نقش پررنگ خدمات غیرحضوری در کاهش آلودگی هوا

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با حضور در رویداد بین المللی کلیماتون که به صورت مجازی برگزار شد، ارائه خدمات غیرحضوری در پایتخت را یکی از مهمترین عوامل کاهش سفرهای درون شهری و کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، دکتر محمد فرجود در این رویداد بین‌المللی با اشاره به زندگی نزدیک به ۶۵ درصد از جمعیت دنیا در شهرها گفت: چالش‌های اقلیمی و زیستی از مهمترین معضلات شهرهاست و تهران هم از آسیب‌های زیستی در امان نبوده و مشکلاتی چون ترافیک و آلودگی هوا چندین سال است که در تهران وجود دارد. با توجه به متولیان متفاوت و متعدد در تهران، رسیدن به راهکاری بهینه، نیازمند رویکرد سیستمی و نگاهی جامع و کلان‌نگر دارد.

فرجود رسیدن به شهری پایدار، شاد و سلامت با رفت و آمد روان و کیفیت زندگی روزافزون را چشم‌انداز برنامه «تهران هوشمند» توصیف کرد و افزود: علاوه بر چشم‌انداز ترسیم شده، برنامه تهران هوشمند پنج سرفصل مهم دارد که شامل خدمات الکترونیک و دیجیتال و شهروند هوشمند، نوآوری در شهر و تهران نوآور، تحول دیجیتال شهرداری، توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند و همچنین توسعه حمل و نقل پاک و هوشمند است. دو سرفصل آخر مستقیما در موضوع انرژی و محیط زیست پایتخت اثرگذار هستند.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند در ادامه به برنامه‌های شهرداری تهران در حوزه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، توسعه انرژی‌های پاک، پایش وضعیت محیط زیست تهران، آبیاری هوشمند در بوستان‌های پایتخت و مدیریت هوشمند ترافیک با استفاده از تحلیل داده اشاره کرد و گفت: در زمینه استفاده از حمل و نقل پاک تاکید و توجه بسیاری به دوچرخه در برنامه تهران هوشمند شده است. تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و پاک با روش‌های کارآمد از دیگر برنامه‌های این حوزه است. همچنین در نظر داریم شبکه ای از سنسورها را برای پایش آلودگی تهران در شهر به کار بریم.

او در ادامه با اشاره به توسعه ساختمان‌های سبز در شهرداری تهران افزود: مصرف انرژی و آب را در ساختمان‌های شهرداری پایش می‌کنیم و سعی در استفاده از برچسب انرژی برای ساختمان‌های اداری داریم که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پایان با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتال گفت: ارائه خدمات غیرحضوری محدود به شهرداری تهران نمی‌شود. هرچه بیشتر بتوان خدمات دسترس‌پذیرتری به مردم ارائه کنیم، سفرهای درون شهری کمتری نیز خواهیم داشت و این مسئله بر کاهش آلودگی شهر اثربخش خواهد بود. هم اکنون ما در شهرداری تهران سعی کرده‌ایم پلتفرم یکپارچه «تهران من» را ایجاد کنیم که قابلیت ارائه سرویس‌های شهری را به صورت جامع دارد.

لازم به ذکر است رویداد بین المللی کلیماتون توسط اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و با همکاری ستاد سمن‌های شهر تهران، به صورت مجازی و با موضوع ایده‌های تحول‌آفرین برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و تاب‌آوری شهری در مواجهه با تغییرات اقلیمی برگزار شده است.