۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت بهینه پسماند در ارومیه

شهردار ارومیه با اشاره به اینکه مدیریت پسماند یکی از راه های مهم پیشگیری از تهدیدهای زیست محیطی است، گفت: مدیریت بهینه پسماند در ارومیه به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ایمنا، محمد حضرت پور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این اعتبار برای راه اندازی کارخانه زباله سوز به میزان ۶۰۰ تن در روز نیاز است.

وی با بیان اینکه سرانه تولید زباله هر شهروند ارومیه‌ای ۷۵۰ گرم و تولید روزانه زباله در سطح شهر ۶۰۰ تن است، اضافه کرد: محل دفن پسماندهای شهری در سایت نازلو به مساحت ۸۵ هکتار بود که با الحاق ۲۵ هکتار جدید با کمک و هماهنگی نمایندگان شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی و منابع طبیعی توسعه می‌یابد. ۳۰ درصد از ۶۰۰ تن زباله تولیدی در این شهر را شیرابه تشکیل می‌دهد که این شیرابه‌ها از بزرگترین تهدیدات زیست محیطی به شمار می‌رود.

حضرت پور با بیان اینکه با موافقت شورای اسلامی شهر قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) با موضوع مدیریت شیرابه و دفن بهداشتی آن منعقد شد، بیان کرد: بعد از اتمام مطالعات، اقداماتی نظیر ساخت کانال برای ساماندهی آب‌های سطحی کوه‌های اطراف سایت در جهت کاهش تشدید تجمع شیرابه‌های پسماند در محل سایت، ایجاد استخر، استفاده از گاز ازون و دفن روزانه شیرابه با خاک برای مدیریت شیرابه و پیشگیری از آن جهت نفوذ به آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است.

وی از نمایندگان مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد: اعتباری در بودجه ۱۴۰۰ کشور به موضوع مدیرتی پسماند در ارومیه اختصاص دهند. در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ارومیه نیز بخش عمده از بودجه با موافقت شورای اسلامی شهر به مدیریت پسماند اختصاص می‌یابد.