های اتوبوس جدید بهره گرفته شده است تا انرژی خورشیدی ذخیره شده در پنل‌ها بتواند در تمام طول شب، فضا را روشن نگه دارد. جالب است بدانید که سنسورهایی در ایستگاه‌های فوق نصب شده است که با میزان مسافت مسافران تا ایستگاه، تغییر نور می‌دهد، به این صورت که هر چه مسافر به محل مورد نظر نزدیکتر شود، نور لامپ‌های ال ای دی بیشتر می‌شود.