31 اکتبر، روز جهانی شهرها

به گزارش ایمنا، پس از اکسپو بین‌المللی شانگهای ۲۰۱۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بیست و هفتم دسامبر سال ۲۰۱۳ در قطعنامه ۶۸۲۳۹، سی و یکم ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی شهرها معرفی کرد. شهرهای بهتر، موضوع عمومی روز جهانی شهرها را تشکیل می‌دهد. با این حال هر سال یک موضوع اصلی جدید نیز در راستای پیشرفت شهرسازی و چالش‌های ناشی از شهرنشینی مورد بحث قرار می‌گیرد. قدردانی از جوامع و شهرها، موضوع اصلی روز جهانی شهرها در سال ۲۰۲۰ می باشد.

به گزارش ایمنا، مهم‌ترین هدف تعیین روز جهانی شهرها، توسعه منافع جهانی در زمینه شهرسازی، تقویت همکاری بین‌المللی برای برطرف نمودن چالش‌های موجود در شهرنشینی و در نهایت، ایجاد توسعه پایدار شهری است. بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت دارند و پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ سه میلیارد نفر دیگر نیز برای همیشه به مناطق شهری مهاجرت کنند.

شهرها میزبان بیش از ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان و مکان‌هایی با فرصت‌های اقتصادی هستند با این حال یک چهارم شهرنشینان در زاغه‌ها سکونت دارند. بسیاری از شهرهای جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه از امکانات لازم برای مقابله با بحران‌هایی نظیر پاندمی کووید -۱۹ برخوردار نیستند و در مواجهه با چنین شرایطی مشکلات بیشماری را تجربه می‌کنند. از سوی دیگر بخش اعظم غعالیت‌های اقتصادی غیررسمی جهان در شهرهاست و بیش از ۵۰ درصد کارکنان در جهان در شهرها سکونت دارند. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ در پی تغییرات آب و هوایی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به فقرای قبلی اضافه شود. مناطق ساحلی طی چند دهه آینده به طور ویژه‌ای نسبت به امواج طوفانی و افزایش سطح دریاها آسیب‌پذیر خواهند بود و خسارت‌های مالی زیادی را متحمل شوند.

شیوع بیماری کووید -۱۹ زندگی شهری را به طور قابل توجهی تغییر داده و نشان داده است که جوامع محلی نقش مهمی در تامین ایمنی مردم و حفظ بعضی از فعالیت‌های اقتصادی ایفا می‌کنند. افزایش ارزش جامعه، اقدامات داوطلبانه محلی و مردمی در محله‌های زندگی خود و همچنین جنبش‌های اجتماعی برای مقابله با فقر، تبعیض‌های دولتی و نژادی را نیز دربرمی‌گیرد. در مناطق فقیرنشین، جوامع داوطلب به طور ویژه‌ای در تلاشند زمینه‌های لازم برای دور کاری و آموزش در خانه را برای فقرا فراهم آورند و برابری شهری را افزایش دهند.

گزارش اخیر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد از شهرهای جهان بر لزوم مشارکت‌ تمام ذی‌نفعان نظیر جوامع محلی برای پیشبرد شهرهای پایدار تاکید کرده و شهرنشینان را به عنوان عاملان بسیار مهم مقابله با شیوع ویروس کرونا معرفی کرده است. سیاست‌گذاران و مدیران شهری باید نظام‌مند و استراتژیک جوامع را در طراحی شهری، پیاده‌سازی پروژه‌ها و نظارت بر آن‌ها برای ایجاد شهرهایی بهتر در آینده سهیم کنند.