حضور رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در افتتاح و کلنگ زنی پروژه های شهرداری یزد

در جریان سفر دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به یزد، بهره برداری از پروژه بهینه سازی و مناسب سازی معابر یزد با عنوان هفت خوان و محل نگهداری حیوانات بی سرپناه آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اجرای طرح‌ مناسب سازی معابر عمومی در شهر یزد گفت: این طرح‌ می‌تواند به الگویی مناسب برای ۴۰۰ شهر و ۳۷ هزار روستای کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به طرح هفت خوان در شهر یزد گفت: این طرح در یکی از مسیرهای پر تردد این شهر درحال اجراست که به عنوان یک الگو در کشور مطرح است. یکی از مهمترین مصوبات پانزدهمین جلسه ستاد ملی مناسب سازی، تاکید بر لزوم جدیت فرمانداری‌ها در برگزاری جلسات این ستاد است.

مبدا شروع طرح از میدان همافر آغاز می شود و ادامه مسیر ۱۰ کیلومتری آن از میدان های باهنر، آزادی، شهید بهشتی، امیرچقماق (چهارراه شهدا) و برج ساعت می گذرد و به خیابان مسجد جامع منتهی می شود. این طرح در یک مسیر رفت و برگشت اجرا می شود.

هدف از اجرای طرح یادشده استفاده آسان از معابر شهری برای رفت و آمد همگان اعلام شد که با مناسب‌سازی این معبر تردد برای همه شهروندان به ویژه معلولان و افراد سالمند راحت‌تر می شود.

همچنین محل نگهداری حیوانات بی سرپناه شهر یزد که با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال توسط شهرداری این شهر ساخته شده، با حضور دکتر جمالی نژاد و جمعی از مسئولان محلی به بهره برداری رسید.

در ادامه عملیات اجرایی خط پردازش خانگی پسماند خانگی شهر یزد با حضور دکتر جمالی نژاد آغاز شد. هزینه اجرای این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان است و زمینه تفکیک روزانه ۳۰۰ تن زباله در مرکز کمپوست فراهم می‌شود.

بنابر اعلام مسولان شهرداری یزد، ظرفیت خط پردازش زباله در شرایط کنونی با میزان تولید زباله برابر است و با توجه به افزایش تولید زباله در شهر یزد، ظرفیت این خظ نیز افزایش می یابد و زمان بهره برداری از خط پسماند خانگی پنج ماه بعد اعلام شد.

دکتر جمالی نژاد در حاشیه آغاز عملیات اجرایی خط پردازش خانگی پسماند خانگی شهر یزد در گفت و گو با خبرنگاران، میزان تولید زباله کشور را روزانه ۵۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: سرانه تولید زباله شهرنشینان ۸۰۰ گرم و روستاییان ۵۰۰ گرم است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر طرح های مختلفی در زمینه پسماند در کشور خصوصا در استان های شمالی افتتاح و یا در دست تکمیل است، ساماندهی پسماند در استان های ساحلی شمالی را از جمله اولویت های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ذکر کرد و گفت: هم اکنون حرکت خوبی در حوزه پسماند استان ها شروع شده است.

جمالی نژاد با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان در بخش پسماند هزینه شد، تصریح کرد: در حالیکه با توجه به شرایط سخت اقتصادی سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان و امسال هم ۲۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که این رقم قابل توجهی است. طرح مطالعاتی در زمینه مدیریت پسماند تهیه و بر اساس آن کشور به ۲۸۳ منطقه تقسیم شد، اکنون بیشتر شهرها در حوزه دفع پسماند منطقه‌ای عمل می‌ کنند.

وی ادامه داد: با توجه به استفاده از فناوری جدید در دفع زباله ها ، بهره گیری از سامانه های هوشمند و با مشارکت شرکت های دانش بنیان ، تعداد جایگاه های پسماند از سه هزار مکان در کشور اکنون به ۷۰۰ مکان رسیده است.

معاون عمرانی وزیر کشور در خصوص طرح های پسماند در شمال کشور هم گفت: نیروگاه زباله سوز ساری تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.  همچنین نیروگاه زباله سوز نوشهر هم با مشارکت بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری رسید.