ممنوعیت استفاده از موبال حین راه رفتن

به گزارش پایگاه خبری_ تحلیلی شهر فردا، در شهر یاماتو ژاپن، طبق بررسی‌های صورت گرفته در دو نقطه شهر مشخص شد که حدود ۱۲ درصد از ۶ هزار عابر پیاده شهر، از تلفن خود در حال راه رفتن استفاده می‌کنند. از این رو در ماه ژوئن شهرداری دستور داد که استفاده از تلفن همراه در حین راه رفتن، ممنوع است.

بنا بر گزارش شبکه خبری بی بی سی، این اولین بار نیست که یک کشور برای جلوگیری از صدمه دیدن مردم در خیابان‌ها تدابیری اتخاذ می‌کند. در شهر ایلسان، در کره جنوبی چراغ‌های چشمک زن و نوارهای نور لیزری در چهارراه‌ها نصب شده تا عابران پیاده را که سرشان با تلفنشان مشغول است، آگاه کند. در شهر هونولولو در هاوایی، اگر در حین عبور از خط عابر پیاده، سرگرم پیامک فرستادن باشید، جریمه می‌شوید. ولی در یاماتو جریمه‌ای برای نقض مقررات وجود ندارد و مقامات بیشتر امیدوار به تغییر اساسی در رفتار مردم هستند.

در سال ۲۰۱۹ در ژاپن روی ۵۶۲ نفر که از تلفن هوشمند استفاده می‌کردند، تحقیقاتی صورت گرفت و بیش از ۹۶ درصد پاسخ دهندگان اظهار داشتند که با این خطرها آشنا هستند و حدود ۱۳ درصد گفتند که یک چنین خطری را شخصا تجربه کرده‌اند و ۹ و نیم درصد پاسخ دادند که استفاده از تلفن در حین راه رفتن به مجروح شدن آنها منجر شده است.

شهردار یاماتو گفت: این که آیا این قوانین غیراجباری موفقیت آمیز هستند یا نه، ریشه در مفهوم "مِیواکو" دارد که به زبان ژاپنی یعنی ایجاد مزاحمت برای دیگران. به طور مثال، این یک قانون غیرمدون است که استفاده از تلفن در وسایل نقلیه عمومی درست نیست. از این رو حتی اگر چه این کار به طور قانونی، منع نشده ولی مردم آن را رعایت می‌کنند. در ماه آوریل وقتی به خاطر جلوگیری از اشاعه ویروس کرونا از ژاپنی‌ها خواسته شد که از خانه خارج نشوند و از صاحبان کسب و کار درخواست شد کار خود را تعطیل کنند. با وجود این که مجازاتی برای کسانی که این درخواست را قبول نمی‌کردند در نظر گرفته نشده بود، همه مردم آن را پذیرفتند.

شهردار یاماتو گفت: همچنین ده سال قبل قانونی در مورد ممنوعیت کشیدن سیگار در حین راه رفتن، تهیه کردیم. مدتی طول کشید تا مردم این قانون را رعایت کنند. اما پس از گذشت ۱۰ سال حالا این قانون اجرا می‌شود.